جواب سوالات درس چهارده مطالعات هفتم – صفحه 79 . 80 . 81 . 83 . 85 . 86 . 88 | گام به گام درس 14 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان فعالیت های منابع آب و خاک پاسخ به سوالات درس به درس مطالعات هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه فصل به فصل پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم درس 14 با پاسخ حل درس چهارده مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 7 : جمعیت و منابع مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 79 مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه 80 مطالعات هفتم
  3. جواب صفحه 81 مطالعات هفتم
  4. جواب صفحه 83 مطالعات هفتم
  5. جواب صفحه 85 مطالعات هفتم
  6. جواب صفحه 86 مطالعات هفتم
  7. جواب صفحه 88 مطالعات هفتم

تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس چهارده جواب فعالیت صفحه 79 پاسخ به فعالیت صفحه 80 حل فعالیت صفحه 81 و جواب سوالات فعالیت صفحه 83 فعالیت های صفحه 85 جواب فعالیت صفحه 86 پاسخ به کار ببندیم صفحه 88 را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس 14 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

فیلم آموزشی سوالات درس چهارده مطالعات اجتماعی پایه هفتم دبیرستان

در قسمت زیر یک فیلم آموزشی از درس چهارده در قسمت زیر یک فیلم آموزشی از درس سیزده جمعیت ایران مطالعات هفتم را برای شما به انتشار در آوردیم که میتوانید از این فیلم نهایت استفاده را برده باشید.

 

انسان برای ادامهٔ زندگی خود به منابع گوناگونی نیاز دارد. جمعیتی که در یک ناحیه زندگی می‌کند از این منابع برای تأمین غذا، پوشاک، وسایل زندگی، پخت وپز، رفت و آمد و همهٔ نیازهای دیگر خود استفاده می‌کند. سال گذشته شما با برخی منابع تجدید پذیر و غیرقابل تجدید آشنا شدید. وقتی جمعیت یک ناحیه زیاد می‌شود مصرف منابع بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از کاهش یا به خطر افتادن منابع، باید راه‌های استفادهٔ صحیح از منابع را یاد بگیریم. در این درس شما با دو منبع حیاتی دیگر یعنی «آب» و «خاک» که از منابع محدود هستند، آشنا می‌شوید.

آب

جواب فعالیت صفحه 79 مطالعات هفتم

گام به گام درس 14 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 79 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.        ١- همفکری کنید و روی یک کاغذ بنویسید مردم در چه فعّالیت‌هایی (در منزل، شهر، روستا، مدرسه و…) از آب استفاده می‌کنند؟ فهرست خود را در کلاس بخوانید. مانند آب آشامیدنی، آبیاری باغچه‌ها، آب برای تهیه غذا، استحمام، شستن ماشین، شستن ظروف و لباس‌ها، آب کولر، نظافت خانه، دست شستن و…

جواب وسالات درس چهارده مطالعات هفتم

آب یک منبع حیاتی و یک نعمت بزرگ الهی است و همهٔ موجودات زنده به آن نیاز دارند. به طور کلی آب مورد نیاز انسان از آب‌های سطحی (رودها) یا آب‌های زیرزمینی (چاه، چشمه و قنات) تأمین می‌شود. شکل بالا گردش آب در طبیعت را نشان می‌دهد.

جواب فعالیت صفحه 79 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس 14 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 79 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ٢- به شکل چرخه (گردش) آب درطبیعت توجّه کنید ومقابل اعداد ۱ تا ۵، هر مرحله را توضیح دهید.

۱- آب از سطح دریاها و اقیانوس‌ها تبخیر شده و به هوا می‌رود.

۲- بخارهای آب در کنار هم قرار گرفته و ابر را تشکیل می‌دهند.

۳- ابرها متراکم و سرد شده و شروع به بارش می‌کنند.

۴- بارش بر روی سطح زمین آبهای جاری یا روان آب‌ها را ایجاد می‌کند.

۵- ریختن آب‌ها به داخل دریاچه‌ها و برکه‌ها یافرورفتن در زمین (آب‌های زیرزمینی) بخشی از آب باران نیز به درون زمین نفوذ کرده و آب‌های زیر زمینی را ایجاد می‌کنند.

کشور ما ایران دارای منابع آب محدود است.

آیا می‌توانید با توجه به آنچه در فصل‌های قبل دربارهٔ آب وهوای ایران خواندید بگویید چراکشور ما با کمبود آب مواجه است؟

جواب فعالیت صفحه 79 مطالعات هفتم

جواب فعالیت صفحه 80 مطالعات هفتم

گام به گام درس چهارده مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 80 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ٣- میانگین بارش سالانۀ٭ کشور ما حدود ۲۳۰ میلی‌متر است. روی نمودار بالا این میانگین را با برخی از کشو رهای همسایه مقایسه کنید. چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ کشور ایران دارای بارش سالانه کم بوده و جز کشورهای کم باران است. نتیجه این که باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم تا از این نعمت خداوند همیشه بهره‌مند باشیم.

یکی از منابع مهمّ تأمین آب شهرنشینان و روستاییان، رودها هستند. به نقشهٔ پراکندگی رودهای مهمّ ایران توجه کنید. رودها را نام ببرید و مسیر آنها را نشان دهید.

جواب فعالیت صفحه 80 مطالعات هفتم

اغلب رودهای دائمی و پرآب ایران از کوه‌های البرز و زاگرس سرچشمه می‌گیرند. رودهای پرآب ایران چون از شیب‌های تند کوهستانی جاری می‌شوند، قابل کشتیرانی نیستند و فقط در بخشی از رود کارون می‌توان کشتیرانی کرد. معمولاً رودهای ایران را از نظر جهت جریان آب یعنی جایی که به آن می‌ریزند می‌توان به سه حوضهٔ آبریز تقسیم کرد:

حوضۀ آبریز دریای خزر: رودهای پرآبی که اغلب، از کوه‌های البرز و ارتفاعات شمالی کشور سرچشمه می‌گیرند و به دریای خزر می‌ریزند.

حوضۀ آبریز خلیج فارس و دریای عمان: رودهایی که از کوه‌های زاگرس یا کوه‌های پراکنده داخلی سرچشمه می‌گیرند و به خلیج فارس و دریای عمان می‌ریزند.

حوضۀ آبریز داخلی: رودهایی که به دریاچه‌ها و باتلاق‌های داخلی یا زمین‌های اطراف خود نفوذ می‌کنند و معمولاً موقّت یا فصلی هستند.

جواب فعالیت صفحه 81 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس چهارده مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 81 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.   

۴- کاربرگۀ شمارۀ (۱۱) نقشۀ پراکندگی رودهای ایران را در کلاس کامل کنید.

 

کاربرگه شماره (۱۱) نقشه پراکندگی رود های ایران را کامل کنید.

کاربرگه شماره (۱۱) نقشه پراکندگی رود های ایران را کامل کنید.

   الف) نام رودهایی را که با شماره مشخص شده بنویسید.

۱. اترک؛ ۲. ارس؛ ۳. سفیدرود؛ ۴. سیمینه رود؛ ۵. دز؛ ۶. زاینده رود؛ ۷. دالکی.

ب) نام دریاچه ها را بنویسید.
دریاچه ارومیه، دریاچه نمک قم، دریاچه بختگان، دریاچه هامون

ج) نام باتلاقی که زاینده رود به آن می ریزد چیست؟
باتلاق گاوخونی





۵- اگر به شما بگویند چرا با آنکه کشور ایران از شمال و جنوب به دریاهای بزرگی راه دارد با مشکل کمبود آب مواجه است، شما چه پاسخی می‌دهید؟ ایران در ناحیه‌ٔ خشک و نیمه خشک قرار دارد، در نواحی شمالی به دلیل وجود رشته کوه‌های البرز بادهای مرطوب به نواحی داخلی کشور نمی‌وزند و از میزان بارندگی در داخل کشور کم می‌شود. نواحی مرکزی هم به دلیل تابش زیاد نور خورشید گرم می‌شود و امکان تشکیل ابر و بارندگی در زمین این نواحی کم است.

بچّه‌ها، آیا می‌دانید قنات یکی از ابداعات ایرانیان باستان است؟

بیش از دو هزار سال پیش، مردم ایران برای مقابله با کمبود آب در نواحی خشک، دست به ابتکار جالبی زدند و با حفر قنات از آب‌های زیر زمینی استفاده کردند. بعدها دانش و مهارت حفر قنات از ایران به کشورهای همجوار و دوردست منتقل شد.

….ایرانیان همچنین در سد سازی پیش‌گام بودند. ایجاد سد یا بند روی رودخانه‌ها از ابتکارات ایرانیان است. در دورهٔ ساسانیان، در منطقهٔ خوزستان سدهایی بر روی رودها احداث شده بود و فنون آبیاری ایرانیان در دنیای آن روز مشهور بود.

جواب فعالیت صفحه 81 مطالعات هفتم

 

بقایای سازه‌های آبی شوشتر از دورۀ ایران باستان

مصرف آب

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که اگر فقط یک روز آب نداشته باشیم و جریان آب قطع شود چه اتّفاقاتی می‌افتد؟

بچه‌ها، آیا می‌دانید در کشور ما مصرف سرانهٔ آب بیش از حد مجاز است؟

میزان مجاز مصرف آب برای یک فرد در شبانه روز ۱۵۰ لیتر تعیین شده است اما در ایران متوسط مصرف در شبانه روز ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر است.

مصرف آب در گذشته و حال

جواب فعالیت صفحه 83 مطالعات هفتم

درس چهارده مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 83 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ۶- با یکی از سالمندان خانواده یا فامیل طبق کاربرگۀ شمارۀ (۱۲) مصاحبه کنید و نتیجه را در کلاس بخوانید.

از تحقیقی که انجام دادید به چه نتیجه‌ای رسیدید؟ بله، میزان مصرف آب در طی زمان افزایش یافته است. با افزایش جمعیت و تغییر شیوه‌های زندگی مصرف آب روز به روز بیشتر شده است.

بچه‌ها، در گذشته در اغلب مناطق کشور ما، آب را در آب انبارها ذخیره می‌کردند. در آن زمان آب تصفیه شده و لوله‌کشی وجود نداشت. امروزه در همه شهرها و بیشتر روستاها آب لوله‌کشی وجود دارد و آب آشامیدنی سالم از طریق لوله در اختیار مردم قرار می‌گیرد. برای تصفیهٔ٭ آب و رساندن آن به داخل لوله‌های منازل، پول و زحمت زیادی صرف می‌شود.

دانش آموزان یک مدرسه در تهران از تأسیسات تصفیه آب شهر بازدید کردند.کارشناس تأسیسات دربارهٔ مراحل تصفیه آب برای آن‌ها توضیحاتی داد.

ما چه کمکی می‌توانیم بکنیم؟

درست مصرف کنیم

* مثلاً در موقع حمام کردن یا مسواک زدن، شیر آب را باز نگذاریم. در هنگام دوش گرفتن به طور متوسط هر دقیقه ۲۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

* شیرهای آب را همیشه بازدید و تعمیر کنیم تا چکّه نکند.

آب را آلوده نکنیم

زباله‌ها را در رودها و آب‌های جاری نریزیم. از نظر دین اسلام آلوده کردن آب‌ها گناه است. از موادّ شوینده که ترکیبات شیمیایی دارند، کمتر استفاده کنیم. چون این مواد آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کنند.

جواب فعالیت صفحه 85 مطالعات هفتم

درس 14 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 85 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.   

٧- همفکری کنید و کاربرگۀ شمارۀ (۱۳) «پیشنهاد دربارۀ مصرف صحیح آب» را در کلاس انجام دهید.

 

به طور گروهی درباره هر یک از این موارد پیشنهاد یا پیشنهاداتی بدهید که آب کمتر مصرف شود.

 

پاسخ های پیشنهادی:

آبیاری باغچه:

-هنگام غروب و عصر که تبخیر کمتر است، باغچه را آبیاری کنیم.

-از آب باقی مانده شستن برنج، میوه و سبزی برای آبیاری باغچه و گلدان ها استفاده کنیم.

مسواک زدن:

-هنگام مسواک زدن شیر آب را باز نگذاریم؛

-از یک لیوان آب برای مسواک زدن استفاده کنیم.

حمام کردن:

-موقع شست و شو، دوش را باز نگذاریم.

-از دوش های مخصوص که قابلیت تنظیم آب کمتر دارند، استفاده کنیم.

-زمان حمام کردن را کوتاه تر کنیم.

شستن سبزی و میوه:

-ابتدا سبزی و میوه را در یک ظرف آب خیس کنیم تا پس از ضدعفونی با مقدار کمتری آب تمیز شوند.

-گل ها و ضایعات سبزی را بگیریم که آب کمتری مصرف شود.

شستن اتومبیل:

-به جای شیلنگ از سطل آب استفاده کنیم.

-هر روز با پارچه هاینم دار ماشین خود را تمیز کنیم.

استفاده از ماشین لباس شویی:

-صبر کنیم لباس های کثیف به مقدار کافی جمع شوند تادفعات کمتری ماشین لباس شویی را روشن کنیم.

– در شستن لباس های کم تر کثیف شده ماشین لباس شویی را در شستشوی سریع تنظیم کنید.

نظافت حیاط یا راه پله:

-از جارو برای جمع کردن آشغال ها استفاده کنیم نه از شیلنگ آب.

-برای شستن پله ها از سطل آب و زمین شوی استفاده کنیم.



۸- اگر ۱۰ دقیقه زمان دوش گرفتن در حمام طول بکشد چند لیتر آب (معادل چند لیوان) مصرف می‌شود؟ حساب کنید. هر دقیقه 20 لیتر و هر یک لیتر 4 لیوان آب می‌شود. 200 لیتر را در 4 ضرب می‌کنیم که عبارتی معادل 800 لیوان به دست خواهد آمد.

۹- اگر شعری دربارۀ آب می‌دانید، در کلاس بخوانید.

مانند شعر سهراب سپهری؛ آب را گل نکنیم، در فرودست انگار، کفتری می‌خورد آب، یا که در بیشه دور، سیره‌ای پر می‌شوید. یا که در آبادی، کوزه‌ای پر می‌گردد. آب را گل نکنیم، شاید این آب روان، می‌رود پای سپیداری، تا فرو شوید  اندوه دلی. دست درویشی شاید، نان خشکیده فرو برده در آب، زن زیبایی آمد لب رود، آب را گل نکنیم، روی زیبا دو برابر شده است، چه گوارا این آب! چه زلال این رود! مردم بالا دست چه صفایی دارند!  چشمه‌هاشان جوشان، گاوهاشان شیرافشان باد، ذمن ندیدم دهشان، بی‌گمان پای چپرهاشان جاپای خداست. ماهتاب آنجا، می‌کند روشن پهنای کلام. بی‌گمان در ده بالا دست، چینه‌ها کوتاه است. غنچه‌ای می‌شکفد، اهل ده باخبرند. چه دهی باید باشد! کوچه باغش پر موسیقی باد! مردمان سر رود، آب را می‌فهمند. گل نکردندش، ما نیز، آب را گل نکنیم.

خاک

جواب صفحه 85 مطالعات هفتم

جواب فعالیت صفحه 85 مطالعات هفتم

گام به گام درس چهارده مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 85 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    10- به این تصویر دقت کنید و با همفکری یکدیگر بگویید خاک چه اهمیتی در زندگی موجودات زنده دارد؟ خاک اساس هستی، تولید و انبار مواد خام است و بدون داشتن خاک سالم حیات روی زمین امکان پذیر نخواهد بود 95 درصد غذای انسان مستقیم و یا غیرمستقیم از زمین حاصل می‌شود.

همان طور که پی بردید خاک یک منبع مهمّ تأمین غذا است. اما علاوه بر غذا، انسان در طی سالیان دراز از خاک برای ساختن خانه و… استفاده کرده است. آیا می‌توانید کاربردهای دیگر خاک را در زندگی انسان نام ببرید؟

جواب فعالیت صفحه 85 مطالعات هفتم

جواب فعالیت صفحه 86 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس 14 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 86 جواب فعالیت های دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.   

۱۱- ده مورد از مواد غذایی را که در دو روز گذشته مصرف کرده‌اید بنویسید و در جدول علامت بزنید.

جواب فعالیت صفحه 86 مطالعات هفتم

خاک چگونه تشکیل می‌شود؟

خاک، لایهٔ نازکی از پوستهٔ زمین است که از خرد شدن سنگ‌ها پدید آمده است. خاک طی زمان طولانی با توجه به عواملی مانند سنگ‌ها، آب، دمای هوا و موجودات زنده یک منطقه تشکیل می‌شود. بنابراین هر نوع خاک مواد معدنی خاصی دارد که انواع مختلف خاک‌ها را تشکیل می‌دهد.

در کشور ما در جلگه‌ها و اطراف رودها و برخی کوهپایه‌ها خاک‌های حاصلخیزی وجود دارد که مواد آلی٭ و معدنی مناسب دارند. برعکس، خاک برخی مناطق مرکزی، شرقی یا جنوبی کشور به علت وجود نمک یا آهک در خاک، برای کشاورزی مناسب نیست. در این مناطق به علت خشکی هوا و کمبود بارندگی، گیاخاک٭ (هوموس) خاک بسیار کم است.

نکته:

آیا می‌دانید برای آنکه یک سانتی‌متر خاک زراعی٭ تشکیل شود صدها سال وقت لازم است؟

آیا می‌دانید سالیانه، هزاران تن خاک در جهان از بین می‌رود؟ چه عواملی موجب از بین رفتن خاک می‌شود؟

مثال:

– مصرف بیش از حد موادّغذایی و کشت پی در پی یک محصول در زمین و استراحت ندادن به خاک.

– قطع درختان و کندن بوته‌ها که موجب می‌شود خاک در اثر باد و باران به راحتی شسته شود.

– استفادهٔ نامناسب و بی‌رویه از کودهای شیمیایی.

– ایجاد ساختمان و جاده و کارخانه روی خاک‌های قابل کشت.

– دفن زباله‌ها در خاک.

در کشور ما سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری٭، حفاظت از خاک را بر عهده دارد.

آیا حفاظت از خاک فقط وظیفهٔ این سازمان است؟

واژه‌ها

سرشماری: شمارش تعداد افرادی که در یک مکان زندگی می‌کنند در یک سال معیّن.

میانگین بارش سالانه: اگر میزان بارندگی یک مکان را در چند سال (برای مثال ٣٠ سال) جمع و بر تعداد سال‌ها تقسیم کنیم میانگین بارش سالانهٔ آن مکان به دست می‌آید.

تصفیۀ آب: به مراحلی گفته می‌شود که طی آن، آب را در حوضچه‌هایی ذخیره می‌کنند و سپس با مواد مختلف آلودگی آن را از بین می‌برند و به لوله‌های آب انتقال می‌دهند.

گیاخاک (هوموس): باقیماندهٔ گیاهان و اجساد جانوران که در خاک وجود دارد و موجب حاصلخیزی آن می‌شود. رنگ خاکی که گیاخاک دارد، تیره است.

مواد آلی: به موادی که در بدن گیاهان، جانوران و انسان ساخته می‌شود مواد آلی می‌گویند.

خاک زراعی: خاکی که توانایی پرورش گیاهان را داشته باشد.

آبخیزداری: تقویت پوشش گیاهی و راه‌های جلوگیری از فرسایش خاک و زیان‌های سیل در مناطق سیل گیر

جواب به کار ببندیم صفحه 88 مطالعات هفتم

مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 88 جواب به کار ببندیم دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.      ۱- با کمک معلم و مسئولین مدرسه یک کارشناس سازمان آب و فاضلاب را به کلاس دعوت کنید تا دربارهٔ مصرف صحیح آب و مسائل مربوط به آن، به سؤالات شما پاسخ بدهد.

۲- به طور گروهی یک پوستر هشدار برای مصرف آب طراحی کنید و یک پیام روی آن بنویسید و در کنار آبخوری مدرسه نصب کنید.

۳- فرض کنید شما و دوستانتان در یک سازمان منابع طبیعی در یک ناحیه کار می‌کنید. عواملی را که موجب از بین رفتن یا آلودگی خاک می‌شود در درس ١۴ بخوانید. سپس روی یک کاغذ آن عوامل را بنویسید و برای جلوگیری از هر کدام، یک یا چند پیشنهاد مطرح کنید.

۴- اگر به اینترنت دسترسی دارید با راهنمایی معلم به پایگاه مرکز آمار ایران (www.amar.org.ir) وارد شوید و دربارهٔ ویژگی‌های جمعیتی استان یا محل زندگی‌تان اطلاعاتی به دست بیاورید.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *