جواب سوالات درس یازدهم مطالعات هفتم – صفحه 60 . 63 | گام به گام درس 11 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان فعالیت های تنوّع آب‌وهوای ایران پاسخ به سوالات درس به درس مطالعات هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه فصل به فصل پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم درس 11 با پاسخ حل درس یازدهم مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 6: از زیستگاه‌های ایران حفاظت کنیم مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 60 مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه 63 مطالعات هفتم

تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس یازدهم صفحه به صفحه را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس 11 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

فیلم درس یازده کتاب مطالعات پایه هفتم

در قسمت زیر یک فیلم آموزشی از درس یازده تنوّع آب‌وهوای ایران مطالعات هفتم را برای شما به انتشار در آوردیم که میتوانید از این فیلم نهایت استفاده را برده باشید.

محیط طبیعی ایران متنوع است.

به این تصاویر توجه کنید. در هر ناحیه از کشور ما پوشش گیاهی و زندگی جانوری خاصی پدید آمده است. این نواحی را با هم مقایسه کنید. دربارهٔ آب و هوای هر ناحیه چه حدس می‌زنید؟ در هر ناحیه چه گیاهان و جانورانی یافت می‌شوند؟ چرا؟

گام به گام درس 11 مطالعات هفتم

همان طور که فهمیدید، ایران زیستگاه‌های مختلف دارد. به منطقهٔ بزرگی که در آن مجموعه‌ای از گیاهان و جانوران خاص زندگی می‌کنند، زیستگاه می‌گویند. یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب گوناگونی یا تنوع زیستگاه‌ ها در کشور ما شده است، تنوع آب و هوایی در کشور ماست.

آب و هوای ایران

راستی، چطور می‌فهمند که آب و هوای یک محل چگونه است؟

چند روز به اخبار هواشناسی که از رادیو یا تلویزیون پخش می‌شود گوش کنید. آیا توجه کرده‌اید که گاهی اوقات تفاوت بسیار زیادی در وضعیت هوای نواحی مختلف کشور وجود دارد؟ برای مثال، در حالی که هواشناسی اعلام می‌کند در بعضی استان‌های غربی دمای هوا زیر صفر است یا برف می‌بارد، در استان‌های جنوبی هوا گرم است! دانش آموزان یک مدرسه به همراه معلم‌شان از یک ایستگاه هواشناسی در نزدیکی شهرشان بازدید کردند. کارشناس هواشناسی برای دانش آموزان دراین باره توضیحاتی داد: «ما در این ایستگاه، هر روز عناصر مختلف مثل: دمای هوا، میزان بارندگی، میزان رطوبت، جهت وزش باد و سرعت وزش باد را اندازه گیری می‌کنیم. سپس این اندازه‌ها را ثبت می‌کنیم و روی آنها محاسباتی انجام می‌دهیم.

مهم‌ترین عناصر آب و هوا، دما و بارش است. با اندازه‌گیری میزان دما و بارش یک مکان، در طی ماه و سال می‌توان پی برد که آب و هوای آنجا چگونه است. بارش اشکال مختلف نظیر باران، برف و تگرگ دارد. میزان دما و بارش را به صورت نمودار نشان می‌دهیم».

نمودارهای آب و هوایی

* میزان دمای هوای یک ناحیه را با نمودار خطی و با رنگ قرمز نشان می‌دهند. این نمودار میانگین٭ دمای شهر یزد را در ماه‌های مختلف نشان می‌دهد.

درس یازده مطالعات هفتم

* میزان بارش یک ناحیه را با نمودار ستونی و به رنگ آبی نشان می‌دهند. این نمودار بارش شهر یزد را در ماه‌های مختلف نشان می دهد.

سوالات درس یازده مطالعات هفتم

* در این نمودار، دو نمودار دما و بارش با یکدیگر ترکیب شده است. از روی این نمودار می‌توانیم به میزان دما و میزان بارش شهر یزد پی ببریم.

جواب سوالات درس یازده مطالعات هفتم

جوا فعالیت صفحه 60 مطالعات هفتم

گام به گام درس 11 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 60 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.   

١- کاربرگۀ شمارۀ (۷) نمودارهای آب و هوایی را در کلاس تکمیل کنید.

به جدول میانگین بارش و دمای ماهانه ایستگاه شهرکرد توجه کنید و با استفاده از اعداد آن ابتدا نمودار بارش را به صورت ستونی و سپس نمودار دما را به صورت خطی کامل کنید.

کاربرگ شماره 7 مطالعات هفتم

کاربرگ شماره 7 مطالعات هفتم

نمودار بارش باران

کاربرگ شماره 7 مطالعات هفتم

آب و هوای ایران متنوع است.

در کشور ما نواحی مختلف آب و هوایی پدید آمده است. بعضی از این نواحی تفاوت بسیار زیادی با هم دارند. بعضی از اقلیم‌شناسان٭ معتقدند به طورکلی ایران را می‌توان به چهار ناحیهٔ آب و هوایی تقسیم نمود:

جوا ب صفحه 60 مطالعات هفتم

1- ناحیۀ معتدل و مرطوب خزری: این ناحیه در کنار دریای خزر بین کوه‌های البرز و دریا واقع شده است و در تمام ماه‌های سال بارندگی دارد. بنابراین، مرطوب‌ترین ناحیهٔ آب و هوایی ایران به شمار می‌آید. البته میزان بارندگی از غرب به شرق این ناحیه کاهش می‌یابد. ناحیهٔ خزری، تابستان‌ها و زمستان‌های معتدل دارد. اگر به شمال ایران سفر کرده باشید، دیده‌اید که در این ناحیه، جنگل‌های انبوه و مناظر زیبایی پدید آمده است. در ناحیهٔ خزری، برای کشت بیشتر محصولات کشاورزی از آب باران (دیم) استفاده می‌شود و فقط برخی از محصولات مانند برنج به آبیاری نیاز دارند.

2- ناحیۀ معتدل و نیمه خشک کوهستانی: این ناحیه، کوهستان‌های مرتفع ایران و کوهپایه‌های اطراف آنها را در برمی‌گیرد. در برخی ارتفاعات این ناحیه در هنگام زمستان برف زیادی می‌بارد و یخبندان‌های شدید به وجود می‌آید. به همین دلیل دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است. این ناحیه، با آنکه تقریباً 9 ماه از سال بارش دارد، در تابستان‌ها خشک است. با این حال به دلیل بارش کافی در طی سال، کشاورزان می‌توانند زراعت دیم نیز داشته باشند. در ارتفاعات این ناحیه جنگل‌ها و مراتعی٭ سرسبز روییده است.

3- ناحیۀ گرم و خشک داخلی: این ناحیه که شامل نواحی مرکزی ایران است تابستان‌های گرم و خشک دارد. خشکی این ناحیه به دلیل آن است که فقط در چند ماه از سال، آن هم به مقدار کم باران می‌بارد. در بعضی از بخش‌های این ناحیه، بیابان‌هایی به وجود آمده است که ممکن است سال‌ها در آنجا باران نباریده باشد؛ مانند بیابان لوت. در ناحیهٔ خشک داخلی ایران، اختلاف دمای شب و روز زیاد است و تابستان‌ها هوا بسیار گرم می‌شود. این ناحیه از نظر پوشش گیاهی فقیر است و تنها گیاهان خشکی پسند مانند درختان تاغ و گز و بوته‌های خاردار در آنجا قادر به رشد و نمو هستند.

4- ناحیۀ گرم و شرجی سواحل جنوب: این ناحیه در کناره‌های خلیج فارس و دریای عمان، از جلگه خوزستان تا بندر چابهار کشیده شده است. به طور کلی مناطق جنوبی ایران، تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های ملایم دارد. ناحیهٔ ساحلی جنوب ایران، جزء نواحی خشک است؛ زیرا میزان بارندگی در این ناحیه بسیار کم است. اما چون به دلیل وجود دریا و تبخیر آب‌های آن نم هوا زیاد است، حالت شرجی به وجود می‌آید. اکنون بگویید آیا در نواحی آب و هوایی ٣ و ٤ زراعت دیم امکان پذیر است؟ چرا؟

جوا فعالیت صفحه 60 مطالعات هفتم

جواب فعالیت صفحه 63 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس یازدهم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 63 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.   

٢- ناحیۀ شمال و جنوب ایران هر دو در کنار دریا قرار دارند، اما در ناحیۀ شمال بارندگی بسیار زیادی وجود دارد. همفکری کنید و با توجه به آموخته‌های درس قبل بگویید علّت بارندگی زیاد این ناحیه چیست.

سه عامل باعث ریزش باران فراوان در ناحیه‌ی خزری می‌شود.

1- وجود رشته‌ کوه‌های البرز 2- وزش بادهای باران‌آور  3- تبخیر شدید آب دریای خزر

۳- به نقشۀ آب و هوای ایران دقت کنید و در هر ناحیۀ آب و هوایی چند شهر را نام ببرید.

در ناحیه معتدل و مرطوب خزری: رشت، ساری، گرگان، لنگرود، لاهیجان، بندر ترکمن، گنبد کاووس

ناحیه کوهستانی: بیجار، همدان، شهرکرد، تبریز، اردبیل، ارومیه، یاسوج، کرمانشاه.

در ناحیه بیابانی: کرمان، یزد، سمنان، قم، گرمسار

ناحیه شرجی سواحل جنوب: بندرعباس، بوشهر، کیش، قشم، اهواز، آبادان

۴- کاربرگۀ شمارۀ (۸) نقشه نواحی آب و هوایی ایران را کامل کنید.

کاربرگه شماره 8 مطالعات هفتم با جواب

۵- تنوع آب وهوا بر فعّالیت‌های انسان، غذا، مسکن، پوشاک و غیره تأثیر می‌گذارد. در این باره فکر کنید و کاربرگۀ شمارۀ (۹) را که در آن بچه‌های ایران از محل زندگی خود می‌گویند کامل کنید.

 کاربرگه شماره 9 مطالعات هفتم

 کاربرگه شماره 9 مطالعات هفتم

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *