جواب سوالات درس سیزدهم فارسی هفتم – صفحه 117 . 118 | معنی شعرهای درس سیزده کتاب فارسی هفتم جواب سوالات گام به گام درس 132 فارسی هفتم دبیرستان جواب سوالات خودارزیابی فارس پایه هفتم صفحه به صفحه درس به درس فصل به فصل کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه پاسخ به کتاب های درسی پایه هفتم دبیرستان بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام سوالات درس 13 اُسوۀ نیکو با پاسخ حل فصل 5 فارسی هفتم جواب لغات و نوشتاری خودارزیابی و فعالیت های فارسی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این درس 13: اُسوۀ نیکو فارسی هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 117 فارسی هفتم
  2. جواب صفحه 118 فارسی هفتم

تمام جواب سوالات فارسی هفتم درس سیزدهم صفحه به صفحه را در قسمت زیر برای شما قرار داده است که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام فارسی هفتم درس سیزدهم با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

فارسی هفتم دبیرستان درس 13: اُسوۀ نیکو با پاسخ

 

در قسمت پایین ما تمام جوابات صفحه 117 خودارزیابی ها ، صفحه 118 کارگروهی ، صفحه 118 نوشتن دوره اول متوسطه هفتم دبیرستان را برای شما قرار داده ایم.

پیامبر گرامی اسلام، محمّدبن عبدالله (ص) ، در آداب و رفتار و اخلاق، اسوهٔ عالمیان است. آن چنان که خداوند مهربان در قرآن کریم می‌فرماید: «به درستی که رسول خدا برای شما، اسوه و نمونهٔ نیکویی است». (سورهٔ احزاب / آیهٔ 21)

در این درس با برخی از ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری آن بزرگوار آشنا می‌شویم:
رسول اکرم، صَلّي اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ وَ سَلَّم، با فرزندان خود به مهر و عطوفت رفتار می‌کرد و می‌فرمود: «فرزندانِ ما پارهٔ جگر ما هستند». گاه، وقتی به سجده می‌رفت، حسن (ع) و حسین (ع) بر گردن و پشتش می‌نشستند و او چندان در سجده می‌ماند تا آنان پایین بیایند و گاهی به آرامی آنان را پایین می‌آورد و از سجده بر می‌خاست و هر دو را در بر می‌گرفت و بر صورتشان بوسه می‌زد.
رسولِ اکرم، صَلّي اللهُ عَلَیْه وَ آلِهِ، با خدمت‌کارانش نیز رأفت و عطوفت داشت.
اَنَس‌بن مالک می‌گفت: «در مدّت ده سال که شبانه روز در خدمت و در خانه‌اش بودم، یک بار تند خویی و سخن درشت از او ندیدم و نشنیدم».
در میان جمع، گشاده‌رو بود و در تنهایی، سیمایی محزون و متفکّر داشت. هرگز به روی کسی خیره نگاه نمی‌کرد و بیشتر اوقات، چشم‌هایش را به زمین می‌دوخت. در سلام کردن به همه، حتّی به کودکان، پیش‌دستی می‌کرد. هرگاه به مجلسی وارد می‌شد، نزدیک‌ترین جای خالی را اختیار می‌کرد. از بیماران عیادت می‌کرد. سخن همنشین خود را نمی‌برید. بیش از حدّ لزوم، سخن نمی‌گفت و اجازه نمی‌داد کسی جز در مقام دادخواهی، در حضور او از دیگری بد بگوید و یا به کسی دشنام دهد.
هیچ گاه زبانش را به دشنام نمی‌آلود. بد رفتاری با شخص خود را می‌بخشید ولی دربارهٔ کسانی که به حریم قانون، تجاوز می‌کردند، گذشت و مدارا نداشت.
در زندگی از تجمّل دوری می‌جست. در کارهای منزل به خانواده‌اش کمک می‌نمود و چون بانگ اذان را می‌شنید، به نماز می‌رفت.

سعدی، شاعر و نویسندهٔ توانای زبان و ادب فارسی، در ستایش پیامبر بزرگوار اسلام، سروده‌ای دارد که چند بیت آن را می‌خوانیم:

ماه، فرو ماند از جمال محمـــد (ص)   سرو، نبـــاشد به اعــــتدال محمد

چهره‌ی حضرت محمد (ص) به قدری زیباست که ماه در برابرش حیران است. درخت سرو که نماد بلند قامتی و تناسب است، هم قدر و هم تراز پیامبر نیست.

آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی   آمده مـــجمـــوع در ظلال محمد

همه‌ی پیامبران در وجود حضرت محمد (ص) جمع شده‌اند و به خاطر وجود او خلق و مبعوث شده اند.

سعدی، اگر عاشقی کــنی و جوانی   عشق محمد، بس است و آل محمد

ای سعدی، اگر جویای عشق ومحبت و شادابی و جوای هستی، کافی است که عاشق محمد (ص) و خاندانش باشی.

کلّیّات سعدی، بخش مواعظ

جواب خود ارزیابی صفحه 117 فارسی هفتم

جواب سوالات درس 13 فارسی هفتم صفحه 117 خودارزیابی ها دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.
 
 

١- رفتار پیامبر (ص) با امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در دوران کودکی چگونه بود؟ با فرزندان خود به مهر و عطوفت رفتار می‌کرد و می‌فرمود: فرزندان ما پاره‌ی جگر ما هستند. وقتی به مسجد می‌رفت حسن و حسین بر گردن و پشتش می‌نشستند و ایشان آن چنان در سجده می‌ماند تا آنان پایین بیاند بعد از سجده هر دو را در بر می‌گرفت و بر صورتشان بوسه می‌زد.
۲- کدام رفتار پیامبر (ص) با دیگران، برای شما جالب‌تر است، چرا؟ گشاده رو بودن ایشان، زیرا می توانست دشمنانش را دوست بدارد.
۳- به نظر شما چرا پیامبر (ص) بد رفتاری با خویش را می‌بخشید امّا نسبت به قانون شکنی، گذشت نداشت؟ زیرا قانون شکنی مسئله‌ای اجتماعی و عمومی است و تجاوز به حریم دیگران و ظلم به هم نوع است.

دانش‌های زبانی و ادبی درس 13 فارسی هفتم

نکته

به این جمله‌ها توجّه نمایید و دربارهٔ آنها گفت‌وگو کنید.
– من حالا نامه را می‌نویسم.
– تو اکنون نامه را می‌نویسی.
– او اکنون نامه را می‌نویسد.
– ما اکنون نامه را می‌نویسیم.
– شما الآن نامه را می‌نویسید.
– آنها حالا نامه را می‌نویسند.
چنان که می‌بینید جملات بالا مربوط به زمان حال یا مضارع است. هر فعل شش ساخت دارد. به صورت‌های مختلف فعل، ساخت یا صیغه می‌گویند. به ساخت‌های زمان حال توجه کنید.

شش ساخت زمان حال
مفرد جمع
می‌نویسم می‌نویسیم
می‌نویسی می‌نویسید
می‌نویسد می‌نویسند

همان طور که می‌بینید علاوه بر بَُنِ فعل و شناسه، جزء «می» به ابتدای فعل، اضافه شده است. بُن یا ریشهٔ فعل، بخش ثابتی است که در همهٔ ساخت‌ها، تکرار می‌شود.
– در نوشتن کلمه‌هایی که یک صدا ولی نشانه‌های متفاوت دارند، دقّت شود.
– به محل و تعداد نقطه‌های حروف در واژه‌ها، دقّت کنید.

جواب کار گروهی صفحه 118 فارسی هفتم

گام به گام درس 13 فارسی هفتم صفحه 118 کارگروهی دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.
 
 

1- خداوند در قرآن، پیامبر (ص) را « اُسوه» یعنی سرمشق و نمونه معرفی کرده است. چگونه می‌توانیم از رفتار پیامبر (ص) برای زندگی بهتر سرمشق بگیریم؟ با مطالعه و بررسی زندگانی آن حضرت و تفکر در انجام اعمال او به طور مثال پرهیز از دروغ، می‌توانیم زندگی او را سرمشق زندگی خود قرار دهیم.
2- شعر دیگری دربارهٔ پیامبر (ص) یا یکی از معصومین علیهم السّلام، به کلاس بیاورید و دربارهٔ آن گفت‌وگو کنید.

نوشتن

 

١- برای هریک از کلمه‌های زیر دو هم خانواده بنویسید.
حضور: حاضر، احضار، محضر، حضار       عطوفت: عاطفه، معطوف، عطف       حریم: محرم، حرمت، محروم، حرام
۲- واژهٔ صحیح را انتخاب کنید و درجای خالی بنویسید.
الف) گاهی به آرامی آنان را پایین می‌آورد و از سجده ………… (برمی‌خواست، برمی‌خاست)
ب) اجازه نمی‌داد کسی جز در مقام ………… در حضور او از دیگری بد بگوید. (دادخواهی، دادخاهی)
۳- بن مضارع فعل‌های زیر را مشخص کنید.
می‌خوانم : خوان                        می‌روم: رو                      می‌پرسد: پرس                      می‌شنوند: شنو

حکایت

چراغ

نابینایی در شب، چراغ به دست و سبو بر دوش، بر راهی می‌رفت.
یکی او را گفت: تو که چیزی نمیببینی چراغ به چه کارت می‌آید؟
گفت: چراغ از بهر کوردلانِ تاریک اندیش است تا به من تنه نزنند و سبوی مرا نشکنند.

بهارستانِ جامی

دانشمندی پسران خود را نصیحت میکرد و میگفت: عزیزان من، دانش و فضیلت بیاموزید؛ زیرا مال و دارایی دنیا قابل اعتماد نیست و داشتن طلا و نقره خطرناک است. یا دزد آن را میدزدد یا صاحبش آن را کم‌کم خرج میکند، اما دانش مانند چشمه‌ای است که زیاد می‌شود و بخت و اقبال دائمی است و اگر انسان دانا، فقیر شود و دارایی خود را از دست بدهد، ناراحتی و غصه‌ای ندارد. زیرا خود دانش ذاتاً دارایی و ثروت است و انسان دانا هر جا رود به او احترام می‌گذارند و در صدر و بالای مجلس می‌نشیند و انسان بدون علم و دانش، در فقر و گدایی به سر می‌برد و سختی می‌کشد.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *