جواب سوالات درس شانزدهم مطالعات هفتم · پاسخ به صفحه ۹۶ . ۹۷ . ۱۰۱ . ۱۰۲ مطالعات پایه هفت· گام به گام درس ۱۶ کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان · فعالیت های مطالعات هفتم · گردشگری چیست · سوالات درس به درس مطالعات هفتم · جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه · جواب فصل به فصل کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان · درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم · بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم .

پایه هفتم که اولین سال از دوره متوسطه اول برای دانش آموزان است، سال تحصیلی بسیار مهمی است. در این سال تحصیلی دانش آموزان با درس های جدیدی برخورد می کنند که فرق چندانی با سال های قبل ندارد و کمی مطالب به روز شده اند.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم درس ۱۶ با پاسخ حل درس شانزدهم مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل ۸ : گردشگری در ایران مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه ۹۶ مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه ۹۷ مطالعات هفتم
  3. جواب صفحه ۱۰۱ مطالعات هفتم
  4. جواب صفحه ۱۰۲ مطالعات هفتم

در کنار این سوالات درس به درس مطالعات اجتماعی که قرار داده ایم. از منابع کمک درسی نیز می توانید کمک بگیرید. منابع کمک درسی می تواند در پیشرفت شما تاثیر زیادی داشته باشد.

 

سبک مطالعه کتاب مطالعات اجتماعی خود را پیدا کنید

هر شخصی روش متفاوتی برای درس خواندن در کتاب های همچن کتاب مطالعات هفتم دارد. عده ای از طریق گوش دادن بهتر یاد می گیرند و عده ای از طریق خواندن بیشتر مطالب به نتیجه می رسند. شما باید سبک یادگیری خود را پیدا کنید و با همان روش پیش بروید.

 مطالب درسی در کتاب های پایه هفتم را خلاصه نویسی کنید.

برای اینکه مطالب درسی پایه هفتم را بهتر درک کرده و به خاطر بسپارید، حتما مطالب کتاب ها را برای خودتان خلاصه نویسی کنید.

برای این کار، ابتدا مطالب کتاب درسی را با دقت بیشتری بخوانید و سپس شروع کنید به نوشتن خلاصه ای که از مطالب یاد گرفته اید.

در این خصوص ما تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس شانزدهم جواب فعالیت صفحه ۹۶ پاسخ به فعالیت صفحه ۹۷ حل فعالیت صفحه ۱۰۱ و جواب سوالات به کار ببندیم صفحه ۱۰۲ را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس ۱۶ با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

فیلم تدریس سوالات درس 16 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم پایه هفتم دبیرستان

در قسمت زیر یک فیلم آموزشی از درس شانزدهم (16) جاذبه‌های گردشگری ایران مطالعات هفتم را برای شما به انتشار در آوردیم که میتوانید از این فیلم نهایت استفاده را برده باشید.

چگونه در حل تمرین و یادگیری کتاب های درسی خلاق باشیم

بسیار برای شما پیش آمده که در کلاس درس، معلم یک سوال کاملا جدید را مطرح می‌کند و از دانش‌آموزان می‌خواهد، پاسخ درست را به او بگویند. اما تا شما به خودتان بیایید و مساله را تجزیه و تحلیل کنید، یکی از همکلاسی‌های‌تان جواب درست را می‌گوید. حتی بعضی اوقات در امتحان‌ها می‌بینید که بعضی از هم‌کلاسی‌های‌ تان با راه و روشی جدید، به پاسخ درست رسیدند.

حتما پیش خودتان می‌گویید چطور ممکن است، “انقدر سریع پاسخ صحیح را پیدا کند” یا ” این راه‌حل جدید را از کجا یادگرفته؟”

مسلما هم‌کلاسی شما جادوگر یا شعبده باز نیست که با خواندن یک وِرد، پاسخ صحیح را پیدا کند. در این ویدیو پایین برای شما چندین راه را بیان کرده ایم .

جاذبه‌های گردشگری ایران

در کشور عزیز ما ایران، آن قدر جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی  فرهنگی وجود دارد که هم مردم ایران و هم مردم سایر کشورها علاقه‌مند به بازدید این جاذبه‌ها هستند.

سفرهای زیارتی

در کشور ما، بخش عمده‌ای از سفرها جنبهٔ زیارتی دارد. سفرهای زیارتی به منظور زیارت مرقد امامان بزرگوار (ع) و امامزاده‌ها و بازدید از مکان‌های مقدس انجام می‌گیرد.
شما در کتاب هدیه‌های آسمان پایهٔ ششم با سه زیارتگاه مهمّ کشورمان آشنا شدید. آیا می‌توانید این سه زیارتگاه را که مرقد سه امامزاده است نام ببرید؟
در ایران مساجد باشکوهی نیز وجود دارد که مورد توجّه زائران داخلی و خارجی قرار می‌گیرند. بعضی از مساجد علاوه بر محل عبادت، از نظر معماری زیبای اسلامی نیز مورد توجّه گردشگران هستند؛ مانند مسجد امام و شیخ لطف‌اله در اصفهان، مسجد جامع یزد و مسجد گوهرشاد در مشهد.

جواب سوالات درس شانزدهم مطالعات هفتم

 

مسجد جامع یزد

مشهد مقدّس، مهم‌ترین قطب زیارتی کشور همه ساله تعداد زیادی از زائران ایرانی و خارجی برای زیارت مرقد مطهر امام رضا (ع) به مشهد سفر می‌کنند. طبق آمار سالیانه حدود ۱۷ میلیون نفر به شهر مقدّس مشهد وارد می‌شوند.

امام رضا (ع): صدقه بده، هرچند کم باشد؛ زیرا هر کار کوچکی که صادقانه برای خدا انجام شود بزرگ است.
امام هشتم ما، حضرت ابوالحسن علی‌بن‌موسی‌الرضا فرزند امام موسی کاظم (علیه السّلام) در سال ۱۴۸ هجری در شهر مدینه متولد شدند. آن حضرت در سی و پنج سالگی به امامت نائل گردیدند. بعضی از القاب ایشان عبارتند از رضا، فاضل، صابر و زکی. در سال‌های گذشته خواندید که پس از رحلت پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه و آله) و اتفاقاتی که به وجود آمد، خلفای بنی‌امیه و بنی‌عباس حکومت دینی را به حکومت ظالمانه تبدیل کرده و امامان معصوم (علیهم السّلام) را که خواستار اجرای عدالت و قوانین اسلام بودند به شهادت می‌رساندند. یکی از خلفای عباسی مأمون بود. او ابتدا برای فریب مردم و ترس از شورش آنها و اینکه نشان بدهد به خاندان پیامبر (صلّی‌الله‌علیه و آله) علاقه دارد، امام رضا (علیه السّلام) را با احترام به خراسان آورد و به ولایتعهدی برگزید. امام رضا (علیه السّلام) در مجالس بحث و گفت‌وگو شرکت می‌کردند و راه و روش واقعی پیامبر (صلّی‌الله‌علیه و آله) و اهل بیت را به متفکران و مردم نشان می‌دادند و به همهٔ سؤالات علمی و دینی پاسخ می‌گفتند و آنها را راهنمایی می‌کردند. مأمون که می‌دید امام رضا (علیه السّلام) از او اطاعت نمی‌کند و شرایط وی را نمی‌پذیرد و از طرف دیگر پیروان آن حضرت هر روز بیشتر می‌شود، سرانجام دستور داد تا امام علیه السلام را مسموم کنند و به شهادت برسانند. السّلام علیک یا علیّ‌بن‌موسی‌الرّضا و رحمه الله و برکاته

حرم مطهر امام رضا علیه السّلام و مجموعهٔ آستان قدس رضوی علاوه بر اهمیت زیارتی از نظر معماری و تاریخی نیز اهمیت فراوانی دارد.
در هر یک از صحن‌ها، شاهکارهایی از معماری ایرانی اسلامی مشاهده می‌شود. مسجد گوهرشاد نیز از مساجد باشکوه ایران در این مجموعه قرار دارد.
در صحن‌های مطهّرحرم امام رضا علیه السّلام آرامگاه برخی شخصیت‌های بزرگ علمی مذهبی کشور مانند شیخ بهایی و علّامه محمدتقی جعفری وجود دارد.

جواب فعالیت صفحه ۹۶ مطالعات هفتم

گام به گام درس ۱۶ مطالعات اجتماعی هفتم صفحه ۹۶ جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
١- اگر به اینترنت دسترسی دارید با راهنمایی معلم به پایگاه آستان قدس رضوی وارد شوید و اطلاعاتی دربارۀ زیارت حرم مطهر وبخش‌های مختلف آن به دست آورید.
۲- به طور گروهی با استفاده از دانشنامۀ شبکه رشد یا سایرمنابع دربارۀ زندگی و آثار یکی از این دو شخصیت بزرگ یک صفحه مطلب بنویسید و در کلاس بخوانید.

جواب فعالیت صفحه ۹۶ مطالعات هفتم
رسم کهن: نقاره‌چی‌ها قبل از طلوع و غروب خورشید از حدود ۱۰۶ پلۀ ایوان حرم مطهّر بالا می‌روند و نقاره می‌زنند.

مجموعه آستان قدس رضوی دارای چند کتابخانه بزرگ، مهمان‌سرا وچند موزهٔ باشکوه است، که از جمله می‌توان به موزهٔ قرآن و موزهٔ سکّه، موزهٔ صدف و موزهٔ سلاح اشاره کرد. در موزهٔ مرکزی (افتتاح ۱۳۲۴ شمسی) آثاری وجود دارد که بعضی از آنها توسط علاقه‌مندان به حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا به آستان مقدسش هدیه شده است. از مهم‌ترین اشیای موجود در این موزه می‌توان به قرآن‌های نفیس که با خط مبارک ائمّهٔ اطهار بر روی پوست آهو نوشته شده، اولین سنگ مرقد مطهّر امام رضا علیه السّلام و سکّه‌ها و کتیبه‌های نفیس اشاره کرد. بعضی از قهرمانان کشور ما در سال‌های مختلف نشان‌های (مدال‌های) جهانی خود را به موزهٔ حضرت رضا علیه السّلام تقدیم کرده‌اند.

جواب فعالیت صفحه ۹۷ مطالعات هفتم

جواب سوالات درس ۱۶ مطالعات اجتماعی هفتم صفحه ۹۷ جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
٣- اگر با خانواده‌تان به مشهد سفر کنید، بعد از زیارت حرم امام رضا علیه السّلام پیشنهاد می‌کنید از کدام بخش‌های آستان قدس دیدن کنید؟ موزه، آستان قدس، موزه قرآن، مسجد گوهرشاد، صحن‌های قدیمی و جدید حرم
۴- کاربرگهٔ شمارهٔ (۱۵) را در کلاس کامل کنید.
۵- به تصاویر زیر توجه کنید. این تصاویر چه کسانی را نشان می‌دهد؟ دربارۀ کار و نقش این افراد در حرم مطهّر پرس‌وجو کنید و در کلاس توضیح دهید.
نقش خادم حرم امام رضا (ع) – خادمان امام رضا (ع) در هر ساعتی از شبانه روز و حتی نیمه شب‌ها در حرم امام مشغول راهنمایی زائران و مراقبت و پاکسازی حرم هستند. وظیفه غبار روبی حرم را بر عهده دارند. با لباس‌های تمیز و کاملاً مرتب و روی گشاده از اولین درب‌های کفش‌داری زائران را تحویل می‌گیرند و..

گردشگری تاریخی

ایران به دلیل دارا بودن تاریخ طولانی، آثار و بناهای متعددی دارد. کاخ‌ها، مساجد، کاروانسراها، حمام‌ها، بازارها، پل‌ها، آرامگاه‌های شاعران و دانشمندان، خانه‌های تاریخی و برج‌ها از جملهٔ این آثار هستند. برخی از این بناها میراث جهانی٭ هستند که باید از آنها محافظت شود. علاوه بر مردم ایران، بسیاری از مورّخان و پژوهشگران کشورهای جهان، علاقه‌مند به بازدید از این آثار تاریخی هستند.

تخت جمشید که یونانیان به آن پرسپولیس می‌گفتند، بنایی عظیم شامل چندین کاخ و تالار به مساحت حدود ۱۲۵۰۰۰ متر مربع است. ساخت این بنا به فرمان داریوش اول هخامنشی آغاز و توسط جانشینان او به پایان رسید. برای انجام این کار، بهترین معماران، مهندسان، سنگ تراشان (حجاران)، نقاشان و کارگرانی با دستمزد معین از سراسر امپراتوری به کار گرفته شدند. در طراحی و ساخت این مجموعه از اصول مهندسی و معماری دقیق و پیشرفته‌ای استفاده شده است. به منظور مقاوم سازی ساختمان‌ها، ابتدا تمام سطح زیربنا را خاک برداری و با شن‌ریزه‌ها رسوبی پرکرده‌اند و سپس به ساخت و ساز پرداخته‌اند. ستون‌های سنگی تخت جمشید به ارتفاع ١۴ تا ٢٠ متر، از شگفتی‌های معماری ایران و حتی جهان در دورهٔ باستان است. سنگ‌های مورد نیاز از کوه‌های دور و نزدیک بریده و توسط نیروی انسانی یا گاری به محل کار برده می‌شد. پس از حجاری‌های مقدماتی، قطعه سنگ‌ها با استفاده از داربست‌های محکم و قرقره و طناب بر روی هم قرار می‌گرفتند. سپس عملیات تراشیدن و صیقل دادن ستون‌ها و ایجاد شیارهای تزیینی آغاز می‌شد. حجّاران برای تراشیدن و صیقل دادن ستون‌ها، از سنگی به همان سختی یا سرب و چرم استفاده می‌کردند. تخت جمشید به عنوان یک میراث جهانی شناخته شده است.

طبیعت گردی

یکی از انواع گردشگری، گردش و استراحت یا مطالعه و تحقیق در مکان‌های طبیعی چون کوه‌ها، غارها٭، چشمه‌های آب معدنی و بیابان‌ها و جنگل‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش و روستاهای زیباست. در فصل ششم خواندید که کشور ایران به دلیل داشتن ناهمواری‌های مختلف و آب و هواهای متنوع، زیستگاه‌های متنوعی دارد. بعضی از این مکان‌ها به عنوان «میراث زیستی جهانی٭» اعلام شده‌اند.

جواب فعالیت صفحه ۹۷ مطالعات هفتم
آبشار بیشه در لرستان

در هنگام تابستان، جمعیت زیادی از مردم کشور ما به سواحل شمال در کنار دریای خزر سفر می‌کنند. ساحل دریای خزر و جنگل‌های زیبای روی دامنهٔ کوه‌ها، مزارع برنج و روستاهایی که با فاصلهٔ کم در دو طرف جاده قرار گرفته‌اند، جذّابیت زیادی به این ناحیه داده است. سواحل خلیج فارس و دریای عمان نیز به خصوص در زمستان‌ها از مراکز مهم گردشگری هستند. یکی از بنادر مهم و مراکز گردشگری در سواحل دریای عمان، بندر چابهار است. دریای عمان نیز مانند خلیج فارس از دریاهای مهم و زیبای کشور ما است.

گردشگری و حفاظت از محیط زیست

گردشگری در طبیعت ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود و بعضی از مناطق در اثر انبوه مسافران آسیب ببینند.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۱ مطالعات هفتم

گام به گام درس شانزدهم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه ۱۰۱ جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
۶- به عکس زیر توجه کنید و بگویید. چرا چنین منظره‌ای به وجود آمده است؟ به دلیل بی‌توجهی به محیط اطراف و محیط زیست
چه آسیب‌هایی ایجاد می‌شود؟ ایجاد آلودگی و از بین بردن محیط زیست و پخش آن به مناطق دیگر.
برای مقابله با این آسیب‌ها چه باید کرد؟ باید خانواده‌ها خود را موظف کنند بعد از تفریح و استفاده از مواد غذایی و نوشیدن، آنها را داخل کیسه‌های زباله بریزند و در فضای سبز رها نکنند.

امروزه کشورها سعی می‌کنند برای گردش و استراحت در طبیعت طوری برنامه‌ریزی کنند که از آسیب رساندن به محیط زیست جلوگیری شود. یکی از این برنامه‌ها، ایجاد «پارک‌های ملی» است. در پارک‌های ملی مانند مناطق حفاظت شده، بوته‌ کنی، چرای دام‌ها، شکار و نظایر آنها ممنوع است و محیط‌های امن طبیعی برای جانوران پدید آورده‌اند. بخشی از این پارک‌ها هم به گردشگاه مسافران اختصاص داده شده است.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۱ مطالعات هفتم

پارک ملی گلستان در استان‌های گلستان و خراسان شمالی از بزرگ‌ترین پارک‌های ملی ایران است.

 

واژه‌ها
طبیعت گردی (اکوتوریسم): سفر به مناطق طبیعی بدون لطمه زدن به محیط زیست.
میراث جهانی: سازمان یونسکو که یک سازمان جهانی است، بناهای تاریخی یا آثار بسیار ارزشمند را که بی‌همتا یا استثنایی هستند به عنوان میراث فرهنگی جهانی اعلام می‌کند؛ یعنی علاوه بر کشوری که این آثار در آن وجود دارد، کشورهای دیگر جهان نیز وظیفه دارند برای حفظ آن آثار یا مکان بکوشند.
غار: حفره‌هایی که به طور طبیعی در سطح زمین تشکیل می‌شود و معمولاً در دامنهٔ کوه‌ها قرار دارد.
میراث زیستی جهانی: یونسکو مکان‌هایی مانند جنگل، کوه، صحرا یا گونه‌هایی از گیاهان و جانوران را که پدیده‌های بی‌نظیر طبیعی باشند به عنوان میراث زیستی جهانی اعلام می‌کند. یعنی این‌ها به همهٔ انسان‌های زمین تعلق دارند و همه باید برای حفظ آنها بکوشند.

جواب به کار ببندیم صفحه ۱۰۲ مطالعات هفتم

جواب سوالات درس شانزدهم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه ۱۰۲ جواب به کار ببندیم دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
۱- فرض کنید در تابستان چند مهمان از شهر دیگری به خانهٔ شما آمده‌اند و می‌خواهند سه روز در شهر یا روستای شما بمانند و جاهانی دیدنی را ببینند. همفکری کنید و روی یک صفحه، برنامه‌ای سه روزه برای این مهمان‌ها بنویسید و مکان‌هایی را برای بازدید پیشنهاد کنید. برنامه را در کلاس بخوانید و به معلم بدهید.
۲- فرض کنید در یک منطقهٔ طبیعی بسیار زیبا زندگی می‌کنید که گردشگران زیادی از آنجا دیدن می‌کنند. مؤسسه‌ای از شما می‌خواهد خسارت‌هایی را که ممکن است به محیط طبیعی وارد شود پیش‌بینی کنید و راه‌حل‌هایی برای آن بنویسید. همفکری کنید و آنها را روی یک کاغذ بنویسید و به معلم بدهید.
۳- شما و خانواده‌تان در یک محیط طبیعی زیبا ناهار خورده‌اید و مشغول جمع کردن سفره هستید. با شیشهٔ نوشابه، قوطی کنسرو و پلاستیک‌های مواد غذایی و نظایر آن چه می‌کنید؟ بگویید.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *