جواب سوالات درس چهارم مطالعات هفتم – صفحه 17 . 18 . 20 | گام به گام درس 4 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان فعالیت های قانون گذاری پاسخ به سوالات درس به درس مطالعات هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه فصل به فصل پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم درس 4 با پاسخ حل درس چهارم مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 2:قانون مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 17 مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه 18 مطالعات هفتم
  3. جواب صفحه 20 مطالعات هفتم

تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس چهارم صفحه به صفحه را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس 4 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

دانستید که هر جامعه‌ای برای حفظ نظم و امنیت و حقوق افراد به مقررات و قوانین نیاز دارد. این قوانین و مقررات چگونه و توسط چه کسانی تعیین می‌شود؟ ابتدا فعّالیت 1 را انجام دهید.

جواب فعالیت صفحه 17 مطالعات هفتم

گام به گام درس 4 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 17 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.      ١- تعیین کنید: با همفکری یکدیگر روی یک صفحه، مقرراتی برای کلاس و مدرسه‌تان بنویسید. شما می‌توانید برخی از مقررات کنونی را حذف کنید یا نگه دارید و یا مقررات جدیدی را تعیین کنید.

۲- نقد کنید: هر گروه مقررات پیشنهادی خود را بخواند و علل تعیین آنها را توضیح دهد. سایر دانش‌آموزان بگویند آیا با این مقررات موافق‌اند یا نه؟ چرا؟ برای نقد مقررات توجه کنید که آیا مقررات پیشنهادی، حقوق همه را به خوبی در نظر گرفته است؟ آیا این مقررات موجب بهتر شدن امور می‌شود؟

* گاهی مقررات به صورت دستورهای مذهبی و اخلاقی است. برای مثال، هیچ‌کس نباید با کفش وارد نمازخانه و مسجد شود.

* گاهی گروه‌های اجتماعی به صورت توافق یا عادت و رسم از مقرراتی پیروی می‌کنند؛ برای مثال، ایستادن در صف اتوبوس و یا نانوایی، قاعده‌ای اجتماعی است که مردم برای حفظ نظم آن را پذیرفته و رعایت می‌کنند.

* هرگاه مقررات به وسیلهٔ یک نهاد دارای صلاحیت مثل مجلس تصویب شود، نام «قانون» به خود می‌گیرد؛ برای مثال، ممنوعیت عبور از چراغ قرمز، یک قانون راهنمایی و رانندگی است که در مجلس تصویب شده است و چنانچه راننده‌ای از آن تخلّف کند جریمه می‌شود. همچنین، هیچ‌کس نمی‌تواند بدون داشتن صلاحیت و مدرک پزشکی به درمان مردم بپردازد و این یک قانون مصوّب است و اگر کسی از آن سرپیچی کند مجازات می‌شود.

همۀ افراد در برابر قانون مساوی‌اند.

قانون اساسی

مهم‌ترین قانون هر کشور قانون اساسی آن کشور است. قانون اساسی مادر همهٔ قانون‌ها است و سایر قوانین در چارچوب آن تصویب می‌شوند. در قانون اساسی هر کشور مهم‌ترین حقوق ملت و همچنین مهم‌ترین روابط و وظایف حکومت و مردم، معین شده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مجلس خبرگان٭ برای نوشتن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد. در این مجلس خبرگانی که از سوی مردم انتخاب شده بودند، بر اساس اهداف انقلاب در طی چند ماه قانون اساسی را نوشتند و تصویب کردند. سپس قانون اساسی در روزهای 11 و 12 آذر ماه 1358 به همه‌پرسی٭ گذاشته شد و مردم به آن رأی مثبت یا آری دادند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 177 اصل دارد. قانون اساسی توجّه خاصّی به حقوق اساسی و اجتماعی همهٔ مردم دارد و همه موظف‌اند به این قوانین احترام بگذارند. به چند نمونه از اصول قانون اساسی توجه کنید:

فصل سوم (حقوق ملت):

… اصل ۱۹- مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.

اصل ۲۰- همه افراد ملّت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همۀ حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.

اصل ۲۸- هرکس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظّف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همۀ افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.

اصل ۳۰- دولت موظّف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همۀ ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

اصل ۴٠- هیچ‌کس نمی‌تواند اِعمال حقِ خویش را وسیلۀ اضرار به غیر٭ یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

جواب فعالیت صفحه 18 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس چهارم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 18 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.      ٣- منظور از اینکه همۀ افراد در مقابل قانون مساوی هستند چیست؟ مثال بزنید. یعنی همه افراد کشورمان از زن و مرد در حمایت یکسان قانون قرار دارند و همه از حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی برخوردارند. قانون به طور یکسان در مورد همه افراد جامعه حکم صادر می‌کند و مقام و پست و… تفاوتی در مقابل قانون نمی‌کند.

۴- با راهنمایی معلم قانون اساسی را به کلاس بیاورید و آن را ورق بزنید و مطالعه کنید.

قوۀ مقنّنه

قوهٔ مقنّنه تهیه و تصویب قوانین عادی کشور را در چارچوب قانون اساسی به عهده دارد. این قوّه از دو بخش تشکیل شده است:

١- مجلس شورای اسلامی: نمایندگان منتخب مردم هستند که قوانین عادی را تهیه و تصویب می‌کنند. آنها برای یک دورهٔ چهار ساله از سوی مردم مناطق مختلف کشور ما انتخاب می‌شوند. نمایندگان پس از انتخاب شدن برای شروع کار خود، در مجلس اَدای سوگند٭ می‌کنند. نمایندگان، از بین خود فردی را به عنوان رئیس مجلس انتخاب می‌کنند.

٢- شورای نگهبان: این شورا مرکب از 12 نفر است. 6 نفر فقیه٭ که از سوی رهبر جمهوری اسلامی انتخاب می‌شوند و 6 نفر حقوقدان که از طرف قوه قضاییه به مجلس معرفی می‌شوند. شورای نگهبان دو وظیفهٔ مهم بر عهده دارد:

الف) این شورا همهٔ مصوّباتی را که مجلس تصویب می‌کند با قانون اساسی و اصول و احکام دین اسلام تطبیق می‌دهد و اگر قوانین تصویب شده با قانون اساسی و اصول و احکام دین مغایرت٭ داشت آنها را رد می‌کند یا دوباره به مجلس برمی‌گرداند تا اصلاح شود.

ب) این شورا بر انتخاباتی که در کشور برگزار می‌شود مانند انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، نظارت می‌کند و پس از بررسی و تأیید صلاحیت نامزدهای٭ انتخابات به آنها اجازهٔ انتخاب شدن می‌دهد.

قانونگذاران با توجه به نیازها و موضوعات مختلف جامعه سعی می‌کنند بهترین قوانین را وضع٭ کنند. از آنجا که وضع قانون اهمیت زیادی دارد، قانونگذاران باید از بین بهترین افراد که شایستگی‌های لازم را برای این کار دارند، انتخاب شوند.

واژه‌ها

خبرگان: جمع خبره؛ به کسانی که شایستگی‌ها و مهارت‌های لازم را برای یک کار داشته باشند، خبره می‌گویند.

همه‌پرسی (رفراندوم): رأی گیری از همهٔ مردم یک کشور برای رد یا قبول یک موضوع. در همه‌پرسی، مردم نماینده انتخاب نمی‌کنند. بلکه خودشان به طور مستقیم به یک موضوع رأی آری یا نه می‌دهند.

اِضرار به غیر: ضرر رساندن به دیگری.

اَدای سوگند: رئیس جمهور یا نمایندگان مجلس در شروع کار خود به قرآن کریم قسم یاد می‌کنند که وظایفی را که برعهده دارند به خوبی انجام دهند. به این کار ادای سوگند می‌گویند.

فقیه: کسی که احکام دینی را از منابع اسلامی مانند قرآن و حدیث به دست می‌آورد.

مُغایرت با قانون: سازگار نبودن با قانون؛ مخالف قانون بودن

نامزدهای انتخابات: کسانی که برای انتخاب شدن اعلام آمادگی می‌کنند، داوطلب، نامزد (کاندیدا)

وضع قانون: نوشتن و تصویب قانون.

جواب به کار ببندیم صفحه 20 مطالعات هفتم

درس چهار مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 20 جواب به کار ببندیم دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ۱- توجّه کنید: درهنگام مشاهده یا بروز یک تخلف به جای برخورد خودسرانه باید به قانون و مَراجع قانونی مراجعه کنیم. معلم روایت‌هایی از چند موقعیت برای شما تعریف می‌کند. شما پس از همفکری و گفت‌وگو تصمیمات صحیح را بیان کنید و پیامدهای برخورد شخصی و برخورد قانونی را مقایسه نمایید.

۲- تحقیق کنید نمایندهٔ شهر یا روستای محل زندگی شما در مجلس شورای اسلامی چه کسی یا چه کسانی هستند.

۳- از مسئولان مدرسه دربارهٔ کار و نقش شورای دانش آموزی و مجلس دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران پرس‌وجو کنید.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *