جواب سوالات درس سیزده مطالعات هفتم – صفحه 74 . 75 . 76 . 78 | گام به گام درس 13 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان فعالیت های جمعیت ایران پاسخ به سوالات درس به درس مطالعات هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه فصل به فصل پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم درس 13 با پاسخ حل درس سیزده مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 7 : جمعیت و منابع مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 74 مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه 75 مطالعات هفتم
  3. جواب صفحه 76 مطالعات هفتم
  4. جواب صفحه 78 مطالعات هفتم

تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس سیزده جواب فعالیت صفحه 74 پاسخ به فعالیت صفحه 75 حل فعالیت صفحه 76 و جواب سوالات فعالیت صفحه 78  را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس 13 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

فیلم درس سیزده کتاب مطالعات پایه هفتم

در قسمت زیر یک فیلم آموزشی از درس سیزده جمعیت ایران مطالعات هفتم را برای شما به انتشار در آوردیم که میتوانید از این فیلم نهایت استفاده را برده باشید.

در فصل پنجم با محیط زندگی خود آشنا شدید و دربارهٔ شهر یا روستای محل زندگی‌تان تحقیق کردید. شهر یا روستای شما چند نفر جمعیت دارد؟ طبق سرشماری سال 1390، کشور ما ایران 75 میلیون نفر جمعیت داشته  است. ایران در بین کشورهای همسایهٔ خود، کشوری نسبتاً پرجمعیت است.

صفحه 74 . 75 . 76 . 78 مطالعات هفتمآمار جمعیت کشورها براساس سال ٢٠١٠ میلادی است.

 

جواب فعالیت صفحه 74 مطالعات هفتم

گام به گام درس 13 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 74 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
  
 

١- نقشه خوانی: با توجه به نقشه و راهنمای آن، ابتدا جمعیت کشورها را محاسبه کنید و سپس به ترتیب در جدول بنویسید.

جواب صفحه 74 مطالعات هفتم

۲- ایران در بین کشورهای همسایه از نظر جمعیت در چه رتبه‌ای قرار دارد؟ ایران در بین کشورهای همسایه از نظر جمعیت در رتبه دوم قرار دارد.

جمعیت چگونه افزایش می‌یابد؟

اگر تعداد افرادی که متولد می‌شوند بیشتر از افرادی که می‌میرند باشد جمعیت افزایش می‌یابد. اگر تعداد افرادی که متولد می‌شوند کمتر از افرادی که می‌میرند باشد، جمعیت کاهش می‌یابد. محاسبهٔ رشد جمعیت کشورها نشان می‌دهد در بعضی از کشورها رشد جمعیت زیاد است، اما در بعضی از کشورها رشد جمعیت کاهش یافته است. در برخی کشورها مانند سوئیس و دانمارک تعداد زاد و ولدها کمتر از مرگ و میرها شده است. به این رشد، رشد منفی می‌گویند.
* جمعیت را به گروه‌های سنی مختلف تقسیم می‌کنند، به جدول زیر توجه کنید. گروه (1) جمعیت یکسال تا 25 سال است که کودکان و نوجوانان و جوانان را تشکیل می‌دهد. گروه (2) بزرگسالان و گروه (3) سالمندان هستند.

جواب فعالیت صفحه 74 مطالعات هفتم

وقتی رشد جمعیت منفی می‌شود کشورها با مشکلات مهمی روبرو می‌شوند. در این کشورها با کم شدن زاد و ولد، جمعیت جوان کاهش و تعداد سالمندان افزایش می‌یابد و جامعه از نیروی جوان که می‌تواند کار کند و با فعّالیت‌های اقتصادی و آموختن علم به پیشرفت کشور کمک کند، محروم می‌شود.

جواب فعالیت صفحه 75 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس 13 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 75 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
گفت‌وگو کنید
۳- الف) به نظر شما اگر در کشور ما زاد و ولد کم شود در آینده با چه مشکلاتی روبرو می‌شویم؟ چند مورد بیان کنید. احتمال خطرات سیاسی و امنیتی چون کم شدن نیروی نظامی، کاهش نیروی کار فعال، افزایش هزینه‌های بیمه و طرح‌های حمایتی دولت برای بازنشستگان، ایجاد خطرات فرهنگی و اجتماعی
ب) در کشورهایی که رشد جمعیت زیاد است کدام گروه سنی افزایش می‌یابد؟ جمعیت کودکان و جوانان (25 – 1)
پ) داشتن جمعیت جوان برای کشور ما چه مزایایی دارد؟ تأمین نیازهای اقتصادی و نظامی کشور، جمعیت جوان توسعه ایجاد می‌کند – بازدهی بالای اقتصادی و افزایش تولید و درآمد.

در کشور ما «مرکز آمار ایران» مسئولیت سرشماری٭ جمعیت را به عهده دارد. این مرکز، اطلاعات مختلف مربوط به جمعیت را جمع آوری و در کتاب‌ها یا نشریات الکترونیکی منتشر می‌کند.
ما می‌توانیم علاوه بر استفاده از کتاب‌ها و نشریات این مرکز، با وارد شدن به پایگاه اینترنتی آن، اطلاعات مورد نظرمان را دربارۀ جمعیت به دست بیاوریم.

جواب فعالیت صفحه 76 مطالعات هفتم

گام به گام درس سیزده مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 76 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
۴- به طور گروهی، تعداد جمعیت کلاس‌های مدرسه‌تان را پرس‌وجو کنید. سپس این تعداد را روی یک مقوا به صورت نمودار ستونی نمایش دهید.

تراکم جمعیت

در بعضی مکان‌ها جمعیت کمتر و در برخی جاها جمعیت بیشتری زندگی می‌کنند. به نسبت افرادی که در یک جا زندگی می‌کنند به مساحت آن جا، تراکم جمعیت آن مکان می‌گویند.

گام به گام درس 13 مطالعات هفتم

به تصویر بالا توجه کنید. تراکم جمعیت در کدام مکان بیشتر است؟ برای محاسبهٔ تراکم جمعیت یک منطقه، تعداد جمعیت آن منطقه را بر مساحت آن تقسیم می‌کنند.

جواب سوالات درس سیزده مطالعات هفتم

 

جواب فعالیت صفحه 76 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس سیزده مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 76 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 

۵- با توجه به اعداد جدول، تراکم جمعیت استان‌های البرز و سیستان و بلوچستان را حساب کنید و بنویسید. تراکم جمعیت در کدام استان بیشتر است؟

جواب صفحه 76 مطالعات هفتم

تراکم از تقسیم جمعیت بر مساحت به دست می‌آید.
در نتیجه: تراکم استان سیستان و بلوچستان برابر با 9/13 و تراکم در استان البرز 7/470 نفر در کیلومتر مربع می‌باشد.

تراکم جمعیت کشور ما در سال 1390 حدود ٤٦ نفر در کیلومتر مربع بوده است. این تراکم چگونه محاسبه شده است؟ اکنون به نقشهٔ پراکندگی جمعیت در ایران توجه کنید. همان طور که می‌بینید در برخی مناطق ایران جمعیت زیادی متراکم شده‌اند. اما بعضی از مناطق نیز خالی از جمعیت یا کم جمعیت است.

جواب فعالیت صفحه 76 مطالعات هفتم

 

چه عواملی بر پراکندگی جمعیت تأثیر می‌گذارد؟

تراکم پایین یا کم

در نواحی داخلی ایران به دلیل کمبود بارندگی، آب و هوای گرم وخشک و خاک‌های نامساعد و شور، جمعیت بسیار کمی زندگی می‌کنند. بعضی جاها مثل دشت لوت و دشت کویر خالی از جمعیت است.

تراکم بالا یا زیاد

پرجمعیت‌ترین و پرتراکم‌ترین ناحیهٔ کشور ما منطقۀ شهری تهران است. یعنی تهران و شهرهای کوچک و بزرگ اطراف آن. چون تهران پایتخت کشور است در این شهر سازمان‌های مهم دولتی، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و صنایع زیاد مستقر شده است.
دومین ناحیهٔ پرتراکم در کشور ما جلگه‌های کنارهٔ دریای خزر است. در این ناحیه به دلیل باران کافی و آب فراوان و هوای معتدل و خاک حاصلخیز کشاورزی رونق فراوان دارد.
بعضی از مناطق ایران به دلیل داشتن معادن و ذخایر، جمعیت زیادی را به خود جذب کرده‌اند مانند ناحیهٔ خوزستان به دلیل داشتن منابع نفت و گاز.
در کوهپایه‌های البرز و زاگرس و دشت‌های حاصلخیز نیز هر جا خاک حاصلخیز و بارندگی کافی وجود داشته، جمعیت زیادی را به خود جذب کرده و شهرها و روستاهایی را به وجود آورده‌اند.
طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، بیش از ۷۰ درصد مردم کشور ما در شهرها و کمتر از ۳۰ درصد در روستاها زندگی می‌کرده‌اند. در کشور ما بیش از ۱۳۰۰ شهر وجود دارد. ۸ شهر در کشور ما بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند و پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران هستند: تهران، مشهد، کرج، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز و قم.

جواب فعالیت صفحه 78 مطالعات هفتم

درس سیزده مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 78 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 

۶- متن بالا را بخوانید، سپس روی کاغذ جدولی با دوستون رسم کنید در یک ستون نام ناحیه و در ستون دیگر عوامل مؤثّر در پراکندگی جمعیت آن ناحیه را بنویسید.
مثال: ۱) دشت کویر و لوت کمبود بارش و آب و هوای …

جواب فعالیت صفحه 78 مطالعات هفتم

۷- با کمک معلم محل تقریبی شهر یا روستای زندگی خود را روی نقشۀ پراکندگی جمعیت علامت بزنید. آیا شما در منطقۀ پرتراکم زندگی می‌کنید یا کم‌تراکم؟

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *