جواب سوالات درس نهم مطالعات هفتم – صفحه 44 . 46 . 47 . 48 . 49 | گام به گام درس 9 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان فعالیت های من کجا زندگی می‌کنم؟ پاسخ به سوالات درس به درس مطالعات هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه فصل به فصل پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم درس 9 با پاسخ حل درس نهم مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 5: محیط زندگی خود را بشناسیم مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 44 مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه 46 مطالعات هفتم
  3. جواب صفحه 47 مطالعات هفتم
  4. جواب صفحه 48 مطالعات هفتم
  5. جواب صفحه 49 مطالعات هفتم

تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس نهم صفحه به صفحه را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس 9 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

مهدیه و خداداد دو دانش‌آموز از نواحی مختلف ایران هستند که دربارهٔ محل زندگیشان صحبت می‌کنند. مهدیه در شهر«سمنان» و خداداد در روستای «وِنّایی» زندگی می‌کند.

جواب فعالیت صفحه 44 مطالعات هفتم

گام به گام درس 9 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 44 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.   

١- متن را بخوانید. با همفکری یکدیگر بگویید شهری که مهدیه در آن زندگی می‌کند چه تفاوت‌ها و چه شباهت‌هایی با روستایی که خداداد در آن زندگی می‌کند دارد؟ مقایسه کنید.

جواب فعالیت صفحه 44 مطالعات هفتم

شباهت‌ها: شهر مهدیه و روستای خداداد هر دو مکان جز کشور ایران می‌باشد، هر دو در امر تولید برای کشور مفید هستند، هر دو از منابع خداوندی بهره‌مند هستند، هر دو با توجه به امکانات خود باسواد دارند.

سلام، بچه‌ها

من مهدیه هستم و در شهر سمنان زندگی می‌کنم. شهر سمنان مرکز استان سمنان است. رشته کوه‌های البرز در شمال استان سمنان قرار دارند. استان ما از جنوب به دشت کویر منتهی می‌شود. کمبود بارندگی و نبودن رودهای دائمی از یک طرف و زمین‌های نمکی از سوی دیگر موجب شده است که فعّالیت کشاورزی در منطقه ما محدود باشد.

شهر ما حدود ۱۲۶۰۰۰ نفر جمعیت دارد و یکی از شهرهای معروف ایران است. سمنان یک شهر دانشگاهی است و مراکز آموزشی زیادی در آن وجود دارد. حدود ۹۵ درصد مردم سمنان باسواد هستند. وجود معادن فراوان موجب شده است که کارخانه‌های سیمان و گچ در این منطقه زیاد باشد. استان سمنان یک استان صنعتی است و صنایعی نظیر ماشین آلات و صنایع غذایی در آن وجود دارد.

بچه‌ها، شهر ما بر سر راه تهران – مشهد واقع است و راه آهن از کنار شهر ما عبور می‌کند. آیا تاکنون از شهر ما عبور کرده‌اید؟ مسجد جامع و دروازهٔ ارک و بازار سمنان از دیدنی‌های شهر ما است. سلام، بچه‌ها

نام من خداداد است. من در روستای وِنّایی زندگی می‌کنم. روستای وِنّایی یکی از بزرگ‌ترین روستاهای استان لرستان است. روستای ما بیش از 4000 نفر جمعیت دارد و روستای پرجمعیتی است. روستای وِنّایی بین دو کوه بلند در رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. به همین علّت رودهای پرآبی از کوه‌های این منطقه سرچشمه می‌گیرند و چشمه‌های فراوانی در اطراف این روستا وجود دارد. دشت حاصلخیز پایین روستا و آب فراوان، کشاورزی را در روستای ما رونق زیادی بخشیده است. مهم‌ترین محصول کشاورزی ما خیار و لوبیا سبز است. روستای ما مرکز تولید و صدور خیار شور به نقاط مختلف کشور است. بچه‌های روستا علاوه بر درس خواندن، در کارهای کشاورزی به خانواده‌شان کمک می‌کنند.

دامداری یکی دیگر از فعّالیت‌های مهم روستای ماست و لبنیات خوبی در اینجا تولید می‌شود. دوغ وِنّایی معروف‌ترین دوغ منطقهٔ بروجرد است. هر چند آب و هوای روستای ما در زمستان بسیار سرد است اما تابستان‌های معتدلی دارد و گردشگران زیادی برای دیدن مناظر سرسبز و استراحت به روستای ما سفر می‌کنند.

آیا می‌دانید حدود 70 درصد مردم روستای ما باسواد هستند؟

شما با انجام فعّالیت 1 پی بردید که هر مکان ویژگی‌هایی دارد. این ویژگی‌ها دو نوع هستند: ویژگی‌های طبیعی، ویژگی‌های انسانی.

ویژگی‌های طبیعی: مثل موقعیت جغرافیایی٭، نوع آب و هوا، ناهمواری‌ها٭، رودها، پوشش گیاهی و زندگی جانوری و… .

ویژگی‌های انسانی: مثل تعداد جمعیت، فعّالیت‌های اقتصادی، سواد، زبان، آثار تاریخی و… .

دانش جغرافیا به ما کمک می‌کند که ویژگی‌های طبیعی و انسانی مکان‌های مختلف را بشناسیم و رابطهٔ بین این ویژگی‌ها را بفهمیم.

پرسش‌های جغرافیایی

جغرافی‌دان‌ها معمولاً کار خودشان را با پرسش‌هایی دربارهٔ یک مکان آغاز می‌کنند و سپس دربارهٔ این پرسش‌ها تحقیق می‌کنند تا پاسخ آنها را پیدا کنند. پرسش‌های جغرافیایی با کلماتی مانند کجا؟ چرا؟ چگونه؟ چه موقع؟ و چه کسانی؟ آغاز می‌شود.

جواب فعالیت صفحه 46 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس نهم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 46 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ۲- به چند گروه تقسیم شوید. هرگروه تعدادی پرسش دربارۀ محل زندگی خودتان بنویسید. (نیازی به پاسخ دادن به پرسش‌ها نیست) هر گروهی که تعداد بیشتری پرسش طرح کند، امتیاز بیشتری می‌گیرد.

چه وسایلی به شناخت محیط زندگی کمک می‌کنند؟

جغرافی‌دانان از ابزار و وسایل مختلفی برای شناخت محیط استفاده می‌کنند.

نقشه: نقشه، وسیلهٔ مهمّی در جغرافیا است زیرا از طریق آن اطلاعات زیادی به دست می‌آوریم. نقشه‌ها محلّ دقیق پدیده‌های طبیعی مانند کوه، رود، جنگل و پدیده‌های انسانی مثل راه‌ها، پل‌ها، سدها و… را نشان می‌دهند. نقشه‌ها انواع گوناگون دارند وهرکدام از آنها اطلاعات خاصی را به ما می‌دهند؛ برای مثال: نقشهٔ ناهمواری‌ها، نقشهٔ تقسیمات کشوری (استان‌ها)، نقشهٔ راه‌ها، نقشه‌های گردشگری و اطلس‌ها٭.

جواب فعالیت صفحه 46 مطالعات هفتم

گام به گام درس نهم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 46 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ٣- آیا روی دیوار کلاس شما نقشه‌ای نصب شده است؟ چه نقشه‌ای؟

۴- اکنون کتاب را ورق بزنید و نقشۀ گردشگری، ناهمواری‌ها، تقسیمات کشوری و راه‌ها را پیدا کنید و به یکدیگر نشان دهید. هر کدام از این نقشه‌ها چه چیزهایی را نشان می‌دهند؟

نقشه گردشگری: مناطق دیدنی و گردشگری، هتل‌ها، زیارتگاه‌ها، مسافر خانه‌های بین راهی و داخل شهر، آثار طبیعی و تاریخی، موزه‌ها و … را نشان می‌دهد.

نقشه ناهمواری: ناهمواری‌ها مانند پستی و بلندی‌های کشور را نشان می‌دهد.

نقشه تقسیمات کشوری: استان، شهرستان، شهر، بخش، دهستان، روستا و… تمامی مناطق مهم کشور را نمایش می‌دهد.

نقشه راه‌ها: مراکز استان‌ها و شهرستان، نقاط شهری، پلیس راه، آزاد راه و بزرگراه، راه آسفالت اصلی و راه آهن را نشان می‌دهد.

نقشه، تصویری افقی از سطح زمین است که به نسبت مورد نیاز کوچک شده است.

برای مثال، فاصله میدان فلسطین تا خیابان انقلاب در نقشهٔ صفحه بعد 600 متر است درحالی که روی نقشه آن را فقط 3 سانتی‌متر می‌بینیم.

جواب صفحه 46 مطالعات هفتم

در زیر هر نقشه، شما خطّی مشاهده می‌کنید که به آن مقیاس خطّی می‌گویند و با استفاده از آن می‌توانید فاصله واقعی مکان‌ها را روی زمین محاسبه کنید. ابتدا با خط‌کش فاصلهٔ مکان‌ها را روی نقشه اندازه بگیرید؛ فاصله میدان فلسطین تا خیابان انقلاب روی نقشه 3 سانتی‌متر است، سپس خط‌کش را با همان مقدار 3 سانتی‌متر روی مقیاس خطّی بگذارید. می‌بینید که 3 سانتی‌متر روی نقشه برابر با 600 متر روی زمین است.

جواب فعالیت صفحه 46 مطالعات هفتم

 

جواب فعالیت صفحه 47 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس 9 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 47 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ۵- اگر بخواهید از میدان انقلاب به تقاطع کارگر شمالی و بلوار کشاورز بروید، چه مسافتی (چند متر) را باید طی کنید؟ روی نقشه 4 سانتی‌متر است. 4 سانتی‌متر بر اساس مقیاس خطی برابر با 800 متر روی زمین می‌باشد.

۶- اگر بخواهید از میدان انقلاب تا چهارراه فلسطین بروید چند متر را طی می‌کنید؟ چند کیلومتر؟ فاصله در نقشه 5 سانتی‌متر است که بر اساس مقیاس برابر با 1000 متر روی زمین یا 1 کیلومتر است.

عکس: عکس‌ها نیز وسیلهٔ مهمّی برای مطالعه و شناخت محیط هستند.

عکس‌های معمولی با دوربین از مناظر طبیعی، شهرها، خانه‌ها و فعّالیت‌های انسانی گرفته می‌شود.

جواب فعالیت صفحه 47 مطالعات هفتم

جواب فعالیت صفحه 48 مطالعات هفتم

گام به گام مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 48 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ٧- عکس‌های ۱ و ۲ را با هم مقایسه کنید و بگویید از هر تصویر چه چیزهایی دربارۀ ویژگی‌های طبیعی و انسانی این منطقه حدس می‌زنید؟ چرا؟ در عکس 1 ویژگی‌های انسانی یک منطقه مانند خانه، بازار، مغازه، وسایل مورد نیاز انسان‌ها دیده می‌شود. در عکس 2 ویژگی‌های طبیعی یک منطقه شامل کوه، دشت، جلگه، دره و کوهپایه دیده می‌شود.

۸- اگر تاکنون عکسی از ویژگی‌های طبیعی یا انسانی محیط زندگی خود گرفته‌اید، به کلاس بیاورید و روی تابلو نصب کنید.

از عکس‌های هوایی برای تهیّهٔ نقشه‌های جغرافیایی استفاده می‌شود. این عکس‌ها با دوربین‌هایی که در هواپیما نصب شده گرفته می‌شود. تصاویر ماهواره‌ای توسط ماهواره‌ها تهیّه و به زمین فرستاده می‌شود. از این تصاویر نیز اطلاعات زیادی دربارهٔ مکان‌ها به دست می‌آوریم.

کرۀ جغرافیایی: کرهٔ جغرافیایی نمونهٔ کوچکی از کرهٔ زمین است که می‌توان شکل واقعی بخش‌های مختلف سیارهٔ زمین را روی آن مشاهده کرد.

کتاب‌ها و فرهنگ نامه‌ها: کتاب‌ها و فرهنگ نامه‌های بسیاری وجود دارند که با مطالعهٔ آنها می‌توانیم با مکان‌های مختلف و شیوه‌های زندگی مردم در این مکان‌ها آشنا شویم.

رایانه و اینترنت: از لوح‌های فشرده (CD) می‌توانیم اطلاعات بسیار خوبی دربارهٔ موضوعات جغرافیایی به دست بیاوریم. امروزه از طریق وارد شدن به پایگاه‌های اینترنتی، می‌توان اطلاعات را به صورت متن، تصویر، نقشه و حتّی فیلم به دست آورد.

جواب فعالیت صفحه 49 مطالعات هفتم

جواب سوالات مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 49 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ٩- به طور گروهی در کتابخانه مدرسه یا سایر کتابخانه‌ها جست‌وجو کنید و کتابی که دربارۀ یک مکان یا مردم یک منطقه اطلاعاتی به ما می‌دهد پیدا کنید و به کلاس بیاورید.

۱۰- اگر در مدرسه به رایانه، لوح‌های فشرده و اینترنت دسترسی دارید، با راهنمایی معلم دربارۀ ویژگی‌های یک مکان و نقشۀ آن، جست‌وجو کنید و اطلاعاتی به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *