جواب سوالات درس دوم مطالعات هفتم – صفحه 6 . 7 8 . 9 . 12 | گام به گام درس 2 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان فعالیت های من مسئول هستم پاسخ به سوالات درس به درس مطالعات هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه فصل به فصل پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم فصل اول با پاسخ حل درس 2 مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 1:من مسئول هستم مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 6 مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه 7 مطالعات هفتم
  3. جواب صفحه 8 مطالعات هفتم
  4. جواب صفحه 9 مطالعات هفتم
  5. جواب صفحه 12 مطالعات هفتم

تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس دوم صفحه به صفحه را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس 2 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

من مسئول هستم

در درس قبل آموختید که شما حقوقی دارید. اما حتماً پی بردید که دیگران نیز حقوقی دارند. به عبارت دیگر ما در روابطی که با دیگران برقرار می‌کنیم دارای «حقوق متقابل» هستیم. همان طور که ما حق داریم، پدر و مادر و معلم و همسایگان و دوستان و… نیز حقّی بر ما دارند. امّا همراه با هر حق، مسئولیت‌ها و تکالیفی وجود دارد و این دو به منزلهٔ دو کفه ترازو هستند که باید تعادل آنها حفظ شود؛ برای مثال کودکان حق دارند در خانواده از محبت و مراقبت و خوراک و پوشاک مناسب بهره‌مند شوند و این امر برای پدر و مادر مسئولیت و تکلیفی ایجاد می‌کند تا از کودکان مراقبت کنند و تلاش کنند تا وسایل زندگی آنها را مهیا کنند. از طرف دیگر آنها نیز با این کارها برگردن فرزندان خود حق می‌یابند و فرزندان نیز وظیفه و مسئولیت دارند که به والدین خود احترام بگذارند و از آنها اطاعت کنند. پس همان طور که ما حقوقی داریم، مسئول هم هستیم. مسئولیت یعنی وظایفی که هر یک از ما به عهده داریم و انتظار می‌رود آنها را انجام دهیم. وقتی فردی وظایف و تکالیف خود را خوب انجام می‌دهد می‌گویند او فرد مسئولیت پذیری است. افراد در نقش‌های مختلف، مسئولیت‌های مختلف دارند. اگر چه ممکن است بعضی افراد مسئولیت‌های بیشتر یا مهم‌تری داشته باشند اما هیچ فردی نیست که مسئولیتی نداشته باشد.

جواب فعالیت صفحه 6 مطالعات هفتم

گام به گام درس 2 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 6 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ١- آقای مسعودی ۴۰ سال دارد و پزشک است. او دارای همسر و سه فرزند است و در یک کاشانه (آپارتمان) زندگی می‌کند. به نظر شما او در هریک از نقش‌های زیر چه مسئولیت‌هایی به عهده دارد؟

به عنوان پدر: وسایل مورد نیاز خانه را بخرد. در مواقع حساس تصمیمات لازم و مهم را بگیرد. مراتب محبت و احترام به فرزندان، تلاش برای تربیت صحیح آنها فراهم آورد. امکانات تحصیل و شکوفایی استعدادهای فرزندان فراهم کردن غذا، لباس و مسکن برای آنان.

به عنوان همسر: محبت، توجه و احترام به همسر همکاری و تقسیم کار با همسر در انجام امور منزل، همکاری و هم دلی در تربیت فرزندان، فراهم کردن وسایل زندگی مانند غذا، لباس و مسکن مناسب.

به عنوان پزشک: به بیماران خود رسیدگی و برای بهبود آنها تلاش کنند.

به عنوان فرزند پدر و مادر خود: محبت، توجه و احترام نسبت به پدر و مادر، دیدار آنان، برآوردن خواسته‌هایشان و کمک و رسیدگی به آنان.

به عنوان همسایه: محبت و احترام به همسایه، جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای همسایه، مشارکت در اداره ساختمان، ارتباط مناسب و کمک و همدلی به همسایگان در موقعیت‌های مختلف.

۲- کاربرگه شماره (١) را کامل کنید و در جدول آن مسئولیت‌های خود و سایر اعضای خانواده‌تان را بنویسید.

اکنون که این فعّالیت‌ها را انجام دادید، ممکن است از خود بپرسید من در برابر چه چیز و چه کسانی مسئول هستم؟

من در نزد خداوند مسئول هستم.

خداوند متعال نعمت‌های فراوانی به من عطا کرده است. عقل و فکر و استعداد و توانایی؛ خانواده؛ معلم؛ خوراک و پوشاک و صدها نعمت دیگر… . وظیفهٔ من این است که خداوند را عبادت کنم، شکرگزار نعمت‌هایش باشم و از دستورات او که برای سعادت و خوشبختی من است پیروی کنم. شکرگزاری، استفادهٔ صحیح از نعمت‌ها، قدر نعمت‌ها را دانستن و به هدر ندادن آنها است. خداوند از اعمال و رفتار من و از آنچه در قلب و فکر من می‌گذرد آگاه است. …این از فضل پروردگار من است تا مرا آزمایش کند که آیا شکر می‌کنم یا کفر می‌ورزم؟ (سورۀ نمل آیۀ ۴۰)

جواب فعالیت صفحه 7 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس دوم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 7 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ٣- نعمت‌هایی را که خداوند متعال به شما داده، به خاطر بیاورید و آنها را یادداشت کنید. سپس در قالب دعا با ذکر این نعمت‌ها، از خداوند تشکر کنید و بگویید برای قدردانی و اطاعت از او تصمیم می‌گیرید چه کارهایی انجام دهید. من نسبت به خودم مسئول هستم.

یکی از مسئولیت‌های مهمّ من مراقبت از خودم است. بدن من یکی از شگفتی‌های خلقت است. هریک از اعضای بدن از ده‌ها بخش تشکیل شده که مانند یک دستگاه پیچیده و برنامه ریزی شده وظایفی را به عهده دارد. من با خوردن غذای مناسب و پرهیز از غذاها یا مواد مضر، رعایت بهداشت و نظافت، خواب کافی و ورزش از بدنم مراقبت می‌کنم. من از بدن خودم در مقابل موقعیت‌های خطرناک مثل سرما یا گرمای شدید، ترقّه بازی، عبور از خیابان و جاده با بی‌احتیاطی و نظایر آن محافظت می‌کنم. من باید تلاش کنم استعدادهای خودم را بشناسم و آنها را شکوفا کنم. من از یک جنبهٔ دیگر هم مراقب اعضای بدنم هستم. تلاش می‌کنم با زبانم دروغ نگویم یا غیبت نکنم. با دست و پایم کار خطا یا گناه انجام ندهم و مراقب اعمال و رفتار خود باشم.

جواب فعالیت صفحه 8 مطالعات هفتم

گام به گام درس دوم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 8 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ۴- با توجه به آنچه در درس علوم خوانده‌اید همفکری کنید و شگفتی‌های کار یکی از اعضای بدن را توضیح دهید. یکی از شگفتی‌ها کلیه‌ها هستند. ما دو کلیه در سمت راست و چپ بدن خود داریم که کار آنها تصفیه خون و دفع سموم بدن است.

پیمان نامه‌ای دربارۀ بدن خود بنویسید و در آن قول بدهید که از این پس از اعضای بدن مراقبت می‌کنید تا سالم و تندرست باشید.

من قول می‌دهم  از چشم‌های خود مراقبت کنم و زیاد جلوی تلویزیون و کامپیوتر نشوم تا به آن صدمه نزنم.

من قول می‌دهم  که از معده خود مراقبت کنم و از غذاهای زیان آور مانند پفک و چیپس استفاده نکنم تا به آن آسیبی نرسد و مریض نشوم.

با اعضای خانواده من نسبت به دیگران مسئول هستم.

من در کارهای خانه با پدر و مادرم همکاری می‌کنم. وظایف شخصی خودم را بر دوش دیگران نمی‌گذارم. از پدر و مادرم اطاعت می‌کنم و به نصیحت‌هایشان گوش می‌دهم؛ چون آنها خوشبختی مرا می‌خواهند. من به خواهران و برادرانم کمک و از آنها مراقبت می‌نمایم. می‌دانم باید به اعضای خانواده‌ام احترام بگذارم و هرگز نباید با پدر و مادر با تندی و گستاخی صحبت کنم. از هر تصمیم یا کاری که باعث ناراحتی آنها می‌شود خودداری می‌کنم.

با معلمان و هم کلاسی‌ها مقررات و نظم کلاس و مدرسه را رعایت می‌کنم.

در مدرسه همه تلاش می‌کنند تا من بیاموزم و پیشرفت کنم. با معلمان و دیگر مسئولان مدرسه با ادب و احترام برخورد می‌کنم. به توصیه‌های معلم گوش می‌کنم و سعی می‌کنم درس‌ها را خوب یاد بگیرم و تکالیفم را به موقع انجام دهم. با هم‌کلاسی‌هایم مهربان هستم و به آنها کمک می‌کنم. از اموال عمومی مدرسه که متعلق به همه است محافظت می‌کنم. با اعضای جامعه

در محل زندگی‌ام طوری رفتار می‌کنم که همسایگان آزرده نشوند. برای حفظ امنیت با اهالی محل و مسئولان همکاری می‌کنم. من در برابر خون شهیدانی که برای انقلاب اسلامی و دفاع از میهن جان دادند مسئول هستم و خود را موظف به ادامهٔ راه آنها می‌دانم. من وظیفه دارم به همراه هم‌وطنانم برای پیشرفت و آبادانی کشورم تلاش کنم. وظیفه دارم از وحدت و استقلال میهن دفاع کنم. من علاوه بر کشورم در برابر مسلمانان جهان و همهٔ انسان‌ها، مسئول هستم.

جواب فعالیت صفحه 9 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس 2 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 9 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.   

۵- متن زیر را در کلاس بخوانید و با همفکری و گفت‌وگو به پرسش‌ها پاسخ دهید.

دانش آموزان و مسئولیت‌های اجتماعی دانش آموزان علاقه‌مندند در فعالیت‌های اجتماعی همکاری و مشارکت کنند و مانند اعضای دیگر جامعه برای پیشرفت علمی و فرهنگی و امنیت و آبادانی کشور خود گام بردارند. انجمن‌های اسلامی، بسیج دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی از نهادهایی هستند که در مدارس زمینهٔ مناسبی را برای افزایش توانمندی و فعالیت‌های اجتماعی دانش آموزان فراهم می‌کنند. دانش آموزانی که به عضویت بسیج دانش آموزی و سازمان دانش آموزی درمی‌آیند، با انجام فعالیت‌های مختلف برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی آماده می‌شوند.

پویندگان و پیشگامان بسیج دانش‌آموزی با شرکت در اردوهای آموزشی، علمی و فرهنگی و رزمایشی، کلاس‌های قرآن و معارف، گرامی‌داشت مناسبت‌ها و ایام‌الله، برگزاری مسابقات ورزشی، جمع آوری و نشر آثار شهیدان و شهدای دانش‌آموز، روحیهٔ همکاری و انقلابی بودن و مسئولیت پذیری را در خود تقویت می‌کنند. بسیجی، فردی است که عاشقانه و شجاعانه تا پای جان از اسلام و قرآن و انقلاب در مقابل دشمن دفاع می‌کند؛ با ظالمان می‌جنگد و نسبت به مردم صمیمی و فروتن و همواره آمادهٔ کمک به همنوعان است. نوجوانان و جوانان دانش آموز بسیجی در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دیگر عرصه‌های انقلاب نقش مؤثر و ممتازی داشته‌اند. پیشتازان و فرزانگان سازمان دانش آموزی نیز در فعالیت‌هایی چون ادارهٔ امور مدرسه، تشکیل گروه‌های علمی و کمک به دانش‌آموزان دیگر، ادارهٔ تعاونی مدرسه، دوستی با طبیعت، آمادگی برای امداد و نجات، شرکت در اجرای مراسم عبادی و گرامی‌داشت مناسبت‌ها و ایام‌الله، مسئولیت پذیری اجتماعی را می‌آموزند و به کار می‌بندند.

۱- شما در کدام یک از نهادهای اجتماعی مدرسه عضو هستید؟ چرا؟

٢- الف) تاکنون در کدام یک از برنامه‌های بسیج دانش‌آموزی، انجمن اسلامی یا سازمان دانش‌آموزی فعالیت و مشارکت کرده‌اید؟ برای همکلاسی‌هایتان توضیح دهید.

ب) به نظر شما شرکت در برنامه‌های تشکل‌های دانش‌آموزی چه تأثیری بر شخصیت شما داشته است؟ چه چیزهایی آموخته‌اید؟

٣- برای بهترشدن و گسترش برنامه‌های تشکلّ‌های دانش آموزی در مدرسهٔ خودتان، چه پیشنهادهایی دارید؟ پیشنهادهای خود را روی یک کاغذ بنویسید و به دست مسئولان مدرسه و مسئول امور پرورشی برسانید.

هشتم آبان، سال روز شهادت دانش آموز بسیجی، شهید حسین فهمیده را «روز بسیج دانش آموزی» نام گذاری کرده‌اند.

امام خمینی (ره) دربارهٔ وی فرمود:

رهبر ما آن طفل سیزده ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم، بزرگ‌تر است با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.

من نسبت به محیط زندگی خود و عالم آفرینش مسئول هستم.

آب و خاک و نور و هوا و گیاه و جانوران نشانه‌های عظمت خلقت خداوند و نعمت‌هایی برای ما هستند. باید برای آباد کردن محیط زندگی‌ام تلاش کنم. سعی می‌کنم بهداشت و پاکیزگی را در محیط زندگی‌ام حفظ کنم؛ به محیط زیست آسیب نرسانم و نظم طبیعت را برهم نزنم. واژه‌ها

حقوق طبیعی: حقوقی که خداوند به دلیل مقام انسان برای همهٔ انسان‌ها قائل شده و در نهاد آدمیان قرار داده و از تولد تا مرگ با انسان‌ها همراه است و ربطی به کشور، زبان، نژاد و … ندارد.

نیازهای مادی و معنوی: به نیازهایی مانند پوشاک، خوراک و ابزار و وسایل زندگی نیازهای مادی و به نیازهایی چون نیاز به خداپرستی، محبت، احترام، زیبایی، همدلی، همکاری و کمال نیازهای معنوی می‌گویند.

تبعه: تبعهٔ یک کشور بودن، یعنی تعلّق به آن کشور داشتن و از قوانین و مقررات آن کشور پیروی کردن. برای مثال ما تبعهٔ ایران هستیم. جمع این کلمه اَتباع است.

توان مالی: یعنی مقدار پولی که فرد می‌تواند برای خریدن وسایل مورد نیاز خود بپردازد، بودجه.

تبعیض: رفتار نابرابر با افرادی که حقوق یکسان دارند.

جواب به کار ببندیم صفحه 12 مطالعات هفتم

درس 2 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 12 جواب به کار ببندیم دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ۱- اگر فکر می‌کنید در خانه یا مدرسه برخی حقوق شما نادیده گرفته می‌شود، با راهنمایی معلم به مشاور مدرسه مراجعه کنید و با همفکری او راه‌حل‌هایی برای موضوع پیدا کنید.

۲- دربارۀ مسئولیت‌های خودتان در خانه و مدرسه فکر کنید. آیا مواردی بوده که مسئولیت‌های خودتان را به خوبی انجام نداده باشید؟ از این موضوع چه احساسی دارید؟

الف) نامه‌ای به خودتان بنویسید و مسئولیت‌های خودتان را به خود تذکر بدهید.

ب) مسئولیت‌هایی راکه به خود تذکر داده‌اید در زندگی واقعی انجام دهید. در پایان سال از خانواده بخواهید که برگهٔ ارزیابی از کارهای شما را به معلم بدهند.

لینک کوتاه

1 دیدگاه در “جواب سوالات درس دوم مطالعات هفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *