جواب سوالات درس دوازده مطالعات هفتم – صفحه 65 . 68 . 71 . 72 | گام به گام درس 12 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان فعالیت های حفاظت از زیستگاه‌های ایران پاسخ به سوالات درس به درس مطالعات هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه فصل به فصل پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم درس 12 با پاسخ حل درس دوازده مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 6 : از زیستگاه‌های ایران حفاظت کنیم مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 65 مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه 68 مطالعات هفتم
  3. جواب صفحه 71 مطالعات هفتم
  4. جواب صفحه 72 مطالعات هفتم

تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس دوازده جواب فعالیت صفحه 65 پاسخ به فعالیت صفحه 68 حل فعالیت صفحه 71 و جواب سوالات به کار ببندیم صفحه 72  را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس 12 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

فیلم درس دوازده کتاب مطالعات پایه هفتم

در قسمت زیر یک فیلم آموزشی از درس دوازده حفاظت از زیستگاه‌های ایران مطالعات هفتم را برای شما به انتشار در آوردیم که میتوانید از این فیلم نهایت استفاده را برده باشید.

 

حفاظت از زیستگاه‌های ایران

دانستید که شرایط جغرافیایی ایران موجب شده است که ایران تنوع زیادی در گونه‌های٭ گیاهی و جانوری داشته باشد. برای مثال، تاکنون حدود 9000 گونهٔ گیاهی در ایران شناسایی و نامگذاری شده است و یا حشرات ایران را حدود 60,000 گونه تخمین زده‌اند. بد نیست بدانید بعضی از گونه‌های گیاهی و جانوری مخصوص سرزمین ایران هستند و در جاهای دیگر جهان یافت نمی‌شوند. به تصویر گونه‌های زیر توجه کنید. دربارهٔ آنها چه می‌دانید؟

گام به گام کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دوره اول متوسطه درس 12حفاظت از زیستگاه‌های ایران با پاسخ

چرا زیستگاه‌ها تخریب می‌شوند؟

به طورکلی، مهم‌ترین عاملی که موجب شده است برخی از گونه‌ها برای همیشه از بین بروند یا برخی از گونه‌ها در معرض خطر قرار بگیرند، فعّالیت‌های نادرست انسان‌ها بوده است. پس ما در بهره برداری از طبیعت و رفع نیازهای خودمان باید طوری برنامه ریزی و عمل کنیم که کمترین آسیب به محیط وارد شود. برای مثال، کشیدن راه و ساختن خانه‌ها یا شهرها، بدون تفکر و برنامه ریزی، جنگل‌ها یا مراتع را از بین می‌برد، برخی برای تأمین زغال و سوخت، درختان را قطع می‌کنند. وقتی درختان جنگلی در یک ناحیه نابود می‌شوند، جانورانی نیز که غذایشان را در این جنگل‌ها به دست می‌آورند، از بین می‌روند و تعادل طبیعت به هم می‌خورد.
* شکار بیش از حد و صید بی‌رویه نیز باعث کاهش بعضی گونه‌های جانوری شده است. وقتی شکارچیان برای تفریح یا استفاده از پوست، شاخ و استخوان، با محاصرهٔ حیواناتی مثل گورخر، آهو یا پرندگان در یک دشت به آنها حمله می‌کنند، به تدریج نسل این گونه‌ها رو به کاهش می‌گذارد یا در خطر انقراض قرار می‌گیرد.
* یکی از چیزهایی که حیات زیستگاه‌ها را تهدید می‌کند، زباله است. زیرا بسیاری از زباله‌هایی که ما تولید می‌کنیم، زیان آورند و سال‌های زیاد در محیط باقی می‌مانند.
* هرچه جمعیت بیشتر می‌شود، فعّالیت‌های کارخانه‌ای و حمل ونقل و تولید مواد سمّی هم بیشتر می‌شود. گازهای سمّی که از اتومبیل‌ها یا کارخانه‌ها به هوا و آب وارد می‌شوند یا سم‌هایی که در آفت‌کش‌های کشاورزی وجود دارد، اثرات بدی بر زندگی گیاهان و جانوران دارند.

جواب فعالیت صفحه 65 مطالعات هفتم

گام به گام درس 12 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 65 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
  
١- گفت‌وگو کنید: با توجّه به اطلاعاتی که از تخریب زیستگاه‌ها به دست آوردید اولاً مهم‌ترین عامل نابودی حیات وحش چیست؟ ثانیاً اگر قرار باشد شما مسئول برنامه ریزی و حفاظت بعضی گونه‌های جانوری بشوید، کدام گونه را انتخاب می‌کنید؟ چرا؟ مهم‌ترین عامل فعالیت‌های نادرست انسان و شکار بیش از حد و صید بی‌رویه‌ٔ جانوران است. اگر من مسئول بودم گونه‌های در معرض خطر انقراض را انتخاب می‌کردم. زیرا اگر جانوری که جمعیت‌شان کم شده است را مورد حفاظت قرار ندهیم ممکن است برای همیشه از کره زمین محو شوند و فقط با به جا ماندن اسم آنها در کتاب‌ها بتوانیم این جانوران را بشناسیم. مثل آهوی ایرانی، گورخر ایرانی، یوز پلنگ ایرانی

بعضی از گونه‌های٭ جانوری کمیاب ایران که با خطر انقراض روبرو هستند:

گاندو (تمساح ایرانی)
منطقۀ زیست: سواحل جنوب به ویژه چابهار و ایرانشهر
ویژگی: طول حدود ٣ متر، گوشتخوار و دارای پوزه است، اما به انسان‌ها آسیبی نمی‌رساند. گاندو دم قوی دارد که می‌تواند استخوان‌های یک پستاندار بزرگ جثه را خرد کند.

گام به گام درس 12 مطالعات هفتم

یوزپلنگ ایرانی
منطقۀ زیست: شاهرود، طبس، بافق، زرند و نائین
ویژگی: ۱۱۲ تا ۱۳۵ سانتی‌متر با دمی به اندازه ۶۶ تا ۸۴ سانتی‌متر و وزن ۳۵ – ۳۴ کیلوگرم
سرعت دویدن: ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ولی به مدت کوتاه. غذای خود را از شکار روباه، شغال، خرگوش، و قوچ و میش به دست می‌آورد.

جواب سوالات درس دوازده مطالعات هفتم

گورخر ایرانی
منطقۀ زیست: نواحی داخلی و اطراف بیابان‌های ایران
ویژگی: حدود ۲ متر طول بدن، وزن ۲۹۰ کیلوگرم، رنگ آن نسبت به فصل تغییر می‌کند و نسبت به اسب پاهای کوتاه‌تری دارد.

فعالیت صفحه 65 مطالعات هفتم

هوبره
منطقۀ زیست: مناطق خشک و دشت‌های نیمه بیابانی
ویژگی: پرنده‌ای مهاجر با طول حدود ۶۰ سانتی‌متر از نوک منقار تا دُم و وزن حدود ۵ تا ١۶ کیلوگرم

صفحه 65 مطالعات هفتم

.

بعضی از گونه‌های جانوری ایران که از بین رفته‌اند.

آخرین شیر ایرانی حدود هفتاد سال پیش در دزفول مشاهده شده است.

جواب صفحه 65 مطالعات هفتم

نسل ببر مازندران حدود پنجاه سال پیش منقرض شد.

جواب فعالیت صفحه 65 مطالعات هفتم

 

خداوند در قرآن کریم فرموده است:
به درستی ما همه چیز را به اندازه (بانظم) آفریدیم. (سورهٔ فرقان آیهٔ ٣ )

چرا از زیستگاه‌ها حفاظت می‌کنیم؟

ایران دارای تنوّع زیستی٭ است. شاید از خودتان سؤال کنید که چرا حفظ تنوّع زیستی مهم است؟ یا چرا مراقبت از زیستگاه‌ها لازم و ضروری است؟
برخی از مهم‌ترین دلایل حفاظت از زیستگاه‌ها عبارتند از:
* سپاسگزاری از نعمت‌های خداوند: خداوند، محیط زندگی انسان را سرشار از تنوّع و زیبایی آفریده است تا انسان‌ها از نعمت‌های خدا استفاده کنند. یکی از راه‌های شکرگزاری از نعمت‌های الهی این است که رابطهٔ درست و صحیح با طبیعت داشته باشیم.
* لذت بردن از زیبایی‌ها و تفکر در آفرینش: انسان از دیدن منظره‌های طبیعی لذّت می‌برد. ما با دیدن جلوه‌های طبیعی به عظمت آفرینش خداوند پی می‌بریم. همهٔ ما وقتی اوقات فراغت خود را در دامن طبیعت می‌گذرانیم احساس آرامش بیشتری می‌کنیم. اگر زیستگاه‌ها، تخریب یا نابود شوند، انسان از نعمت استفاده و دیدن این زیبایی‌ها محروم می‌شود.
حقّ حیات: انسان، تنها موجود زندهٔ روی زمین نیست، سایر موجودات زنده نیز حق حیات دارند و مثل انسان، مخلوق خداوند هستند.
انسان‌ها می‌توانند فقط در حدی که نیازهایشان را برآورده کنند، از طبیعت بهره‌برداری کنند و حق ندارند به دلیل زیاده روی در مصرف یا سودجویی، گونه‌ها را نابود کنند.
وابستگی موجودات زنده به یکدیگر: همهٔ موجودات زنده برای ادامهٔ زندگی به یکدیگر وابسته هستند. در علوم سال پنجم خواندید که یکی از وابستگی‌ها، زنجیرهٔ غذایی٭ است. وقتی برخی گونه‌های یک زیستگاه نابود می‌شوند، غذای برخی گونه‌های دیگر کم می‌شود و آن گونه نیز شروع به کاهش می‌کند، در نتیجه تعادل زندگی در آنجا به هم می‌خورد. آیا می‌توانید در این مورد مثالی بزنید؟
فواید گیاهان و جانوران: بعضی از جانوران و گیاهان منابع غذایی برای انسان‌ها هستند. ما از گوشت برخی دام‌ها یا پرندگان و میوه‌ها، غلات، سبزیجات و چای تغذیه می‌کنیم. بعضی از گیاهان خاصیت دارویی دارند و برای درمان بیماری‌‌ها استفاده می‌شوند. بخشی از داروهایی که در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند از عصارهٔ گیاهان به دست آمده است.

جواب فعالیت صفحه 68 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس 12 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 68 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 

٢- کاریکاتور زیر چه پیامی دارد؟ توضیح دهید.

جواب فعالیت صفحه 68 مطالعات هفتم

آلودگی محیط زیست توسط حیوانات در واقع هدف کاریکاتور است که همان طوری که راضی به آلوده شدن محیط زیست خود از طرف حیوانات نمی‌شویم. انسان‌ها نیز نباید سلامت محیط زیست خود را به خطر بیندازند.
۳- به چند گروه تقسیم شوید. هر گروه با راهنمایی معلم به قرآن کریم مراجعه کنید و این آیات را پیدا کنید و معنی آنها را در کلاس بخوانید و با هم دربارۀ پیام آیه گفت‌وگو کنید. سورۀ انعام (آیۀ ۹۹) سورۀ یس (آیات ۳۵ – ۳۲) سورۀ هود (آیۀ ۶۰) سورۀ الرحمن (آیات ۱۲ – ۱۰)
فهرست سوره‌های قرآن را بررسی کنید و تعدادی از سوره‌هایی را که به نام یک گیاه یا جانور است، بیابید. نحل (زنبورعسل)، نمل (مورچه)، عنکبوت، تین (انجیر)، فیل
۴- فهرستی از اشیایی که از چوب درختان تهیّه شده است و در منزل شما وجود دارد تهیّه کنید و به کلاس بیاورید. به عهده دانش آموز است ولی برای نمونه: مبل، ویترین، میز تلوزیون، کمد، تخت خواب، صندلی، میز ناهارخوری و…

چگونه از زیستگاه‌ها حفاظت می‌کنیم؟

آیا تاکنون نام سازمان حفاظت از محیط زیست را شنیده‌اید؟

دانش آموزان یک مدرسه به همراه معلم‌شان از این سازمان بازدید کردند. در هنگام بازدید، کارشناس محیط زیست برای بچه‌ها توضیحاتی داد: مهم‌ترین وظیفهٔ سازمان حفاظت از محیط زیست، مراقبت از زیستگاه‌های طبیعی کشور و جلوگیری از تخریب و آلودگی آنها است. یکی از مشاغل مهم در این سازمان «محیط‌بانی» است.

محیط‌بان‌ها مسئول اجرای قوانین و مقررات محیط زیست در یک منطقه هستند. محیط‌بان‌ها از منطقهٔ تحت نظارت خود، بازدید می‌کنند و کلیه رویدادها یا فعّالیت‌هایی را که موجب تخریب محیط زیست می‌شوند شناسایی می‌کنند. برای مثال، آنها ممکن است قطع درختان، بوته کنی، شکار غیرقانونی، روشن کردن آتش، آلودگی‌های محیط زیستی یا سیل و طغیان رودخانه را در یک مکان مشاهده کنند و آن را به سازمان گزارش دهند. بدین ترتیب محیط‌بانان با همکاری سایر اعضای سازمان از آلودگی و تخریب محیط زیست جلوگیری می‌کنند.
سپس کارشناس محیط زیست نکتهٔ مهمی را به بازدید کنندگان تذکر داد:

«دانش آموزان عزیز، حفاظت از محیط زیست فقط مخصوص این سازمان نیست، بلکه وظیفۀ همۀ ما است».

ما چه کمکی می‌توانیم بکنیم؟
بعضی از کارهایی که شما می‌توانید برای حفاظت از محیط زیست انجام دهید:
– هرگز گل‌ها را نچینید. گل‌های وحشی را در مسیر راه‌ها و جاده‌ها لگدمال نکنید.
– در صورتی که می‌توانید، در محل زندگی خودتان درخت و گل بکارید تا زیستگاه طبیعی کوچکی برای حیوانات درست کنید.
– پرنده‌ها در زمستان که آب‌های مناطق سرد یخ می‌زنند، مأیوسانه به دنبال آب می‌گردند. می‌توان با گذاشتن یک ظرف آب در حیاط خانه به صدها پرنده کمک کرد. در هنگام ریزش برف، باید برای حیوانات غذا ریخت تا از مرگ آنها جلوگیری شود.
– ته ماندهٔ سفره را با حفظ نظافت در گوشه‌ای از ایوانک (بالکن) یا باغچه بریزیم تا به تغذیهٔ پرندگان کمک کنیم.
– استفاده از کاغذ مساوی است با بریدن درختان جنگلی! در مصرف کاغذ و دستمال کاغذی بسیار دقت کنید. کاغذها و روزنامه‌های باطله را جدا کنیم تا بازیافت شوند.
– تصمیم بگیریم حیوانات خشک شده یا وسایل تزئینی که از اعضای بدن حیوانات درست شده (مثل عاج فیل) نخریم.
– اگر به منطقهٔ جنگلی می‌رویم، تا حد ممکن (امکان) آتش روشن نکنیم و اگر این کار را کردیم در هنگام ترک محل آن را کاملا خاموش کنیم.
– زباله‌ها را در جنگل رها نکنیم.
– اگر آلودگی مهمی در محل زندگی شما رخ داد با مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست یا شهرداری منطقه تماس بگیرید و به آنها اطلاع دهید.

اکنون در کلاس گفت‌وگو کنید: کدام یک از این موارد را شما یا اعضای خانواده‌تان تا به حال انجام داده‌اید؟ کدام یک را تصمیم می‌گیرید از این به بعد انجام دهید؟ چه موارد دیگری را برای حفاظت از زیستگاه‌ها پیشنهاد می‌کنید؟

منطقۀ حفاظت شده

سازمان حفاظت محیط زیست، برخی از مناطق کشور را که در آنجا حفظ و تکثیر نسل جانوران یا گیاهان اهمیت خاصّی دارد، به عنوان منطقۀ حفاظت شده اعلام می‌کند. این منطقه ممکن است جنگل یا مرتع٭ یا دشت و کوهستان باشد. برای مثال، منطقهٔ جنگل‌های حَرا در آب‌های خلیج فارس و دشت ارژن در فارس و اُشترانکوه در لرستان از مناطق حفاظت شدهٔ کشور ما هستند. در منطقهٔ حفاظت شده، مقررات خاصی برای حفظ گیاهان و جانوران تعیین می‌شود؛ برای مثال، شکار و صید یا قطع درختان و از بین بردن گیاهان در این منطقه ممنوع است.

اصل ۵۰ قانون اساسی
در جمهوری اسلامی ایران، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات رو به رشدی داشته باشند، وظیفهٔ عمومی تلقی می‌گردد و… .

جواب فعالیت صفحه 71 مطالعات هفتم

گام به گام درس دوازده مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 71 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 

۵- کاربرگۀ شمارۀ (۱۰) (چه اتفاقی می‌افتاد اگر……؟) را در کلاس انجام دهید.

 

با مطالعه دقیق بخش خوارزمشاهیان درس 12و مطالب درس 14و اطلاعاتی که از سایر منابع دارید، علّت های حمله مغول ها به کشور ایران را دسته بندی کنید و مختصرا بنویسید:

جواب کاربرگه شماره 10 مطالعات هشتم

۶- از اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی چه می‌فهمید؟ کدام جمله در این درس همین مطلب را می‌گوید؟ حفاظت از محیط زیست مخصوص سازمان حفاظت از محیط زیست نیست، بلکه وظیفه‌ٔ همه ماست.
۷- به چند گروه تقسیم شوید. با راهنمایی معلم، هر گروه مجموعه تصاویری از مناظر زیبای طبیعی ایران گردآوری یا پوستری دربارۀ محیط زیست طراحی کند. پوسترها یا مجموعه تصاویر را به دیوار کلاس نصب کنید و زیر هر تصویر نام محل یا زیر هر پوستر یک پیام بنویسید. هیئت داورانی تشکیل دهید تا بهترین‌ها را انتخاب کند. دلایل برنده شدن هر تصویر یا پوستر باید در کلاس اعلام شود.

واژه‌ها
اقلیم شناس: آب وهواشناس، کسی که در مورد آب وهوای مناطق تحقیق و مطالعه می‌کند.
میانگین دمای ماهانه: از حاصل جمع حداکثر و حداقل میزان دما در یک ماه، تقسیم بر عدد ٢ به دست می‌آید.
مراتع: جمع مرتع، چراگاه، زمینی که دارای علوفه جهت تغذیه دام‌هاست.
گونه: به نوعی از موجودات زنده گویند. جانوران یا گیاهان یک نوع که به هم شباهت دارند و با تولید مثل، موجودات شبیه به خود را پدید می‌آورند.
تنوع زیستی: انواع مختلف گونه‌های گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها در یک منطقه.
زنجیرۀ غذایی: وابستگی غذایی همهٔ موجودات زنده به یکدیگر را می‌توان به حلقه‌های زنجیر تشبیه کرد که به آن زنجیرهٔ غذایی می‌گویند. نخستین حلقه از زنجیرهٔ غذایی را تولیدکنندگان (گیاهان سبز) و حلقه‌های بعدی را مصرف کنندگان (علفخواران و گوشتخواران) و حلقه‌های پایانی را تجزیه کنندگان (باکتری‌ها و مخمرها و…) تشکیل می‌دهند.

جواب به کار ببندیم صفحه 72 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس دوازده مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 72 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 

۱- به یک مغازه گیاهان دارویی یا عطاری مراجعه کنید و نام چند گیاه دارویی و خاصیت آنها را پرس‌وجو کنید و به کلاس بیاورید. فراموش نکنید اسم یک یا دو گیاه دارویی را هم که در محل زندگی شما می‌روید، از مغازه‌دار بپرسید.
۲- روز ۱۵ اسفند روز درخت کاری است. از امروز تا آن زمان فرصت دارید پرس‌وجو کنید، با راهنمایی معلم، یک نوع درخت را انتخاب و درباره کاشتن نهال تحقیق کنید و سپس در آن زمان به طور گروهی با معلم یا با اعضای خانواده مکانی را انتخاب کنید و درخت را در آنجا بکارید. گزارش کار خودتان را به معلم تحویل دهید.
۳- این دانش‌آموزان با هم‌کلاسی‌هایشان یک گروه دوستداران محیط زیست تشکیل داده‌اند. این عکس، آنها را در حال برخی فعّالیت‌های حفاظت از محیط زیست نشان می‌دهد. شما نیز با دوستانتان یک گروه هوادار محیط زیست تشکیل دهید. ابتدا یک نشان یا علامت برای گروه خودتان طرّاحی کنید و سپس با همفکری یکدیگر دستورالعملی تهیه کنید و بین خودتان قرار بگذارید مقرراتی را رعایت کنید یا فعّالیت‌هایی را انجام دهید. تا پایان سال هر دو ماه یک بار، گزارشی از کارهای گروه را به معلم و کلاس ارائه دهید.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *