جواب سوالات فصل اول علوم هفتم – صفحه 4 . 5 | گام به گام فصل 1 کتاب علوم تجربی هفتم دبیرستان درسنامه آموزشی تجربه و تفکر ما پاسخ به سوالات فصل به فصل علوم هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی علوم تجربی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های علوم هفتم فصل اول با پاسخ حل فصل 1 علوم هفتم جواب فعالیت ، فکرکنید ،  آزمایش کنید ، خودرابیازمایید ،  اطلاعات جمع آوری کنید ، گفت و گو کنید ، علوم تجربی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 1 : تجربه و تفکر علوم هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 4 علوم هفتم
  2. جواب صفحه 5 علوم هفتم

تمام جواب سوالات علوم هفتم فصل اول صفحه به صفحه را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام علوم هفتم فصل 1 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

تصاویر زیر تنها گوشه‌ای از موفقیت‌ها و نوآوری‌های متخصصان ایرانی است.

آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید این پیشرفت‌ها چگونه به دست آمده‌اند؟

جواب سوالات فصل اول علوم هفتم

متخصصان علوم تجربی با بهره‌گیری از تفکر، تجربه و به کار بستن مهارت‌های گوناگون در برخورد با مسائل زندگی، علوم را توسعه بخشیده‌اند. شما نیز می‌توانید با یادگیری دانش و پرورش مهارت‌های خود به حل مسائلی بپردازید که در زندگی با آنها روبه‌رو می‌شوید.

علم چیست؟

دانش آموزان کلاسی درباره این پرسش که علم چیست، پاسخ‌های زیر را داده‌اند:

1- علم به کارگیری حواس پنجگانه برای آشنایی با چیزهای اطراف ماست.

2- علم روشی برای حل همۀ مسائل زندگی ماست.

3- علم کارهایی است که در آزمایشگاه انجام می‌شود.

4- علم فرصتی برای یادآوری و تفکر دربارۀ نعمت‌های خداوند است.

دربارۀ درستی این پاسخ‌ها در گروه خود گفت‌وگو کنید. چه پاسخ‌های دیگری را پیشنهاد می‌کنید؟

شما با برخی از مهارت‌های یادگیری علوم در دورۀ ابتدایی آشنا شدید. در این دوره در فصل‌های مختلف، این مهارت‌ها را به  کار خواهیم بست. نمونه‌های زیر به شما کمک می‌کند تا دوباره آنها را به یاد آورید.

گام به گام فصل 1 علوم هفتم

در هر تصویر، دانش آموزان کدام مهارت یادگیری را در علوم به کار گرفته‌اند؟

علم و کنجکاوی

متن زیر را در گروه خود بخوانید:

معلم: دانش‌آموزان عزیز، امروز درس علوم در آزمایشگاه برگزار می‌شود؛ بنابراین به آزمایشگاه می‌رویم.

هنگام ورود به آزمایشگاه، مواد، مجموعهٔ زیر، توجه یکی از دانش‌آموزان را به خود جلب می‌کند.

نفت، گوگرد، جوهرنمک، براده آهن، اتانول، نمک

 

او در ذهن خود با این سؤال روبه‌رو می‌شود:

آیا این مواد در آب حل می‌شوند؟

او پس از مشورت با اعضای گروه تصمیم می‌گیرد پرسش خود را مطرح کند.

دانش آموز: آیا همهٔ این مواد در آب حل می‌شوند؟

معلم: پیش بینی گروه شما چیست؟

بهترین راه مطالعهٔ درستی یا نادرستی پیش بینی، طراحی و انجام دادن آزمایش و بررسی نتایج آن است.

سوال کردن و تلاش برای یافتن جواب، مهم‌ترین نکته در علم است.

جواب صفحه 4 علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه 4 علوم هفتم

گام به گام فصل 1 علوم هفتم صفحه 4 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.
 

1ـ شش بشر 100 میلی‌لیتری بردارید. آنها را شماره گذاری کنید و با استفاده از استوانه مدرج 50 میلی‌لیترآب داخل آنها بریزید.

2- از مواد جامد به اندازه یک قاشق کوچک و از مواد مایع چند قاشق بردارید و به آب داخل بشرها بیفزایید.

جواب فعالیت صفحه 4 علوم هفتم

3- با همزن، محتویات هر بشر را هم بزنید و مشاهدات خود را یادداشت کنید.

مشاهده می‌کنیم که نمک، جوهر نمک و اتانول در آب حل می‌شوند اما براده آهن، گوگرد و نفت در آب حل نمی‌شوند.

4- اطلاعات به دست آمده از آزمایش را در جدول زیر ثبت کنید.

موادی که در آب حل شدند موادی که در آب حل نشدند
نمک برادۀ آهن
جوهرنمک گوگرد
اتانول نفت

۵- اطلاعات به دست آمده از آزمایش را با پیش‌بینی خود مقایسه کنید. چند مورد از پیش‌بینی‌های شما درست بود؟

یش‌بینی ما این بود که نفت، اتانول و جوهر نمک، چون مانند آب مایع‌اند، در آب حل می‌شوند و بقیه مواد حل نمی‌شوند. بنابراین پیش‌بینی ما در مورد اتانول، جوهر نمک، براده آهن و گوگرد درست بوده است.

آیا می‌دانید

جابربن حیان دانشمند مسلمان در سال‌های 194- 100 هجری شمسی می‌زیسته است. او همواره بر اجرای هدفمند و نظام‌دار فعالیت‌های تجربی تأکید داشت.

جواب گفت‌و گو کنید صفحه 4 علوم هفتم

جواب سوالات فصل 1 علوم هفتم صفحه 4 جواب گفت و گو کنید دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.   دربارۀ حل یک مسئله به روش علمی گفت‌وگو کنید و مراحل آن را بنویسید.

رای مسائل علمی ابتدا باید سوالی بعنوان حل مسئله مطرح شده و فرضیه‌ای منطقی و علمی ارائه دهیم، که با پرسش و تحقیق همراه است، سپس فرضیه خود را آزمایش کنیم و در آزمایش باید بدانیم متغیر چیست؟ یعنی آن چیزی که باید تغییر دهیم و اندازه بگیریم باید مشخص باشد. نتایج آزمایش را یادداشت کرده و رابطه‌ای بین نتایج بدست آوریم و نتایج را تفسیر کنیم، و گزارش کارآزمایش را مرتب کرده، بنویسیم. مراحل حل مسئله به روش علمی به صورت زیر است:

1- احساس مشکل یا مسئله     2- طرح سوال     3- فرضیه سازی         4- آزمایش            5- نتیجه گیری

علم و فنّاوری

فنّاوری تبدیل علم به عمل، است. ساخت خودرو، رایانه، تلفن، نیروگاه هسته‌ای، دارو و… نمونه‌هایی از تبدیل دانش علمی به عمل هستند. دانشمندان تلاش می‌کنند با تبدیل علم به فراورده‌ای مناسب به نیازهای زندگی پاسخ دهند؛ برای نمونه انسان‌ها با اختراع تلفن توانستند به راحتی از فواصل دور با هم ارتباط برقرار کنند. ساخت خودرو و سپس هواپیما باعث شد تا جابه‌جایی مسافران با سرعت بیشتر و در مدت زمان کوتاه‌تری انجام شود.

آیا می‌دانید

برای تولید سوخت هسته‌ای، تعدادی از دانشمندان ما به شهادت رسیده‌اند.

جواب فعالیت صفحه 5 علوم هفتم

گام به گام فصل اول علوم هفتم صفحه 5 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.   در گروه خود چند مورد از تبدیل علم به فنّاوری را که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده‌اند بنویسید و دربارۀ فواید و زیان‌های آنها گفت‌وگو کنید.

هرچند تبدیل علم به فناوری باعث پیشرفت کشورها شده است، اغلب فنّاوری‌ها در کنار فواید، معایبی هم دارند؛ مثلا با اختراع خودرو، جابه‌جایی مسافران راحت‌تر و سریع‌تر شده است؛ اما استفاده از سوخت فسیلی برای به حرکت درآوردن آن، آلودگی هوا به ویژه در شهرهای پرجمعیت را افزایش داده است.

جواب فعالیت صفحه 5 علوم هفتم

جواب اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه 5 علوم هفتم

جواب سوالات فصل اول علوم هفتم صفحه 5 جواب اطلاعات جمع آوری دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.
 

در یک تحقیق گروهی درباره فواید و زیان‌های یک فنّاوری در محیط زندگی خود گزارش تهیه، و راه‌هایی را برای کاهش زیان‌های آن پیشنهاد کنید. گزارش خود را به صورت روزنامهٔ دیواری به کلاس ارائه کنید.

فواید و مضرات تلفن همراه و آسیب‌های ناشی از آن: گوشی تلفن همراه نمونه‌ای از فناوری است که امکان برقراری ارتباط را در هر مکانی برای فرد مهیا می‌کند. اما استفاده از آن مضراتی را نیز در پی دارد که عبارتند از: افزایش احتمال ایجاد و گسترش تومورهای سرطانی و آسیب پذیری بدن در برابر عوامل بیماری‌زا، اختلالات خواب، فراموشی، سردرد و افسردگی، مسمومیت خونی، بروز مشکلات ژنتیکی و احساس خستگی. برخی از روش‌هایی که برای کاهش زیان‌های تلفن همراه پیشنهاد شده‌اند عبارتند از: استفاده از هندزفری، به حداقل رساندن مدت تماس‌های تلفنی، استفاده نکردن از تلفن همراه در مناطقی که آنتن آن ضعیف است و استفاده از غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان هستند.

نیاز امروز

گرچه علوم تجربی را به چهار شاخه فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی تقسیم کرده‌اند، پژوهش‌ها نشان می‌دهد موفقیت و پیشرفت سریع علم، نتیجۀ فعالیت مشترک همه دانشمندان و متخصصان با یکدیگر است.

تولید سوخت هسته‌ای و استفاده از آن نمونه‌ای از تبدیل علم به فناوری است که دانشمندان شاخه‌های علوم تجربی و سایر رشته‌ها در آن سهیم‌اند.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *