جواب سوالات درس پنجم مطالعات هفتم – صفحه 22 . 25 | گام به گام درس 5 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان فعالیت های همدلی و همیاری در حوادث پاسخ به سوالات درس به درس مطالعات هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه فصل به فصل پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم درس 5 با پاسخ حل درس پنجم مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 3:مقابله با حوادث مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 22 مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه 25 مطالعات هفتم

تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس پنجم صفحه به صفحه را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس 5 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

جواب فعالیت صفحه 22 مطالعات هفتم

گام به گام درس 5 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 22 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
 
 
١- به چند گروه تقسیم شوید. به اخبار روزنامه‌ها توجه کنید. با وقوع این حوادث چه مشکلاتی برای مردم این مناطق بوجود می‌آید؟ روی یک کاغذ تعدادی از مشکلات و نیازهای مردم آسیب دیده را بنویسید و در کلاس بیان کنید.
با وقوع حوادثی مثل سیل، زلزله، طوفان و… مشکلات بسیاری برای مردمی که در این مناطق هستند به وجود می‌آید. مثلاً در زمان وقوع سیلاب‌های عظیم، خطوط ارتباطی به حداقل کارایی خود می‌رسند و امکان حمل و نقل از بین می‌رود. به علت آلوده شدن آب‌های آشامیدنی و قطع کمک‌های پزشکی و مردمی، بیماری‌های واگیردار نظیر وبا و یرقان بیش از خود سیل قربانی می‌گیرند. در زمان زلزله، آتش سوزی، انفجار لوله‌های گاز، لغزش زمین، ریختن آوار بر سر مردم و اتصال برق در پی پس لرزه‌ها تلفات زیادی به بار می‌آورد.
مشکلات مردم: از بین رفتن وضعیت بهداشتی جامعه و سلامتی روحی و جسمی مردم، وجود بیماری‌های عفونی، ایجاد آب آلوده، رعایت نکردن نکات بهداشت
نیازهای مردم در این زمان: می‌تواند شامل: سرویس‌های بهداشتی صحرایی، لوازم گرمایشی، تأمین آب و غذای سالم، بهسازی محیط و ایجاد پناهگاه مناسب و انجام اقدامات مربوط به بهداشت عمومی، هوای سالم، اسکان موقت، دفع بهداشتی فاضلاب‌ها و جلوگیری از افزایش انتقال بیماری‌ها، وسایل پزشکی، لباس، دارو، پتو، زیرانداز و… از جمله نیازهای اساسی است.

همهٔ ما گاهی از طریق اخبار روزنامه‌ها یا صدا و سیما مطلع می‌شویم که در منطقه‌ای، تعدادی انسان و خانه در اثر وقوع زلزله، سیل یا بیماری‌های واگیردار از بین رفته‌اند یا در برخی از مناطق جهان، جنگ‌هایی روی داده و تعدادی از مردم غیرنظامی و زنان و کودکان مجروح شده‌اند. مردم کشور ما در حوادث مختلف مانند جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، زلزلهٔ بم، زلزلهٔ آذربایجان و سیل استان گلستان نشان دادند که روحیّهٔ همدلی و همیاری بسیار خوبی دارند. همدلی یعنی اینکه خود را به جای فردی که دچار حادثه شده بگذاریم و احساس و شرایط او را درک کنیم. همیاری یعنی پس از درک احساسِ فرِد حادثه دیده به کمک او بشتابیم.

خداوند همدلی و انسان دوستی را در سرشت ما انسان‌ها قرار داده است.

البته لازم نیست که حتماً حوادث بزرگی پیش بیاید. گاهی ممکن است در همسایگی ما، خانواده‌ای دچار یک حادثه بشود و نتواند هزینه‌های زندگی خود را تأمین کند. گاه ممکن است هم‌کلاسی ما در اثر یک حادثه یا بیماری ناتوانی جسمی پیدا کند. در هر یک از این موارد ما چه وظیفه‌ای داریم؟ ما در هنگام حوادث فقط به یاری هموطنان خود نمی‌شتابیم، بلکه نسبت به همهٔ انسان‌های مظلوم و آسیب دیده در هر جای جهان که باشند احساس مسئولیت می‌کنیم. برای مثال هر روزه شاهد هستیم که مردم فلسطین در اثر حملات ناجوانمردانهٔ رژیم اشغالگر قدس، زخمی می‌شوند و یا به شهادت می‌رسند یا در خبرها می‌شنویم مردم یک کشور افریقایی در اثر خشک‌سالی و گرسنگی در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند و عده‌ای از آنها می‌میرند. با شنیدن این خبرها می‌گوییم: ای کاش آنجا بودیم و به انسان‌های خسارت دیده و مظلوم، کمک می‌کردیم.

قرآن کریم می‌فرماید:
هرکس جان یک نفر را نجات دهد مانند این است که جان همۀ مردم را نجات داده است. (سوره مائده آیه ٣٢)
امام رضا علیه السلام فرمودند:
هرکس اندوهی را از مؤمنی برطرف کند خداوند در روز قیامت اندوهش را برطرف خواهد کرد.

کدام مؤسسات اجتماعی در حوادث به ما کمک می‌کنند؟

امروزه با گسترش وسایل ارتباطی و حمل و نقل همه به سرعت می‌توانند از اخبار حوادث در مناطق مختلف آگاه شوند و خود را به محل حادثه برسانند. به علاوه در جامعهٔ امروز همیاری و همدلی شکل‌های جدیدی نیز پیدا کرده و مؤسسات مختلفی برای این امور پدید آمده‌اند. برای مثال، وقتی در یک منطقه زلزله رخ می‌دهد ممکن است مؤسسات مختلف مانند جمعیت هلال احمر، سازمان آتش‌نشانی، فوریت‌های پزشکی (اورژانس)، نیروی انتظامی، بسیج و… به یاری مردم بشتابند و هریک وظیفهٔ خاصی را انجام دهند.

جمعیت هلال احمر: جمعیت هلال احمر یکی از مؤسساتی است که در زمان وقوع حوادث طبیعی یا جنگ‌ها به کمک مردم می‌شتابد.

جواب فعالیت صفحه 22 مطالعات هفتم

امدادگران٭ جمعیت هلال احمر در هنگام وقوع حوادث، به مجروحین کمک‌های اولیه٭ می‌رسانند و آنها را به بیمارستان منتقل می‌کنند. هلال احمر برای آسیب دیدگان سیل یا زلزله و جنگ، چادرهای اسکان موقّت برپا می‌کند و کمک‌های مردمی مثل غذا، پوشاک، چادر اسکان و دارو را جمع آوری می‌کند و به آنها می‌رساند. جمعیت هلال احمر علاوه بر این خدمات، در شرایط عادی برای صلح و دوستی و همچنین حفظ محیط زیست تلاش می‌کند. جمعیت هلال احمر بخشی به نام سازمان جوانان هلال احمر دارد. دانش آموزان یا دانشجویانی که به طور داوطلب عضو این سازمان می‌شوند، برای همکاری با هلال احمر آموزش می‌بینند.

بچّه‌ها!
در کشورهای مسلمان، جمعیت هلال احمر و در سایر کشورها همین مؤسسه به نام صلیب سرخ فعّالیت می‌کند. جمعیت‌های هلال احمر و کمیته (کارگروه) بین‌المللی صلیب سرخ جهانی٭ در همهٔ کشورها، اصول مشترکی را پذیرفته‌اند. بعضی از این اصول عبارت‌اند از:
• هر کس جان یک نفر را نجات دهد مثل این است که جان همهٔ انسان ها را نجات داده است. (این عبارت آیه ٣٢ سور ۀ مبارکۀ مائده در قرآن کریم است)
• جمعیت هلال احمر برای کمک به انسان‌ها و نجات آنها پاداش و حقوقی دریافت نمی‌کند.
• جمعیت هلال احمر در جنگ‌ها و دعواها، بی‌طرف است و به همهٔ مجروحین و آسیب دیدگان بدون توجه به نژاد و ملّیت٭ و زبان و… کمک می‌کند.
• جمعیت‌های هلال احمر کشورهای جهان در زمان وقوع حوادث، به همدیگر کمک می‌کنند.
۱۱۲
ندای امداد
در حوادث کوهستان و جاده و سیل و آوار و…با گرفتن این شماره، امدادگران هلال احمر به یاری ما می‌شتابند.

جواب فعالیت صفحه 25 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس پنجم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 25 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 

٢- خاطره‌ای از همدلی و یاری رساندن به انسان‌های دیگر در کلاس تعریف کنید.
۳- فرض کنید از شما خواسته‌اند دو گروه برای کمک به آسیب دیدگان زلزله تشکیل دهید. یک گروه به منطقه اعزام می‌شوند و گروه دیگر باید از همان محل زندگی خود به زلزله زدگان کمک کنند. گروه اول بگویند قبل از رفتن چه آموزش‌هایی باید ببینند.
مراحل مربوط به امداد رسانی در بلایای طبیعی: آموزش افراد جامعه، تربیت نیروی انسانی متخصص، ساخت بناها در منطقه مناسب و به صورت استاندارد، تقویت مهارت‌های اجتماعی بازماندگان، کمک جامعه برای ساماندهی مجدد و خودیاری و بازسازی جامعه، افزایش مهارت و دانش امدادگران در راستای کمک به دیگران، نوع پاسخگویی به سوانح بسته به مهارت‌هاست، در عملیات امداد و نجات سه عامل سرعت، دقت و مهارت بسیار مهم است.
گروه دوم بگویند برای یاری آسیب دیدگان چه کارهایی می‌توانند انجام دهند. جمع آوری مواد غذایی، آب سالم، پوشاک گرم، پتو، چادر، وسایل بهداشتی، لوازم گرمایشی، وسایل پزشکی و دارو و لوازم مورد نیاز آسیب دیدگان و رساندن آن به منطقه حادثه دیده.
۴- آیا شما یا دوستانتان عضو جمعیت جوانان هلال احمر هستید؟ از مسئولین مدرسه درباره شرایط همکاری با طرح «دادرس» «دانش آموز آماده در روزهای سخت» پرس‌وجو کنید و با این طرح هلال احمر همکاری کنید.
۵- این شعر از کیست؟ معنای شعر را توضیح دهید.

بنی آدم اعضای یک پیکرند   که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار   دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی‌غمی   نشاید که نامت نهند آدمی

سعدی – انسان‌ها مانند اعضای یک بدن هستند که خلقت آنها از یک گوهر واحد است، اگر انسان در سختی و مشکل باشد گویی همه انسان‌ها دچار مشکل شده‌اند و اگر ما از غم و درد دیگران ناراحت نشویم، شایسته نیست که ما را در زمره‌ٔ انسان‌ها به حساب آورند.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *