جواب سوالات درس سوم مطالعات هفتم – صفحه 15 . 16 | گام به گام درس 3 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان فعالیت های چرا به مقررات و قوانین نیاز داریم پاسخ به سوالات درس به درس مطالعات هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه فصل به فصل پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم فصل دوم با پاسخ حل درس سوم مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 2:قانون مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 15 مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه 16 مطالعات هفتم

تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس سوم صفحه به صفحه را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس 3 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

در فصل پیش گفته شد که ما انسان‌ها از ابتدای تولّد با انسان‌های دیگر زندگی می‌کنیم و با ورود به اجتماع، روابط اجتماعی میان ما و دیگران برقرار می‌شود و نسبت به یکدیگر حقوقی پیدا می‌کنیم. با این حال هیچ یک از ما در استفاده از حقوق خود، آزادی مطلق و بی قید و شرط نداریم؛ بلکه تا آنجا می‌توانیم حق خود را اعمال کنیم که مغایر٭ قانون نباشد. برای مثال نمی‌توانیم در استفاده از حقوق خود قوانین الهی را نادیده بگیریم یا نمی‌توانیم با اعمال حق خود سبب خسارت و زیان دیگران شویم. از مهم‌ترین علل پدید آمدن مقررات و قوانین در جامعه، برقراری نظم و حفظ حقوق افراد بوده است. برای آنکه بهتر به موضوع نیاز به مقررات پی ببرید، متن زیر را بخوانید و فعّالیت 1 را انجام دهید:

… شما با گروهی از دوستانتان به یک اردوی تفریحی در یک منطقۀ جنگلی زیبا رفته‌اید. شما چادری بزرگ برای استراحت و خوابیدن با خود آورده‌اید. پس از یک سفر طولانی به محل مورد نظر می‌رسید. چادر را برپا می‌کنید و لوازم و وسایلی را که با خود آورده‌اید در چادر می‌گذارید. قبل از سفر، از دیگران راهنمایی و مشورت گرفته‌اید. به شما گفته‌اند که با حدود بیست دقیقه پیاده روی می‌توانید به چشمه‌ای که در آن حوالی است بروید و آب مورد نیازتان را تأمین کنید. دریک کیلومتری آن محل نیز روستایی وجود دارد که می‌توانید مواد مورد نیازتان را از آنجا تهیّه کنید. شما می‌خواهید یک هفته را در این منطقه سپری کنید، اما پس از گذشت یک روز مسائل و مشکلاتی بروز می‌کند. شما و گروه دوستانتان برای حل این مشکلات جلسه‌ای تشکیل می‌دهید و با هم گفت‌وگو می‌کنید… .

جواب فعالیت صفحه 15 مطالعات هفتم

گام به گام درس 3 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 15 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.      ١- به گروه‌های ۵ یا ۶ نفره تقسیم شوید. مجسّم کنید حالا گروه شما یک روز را در اردو سپری کرده و مسائل زیر پیش آمده است. گفت‌وگو کنید و دربارۀ هریک از موقعیت‌های زیر تصمیم بگیرید.

(موقعیت۱)

بعضی‌ها دوست دارند که داخل چادر همیشه مرتب و تمیز باشد، بعضی دیگر به این موضوع بی‌اعتنا هستند و بگومگو بین افراد پیش آمده است. همچنین بعضی بچه‌ها کوله پشتی‌شان را روی وسایل دیگران گذاشته‌اند و دوربین یک نفر شکسته است.

(موقعیت ۲)

دو نفر از بچه‌ها با خود رادیویی آورده‌اند و شب موقع خواب با صدای بلند رادیو گوش می‌کنند و این کار همه را عصبانی کرده است.

(موقعیت۳)

یکی از بچه‌ها پس از خوردن چای، کتری آب جوش را وسط چادر گذاشته و رفته است.

(موقعیت ۴)

صبح پس از خوردن صبحانه وقتی می‌خواهند به طور دسته جمعی به گردش بروند بعضی بچه‌ها خیلی دیر آماده می‌شوند.

(موقعیت ۵)

دو نفر که مسئول پختن بلال روی آتش بودند، آتشی را که برای این کار در نزدیکی چادر برافروخته بودند خاموش نکرده و به همراه بقیه برای بازی رفته‌اند. همفکری کنید و بگویید چه مشکلات و شرایط دیگری ممکن است در اردوی شما به وجود بیاید.

امکان دارد بعضی از اعضای گروه بدون اطلاع رهبر اردو را ترک کرده و به مکان‌های خطرناک بروند.

۲- اکنون نتیجۀ تصمیمات خودتان را به صورت مقررات اردو روی یک صفحه کاغذ بنویسید و در کلاس بخوانید. بگویید هریک از این مقررات چگونه موجب حفظ حقوق افراد می‌شود.

نسبت به وسایل یک دیگر احساس مسئولیت داشته باشیم و هر کس در حفظ وسایل شخصی خود نهایت دقت را داشته باشد، هنگام خواب از ایجاد صدای بلند و گوش خراش پرهیز کرده و آرامش را حفظ کنید، بعد از استفاده از وسایل و ظروف هر یک از آنها را در جای مخصوص خود قرار دهید، زمان حرکت و گردش گروهی در ساعت معین حضور داشته باشید.

۳- آیا همۀ اعضا حق اظهارنظر درباره موضوع را داشتند؟ بله، همه اعضای گروه با در نظر گرفتن ادب، احترام، می‌توانند نسبت به برنامه‌های گروه اظهار نظر کنند.

۴- اگر پس ازتصمیم گیری، یک نفر با تصمیم شما مخالفت می‌کرد، چه می‌کردید؟ اگر چه به نظر او احترام می‌گذاشتیم. اما چون اردوی ما گروهی بود، همه باید تابع قوانین باشیم.

در این فعّالیت شما برای حفظ حقوق افراد و ایجاد نظم و ایمنی مقرراتی را تعیین کردید. اگر شما نتوانسته بودید برسر مقررات اردو به توافق برسید یا هیچ‌کس این مقررات را رعایت نمی‌کرد، چه وضعی پیش می‌آمد؟

در سال‌های پیش با مقررات خانه و مدرسه آشنا شدید. همچنین آموختید که هر یک از مکان‌های عمومی چون کتابخانه، سینما، پارک، مسجد، ورزشگاه و… مقررات مخصوص به خود را دارند. اکنون یک بار دیگر مقررات هریک از این مکان‌ها را در کلاس مرور کنید و بگویید اگر این مقررات نبود چه وضعیتی پیش می‌آمد؟ همان‌طور که پی بردید به طورکلی قانون و مقررات به دو دلیل به وجود آمده است:

١- حفظ حقوق افراد

٢- برقراری نظم و امنیت

البته ایجاد نظم و امنیت و جلوگیری از هرج و مرج به نفع همگان بوده و به نوعی احترام به حقوق دیگران است. عدم رعایت قوانین و مقررات در جامعه، علاوه بر به هم زدن نظم و امنیت اجتماعی موجب پایمال شدن حقوق افراد می شود؛

جواب فعالیت صفحه 15 مطالعات هفتم

به تصاویر دقت کنید و با توجه به موضوع نظم و مقررات و حفظ حقوق افراد، آنها را توضیح دهید.

جواب فعالیت صفحه 16 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس سوم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 16 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 

۵- به این موقعیت‌ها توجّه کنید و بگویید هر کدام چه پیامدهایی دارد و کدام حقوق نادیده گرفته می‌شود؟

– فردی زباله‌های خانه خود را در گوشۀ پارکی مقابل محوطۀ بازی کودکان بریزد.

حقوق بچه‌ها و کودکان زیر پا گذاشته می‌شود و محیط زیست آلوده می‌شود.

– فردی بخواهد خارج از صفِ افرادی که در نانوایی ایستاده‌اند، نان بگیرد.

حقوق افرادی که در صف هستند زیر پا گذاشته می‌شود.

– فروشنده‌ای که رایانه‌ای را فروخته و وقتی مشتری از او برگۀ خرید (فاکتور) می‌خواهد به او نمی‌دهد.

حقوق مشتری را نادیده گرفته است.

– راننده‌ای که بدون توجّه به علامت عبورممنوع داخل خیابان یک‌طرفه می‌شود وشدآمد (ترافیک) به وجود می‌آورد.

– موتور سواری که به علّت شلوغی خیابان وارد پیاده‌رو می‌شود و از بین مردم عبور می‌کند.

– شرکت ساختمانی‌ای که قرار است سالن ورزشی برای مردم بسازد، اما مقررات ساختمان سازی و مصالح مناسب را به کار نبرد.

– عابر پیاده که بدون توجه به چراغ راهنما از لابه‌لای اتومبیل‌ها حرکت می‌کند.

۶- به چند گروه تقسیم شوید و یک مکان یا گروه اجتماعی را انتخاب کنید. جدولی دوستونی رسم کنید که در آن مقررات مربوط به آن مکان در یک ستون و کارکرد آن در ستون مقابل نوشته شود. مثال: پمپ بنزین:

١- ورود با صف ……………… نظم و احترام به حقوق دیگران

جواب فعالیت صفحه 16 مطالعات هفتم

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *