جواب سوالات درس دهم مطالعات هفتم – صفحه 50 . 52 . 54 . 55 . 56 | گام به گام درس 10 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان فعالیت های ایران، خانهٔ پاسخ به سوالات درس به درس مطالعات هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه فصل به فصل پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم درس 10 با پاسخ حل درس دهم مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 5: محیط زندگی خود را بشناسیم مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 50 مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه 52 مطالعات هفتم
  3. جواب صفحه 54 مطالعات هفتم
  4. جواب صفحه 55 مطالعات هفتم
  5. جواب صفحه 56 مطالعات هفتم

تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس دهم صفحه به صفحه را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس 10 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

شهر یا روستایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، جزئی از کشور عزیز ما ایران است. کشور ما 1,648,195 کیلومتر مربع وسعت دارد و یکی از کشو رهای نسبتاً وسیع جهان است.

در سال 1390 کشور ما 75 میلیون نفر جمعیت و دارای 1166 شهر و بیش از 6٠,٠٠٠ آبادی دارای سکنه بوده است. عدّهٔ زیادی از مردم ایران در شهرهای کوچک و بزرگ زندگی می‌کنند و تعدادی از مردم نیز در روستاها به سر می‌برند. عدّهٔ کمی از هم وطنان ما نیز زندگی عشایری٭ دارند. به نقشه نگاه کنید. برای ادارهٔ بهتر کشور، آن را به بخش‌هایی تقسیم کرده‌اند که به هریک استان می‌گویند. استان به وسیلهٔ استانداری اداره می‌شود. هر استان نیز به چند شهرستان تقسیم می‌شود. در هر شهرستان تعدادی شهر و روستا وجود دارد. شهر یا روستای محل زندگی شما جزء کدام شهرستان است؟

جواب سوالات درس دهم مطالعات هفتم

 

جواب فعالیت صفحه 50 مطالعات هفتم

گام به گام درس 10 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 50 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.   ۱- کاربرگۀ شمارۀ (۳) را برای آشنایی بیشتر با تقسیمات کشوری در کلاس کامل کنید. شهر و روستا چگونه اداره می‌شود؟

در هر شهری، شهرداری وجود دارد. شهرها توسط شورای اسلامی شهر و شهردار اداره می‌شوند. اعضای شورای شهر را مردم آن شهر انتخاب می‌کنند. شهرداری مؤسسه‌ای است که برای ادارهٔ بهتر شهر به وجود آمده و خدماتی به ساکنان شهر ارائه می‌کند. کارکنان شهرداری برای داشتن شهری زیباتر و آسایش زندگی ساکنان شهر تلاش می‌کنند.

برخی از مهم‌ترین خدمات شهرداری

• احداث، تعمیر یا آسفالت خیابان‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و پیاده‌روها برای رفت و آمد بهتر مردم

• ایجاد فضای سبز و کاشتن درخت و نهال در مکان‌های مختلف شهر و احداث بوستان (پارک)، و زمین بازی کودکان

• نظافت کوچه‌ها و خیابان‌ها و جمع آوری و دفع زباله‌ها

• نظارت بر ساخت و سازها یعنی اگر افراد بخواهند ساختمانی برای محل سکونت یا کسب و کار خود بسازند باید از شهرداری «پروانهٔ ساختمان٭» بگیرند.

• ایجاد فرهنگسراها و خانه‌های سلامت برای اوقات فراغت مردم

• نظارت بر حمل و نقل عمومی (اتوبوس، تاکسی، مترو) برای رفت وآمد مردم

شهرداری برای انجام این خدمات باید پول زیادی هزینه کند. شهرداری بخشی از در آمد خود را از مردم دریافت می‌کند. برای مثال شهرنشینان باید هرسال مبلغی به عنوان عوارض نوسازی به شهرداری بپردازند.

روستاها چگونه اداره می‌شوند؟

روستاها توسط شورای اسلامی روستا و دهیار اداره می‌شوند. برای تشکیل شورای اسلامی روستا، افراد با تجربه و مورد اعتماد روستا با رأی مردم انتخاب می‌شوند. این شورا برای ادارهٔ روستا و بهتر شدن وضع آن و اقداماتی از قبیل ساختن یا تعمیر حمام، پل، مدرسه، مسجد، قنات و امور دیگر، تصمیم گیری می‌کند.

جواب فعالیت صفحه 52 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس دهم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 52 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ۲- همفکری کنید. شما از چه راه‌هایی می‌توانید برای حفاظت از شهر یا روستای خود با شهرداری یا دهیاری همکاری کنید؟ چند مورد بگویید. زباله‌ها را رأس ساعت مقرر در بیرون از منزل بگذاریم تا مأموران شهرداری آنها را جمع آوری کنند. از ریختن زباله در کوچه و خیابان خودداری کنیم. اگر در پارک‌‌ها وسایل بازی گذاشته شده، از آن‌ها به درستی استفاده کنیم. از چیدن گل‌ها که باعث زیبایی پارک شده‌اند جلوگیری کنیم.

۳- به تصویر قبض عوارض نوسازی توجه کنید. از پدر و مادرتان دربارۀ آن پرس‌وجو کنید و اگر می‌توانید یک نمونه آن را به کلاس بیاورید و به همکلاسی‌هایتان نشان دهید.

اَشکال زمین در ایران

به نقشه نگاه کنید. همان طور که می‌بینید همه جای ایران از نظر پستی و بلندی یکسان نیست. بخش‌هایی از ایران مرتفع و بلند و بخش‌های دیگر پست و هموار هستند.

صفحه 52 مطالعات هفتم

 

نواحی مرتفع و بلند

شمال

کوه‌های آذربایجان در شمال غربی ایران قرار گرفته‌اند. قلّه‌های آتشفشانی این کوه‌ها کدام‌اند؟ رشته کوه البرز در شمال ایران واقع است و مانند دیواری دریای خزر را از قسمت‌های داخلی کشور جدا می‌کند. قلّه‌های مهمّ این رشته کوه را پیدا کنید و نام ببرید.

* کوه‌های خراسان در شمال شرقی ایران قرار دارند.

* در دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز که رو به دریا قرار دارد، برف و باران فراوان می‌بارد. این دامنه‌ها پوشیده از جنگل‌های انبوه است؛ به عکس، دامنه‌های جنوبی البرز کم رطوبت مانده و فقط در فصل زمستان برف و باران دریافت می‌کنند و در نتیجه پوشش گیاهی کمتری دارند.

جواب صفحه 52 مطالعات هفتم

 

وقتی خورشید به آب‌های دریای خزر می‌تابد، آب‌ها تبخیر می‌شوند و این بخارها در امتداد کوه‌های البرز بالا می‌روند و در ارتفاعات سرد می‌شوند و دوباره به صورت باران فرو می‌ریزند.

غرب

* رشته کوه زاگرس در غرب ایران کشیده شده است و جهت آن شمال غربی – جنوب شرقی است.

در دامنه‌های شمال غربی برف و باران فراوانی می‌بارد اما هر چه به سمت جنوب زاگرس پیش می‌رویم از میزان برف و باران کاسته می‌شود. به نقشه نگاه کنید. قلّه‌های بلند زاگرس کدام‌اند؟

جواب فعالیت صفحه 52 مطالعات هفتم

مرکز و جنوب شرقی

در نواحی مرکزی و جنوب شرقی ایران نیز کوه‌های بلند و پراکنده‌ای وجود دارد. آیا می‌توانید چند قلّهٔ بلند را در نواحی مرکزی ایران پیدا کنید و نام ببرید؟

جواب فعالیت صفحه 54 مطالعات هفتم

گام به گام درس دهم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 54 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ۴- کاربرگۀ شمارۀ (۴) قله‌های مهمّ ایران را در کلاس کامل کنید. کاربرگۀ شمارۀ (۴) قله‌های مهمّ ایران را در کلاس کامل کنید.   کاربرگ شماره 4 مطالعات هفتم

نواحی پست و هموار

نواحی پست و هموار

* نواحی پست و هموار ایران شامل دشت‌ها و جلگه‌ها است.

به نقشهٔ صفحهٔ ٥١ توجه کنید. دو دشت وسیع ایران کدام‌اند؟

برخی از دشت‌ها به دلیل داشتن خاک مساعد و آب و هوای مناسب حاصلخیزند. جلگه‌ها نیز زمین‌های حاصلخیز و مناسبی برای کشاورزی هستند.

آیا می‌توانید با توجه به آنچه در سال‌های قبل خواندید بگویید جلگه چگونه تشکیل می‌شود؟

* در کوهپایه‌ها یعنی زمین‌هایی که از یکسو به کوه‌ها و از سوی دیگر به دشت‌ها مربوط می‌شود، علفزارهایی روییده است که از آنها به عنوان چراگاه استفاده می‌شود.

جواب فعالیت صفحه 55 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس 10 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 55 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ۵- کاربرگۀ شمارۀ (۵) اشکال ناهمواری‌ها و دشت‌ها و جلگه‌های ایران را در کلاس انجام دهید. کاربرگۀ شمارۀ (۵) اشکال ناهمواری‌ها و دشت‌ها و جلگه‌های ایران را در کلاس انجام دهید.   کاربرگ شماره 5 مطالعات هفتم

۶- کاربرگۀ شمارۀ (۶) ایران در جهان را در کلاس انجام دهید. ۶- کاربرگۀ شمارۀ (۶) ایران در جهان را در کلاس انجام دهید. کاربرگ شماره 6 مطالعات هفتم     زمین، خانۀ ما

همهٔ مردم در خانهٔ بزرگ‌تری زندگی می‌کنند. این خانهٔ بزرگ، سیّارهٔ زمین نام دارد. کشور ما ایران، یکی از کشورهای سیّارهٔ زمین است. سیّارهٔ زمین قارّه‌ها و اقیانوس‌های پهناور دارد. ایران در جنوب غربی قارّهٔ آسیا واقع شده است.

واژه‌ها

موقعیت جغرافیایی: به محل یا جای قرار گرفتن یک مکان، موقعیت جغرافیایی آن مکان می‌گویند.

ناهمواری: به پستی و بلندی‌های سطح زمین، ناهمواری می‌گویند.

اطلس: مجموعه‌ای از نقشه‌ها که در یک کتاب جمع آوری شده باشد.

زندگی عشایری: در این نوع زندگی، افراد با دام‌هایشان برای یافتن چراگاه مناسب از جایی به جای دیگر کوچ می‌کنند.

پروانۀ ساختمان: مجوزی که افراد برای ساختن خانه یا هر بنای دیگر باید از شهرداری بگیرند تا برطبق اصول و مقررات لازم ساختمان را بسازند.

جواب به کار ببندیم صفحه 56 مطالعات هفتم

مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 56 جواب به کار ببندیم دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    یکی از فعالیت‌های زیر را به دلخواه انتخاب کنید و انجام دهید.

۱- به طور گروهی و با راهنمایی معلم درباره محل زندگی خودتان تحقیق کنید و گزارشی در این باره بنویسید. در این گزارش مهم‌ترین ویژگی‌های طبیعی (موقعیت، آب وهوا، ناهمواری، رودها و…) و مهم‌ترین ویژگی‌های انسانی (جمعیت، زبان، دین، فعّالیت‌های اقتصادی و… ) را ذکر کنید. اگر توانستید نقشه و چند عکس به گزارش خودتان ضمیمه کنید.

۲- مدلی از رشته کوه البرز مرطوب و خشک بسازید. به طور گروهی با استفاده از خمیر یا مقوّا، گچ و… مدلی بسازید و روی آن دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز و دریای خزر را نمایش دهید.

۳- اگر به اینترنت دسترسی دارید با راهنمایی معلم به پایگاه استانداریِ استان محل زندگی خودتان بروید و اطلاعاتی درباره شهرستان‌های استان و محلّ زندگی خودتان به دست بیاورید.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *