جواب سوالات درس سوم فارسی هفتم – صفحه 34 . 35 | معنی درس کتاب فارسی هفتم جواب سوالات گام به گام درس 3 فارسی هفتم جواب سوالات خودارزیابی فارس پایه هفتم صفحه به صفحه درس به درس فصل به فصل کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه پاسخ به کتاب های درسی پایه هفتم دبیرستان بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام سوالات درس 3 نسل آینده با پاسخ حل فصل اول فارسی هفتم جواب لغات و نوشتاری خودارزیابی و فعالیت های فارسی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این درس 3 : نسل آینده با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 34 فارسی هفتم
  2. جواب صفحه 35 فارسی هفتم

تمام جواب سوالات فارسی هفتم درس سوم صفحه به صفحه را در قسمت زیر برای شما قرار داده است که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام فارسی هفتم درس سوم با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

نسل آینده‌ساز

 

جوان و نوجوان، چشمهٔ جوشان نیرو و استعداد است. جوان، یعنی آینده. جوان خوب برای یک کشور، یعنی آیندهٔ خوب. جوانان و نوجوانان ما اهل فکر کردن، دریافتن و تحلیل کردن {هستند}. این هم امتیاز دیگری است.
همهٔ آنچه در تحلیل‌های دشمنان این ملّت و این کشور به عنوان نقطهٔ مرکزی مشاهده می‌شود، این است که این نسل جوان و پرشور و آینده‌ساز را از راه‌های مختلف برای ساختن ایران آباد و آزاد و مؤمن و پاکیزهٔ آینده، ناتوان کنند. امّا به رغم تلاش‌های دشمنان، واقعیّت، عکس این است. من به هیچ‌وجه قبول نمی‌کنم حرف‌ها و تحلیل‌های کسانی را که گاهی اشتباه و خطایی از جوان سر بزند، با توجّه به دل‌پاک و نورانی جوان، این اشتباه کاملاً قابل جبران است. اینها چرا صلاح و پاکدامنی و پارسایی و صداقت جوانان را نمی‌بینند؟ چرا شور و شعور جوانان را نمی‌بینند؟
متخصصّان و دانشمندان جهانی مجبور شده‌اند؛ اعتراف کنند که جوانان ما با پشتوانهٔ ایمان و همّت و غیرت، توانسته‌اند استعداد جوشان و پنهان خود را آشکار کنند.
وقتی جوان‌های ما خرّمشهر را بازپس گرفته بودند، اوایل ریاست جمهوری بنده بود. یک هیئت جهانی به ایران آمد و ریئس آن به من گفت: «امروز در دنیا وضع شما با یک سال پیش، از زمین تا آسمان تفاوت کرده است». راست می‌گفت. دنیا باور نمی‌کرد جوانان ما، بسیجیان ما و ارتش ما بتوانند خرّمشهر را با آن همه استحکاماتی که دشمن و پشتیبانانش درست کرده بودند، پس بگیرند.
جامعهٔ ما بحمدالله از میلیون‌ها جوان دختر و پسر برخوردار است. این مایهٔ افتخار برای ملّت ماست. این ملّت باید به وجود این همه جوان، ایت همه استعداد و این همه دل‌پاک و نورانی ببالد. جوان هم باید به کشور خود، به انقلاب خود، به نظام اسلامی خود و به پرچم برافراشتهٔ اسلام خود ببالد و آینده را بسازد. آینده با حرف، ساخته نمی‌شود؛ با کار هوشمندانه و مؤمنانه ساخته می‌شود؛ باید کار کنید آن هم کار هوشمندانه و برخوردار از پشتوانهٔ ایمان.
به شما جوانان به عنوان فرزندان عزیز و پاره‌های دل این ملّت… می‌گویم؛ عزیزان من، کار کنید؛ امروز دشمنان نمی‌خواهند دانشگاه و درس و مدرسه و معلّم باشد. دشمنان ما نمی‌خواهند میلیون‌ها جوان با درس خواندن و حفظ ایمان و رستگاری و پاکدامنی‌شان در این منطقه فردای شکوهمندی را برای ایران مقتدر به وجود بیاورند.
ایمان و پاکدامنی‌تان را حفظ کنید. درستان را خوب بخوانید و جوانی‌تان را قدر بدانید؛ این نیرو و نشاط باید در راه به دست آوردن این ارزش‌های والا خرج شود، وقتش هم الآن است. شما امروز در سال‌های طلایی عمر خود قرار دارید و خدای متعال هم به شما کمک خواهد کرد. از این فرصت خوب زندگی و از دامان گرم و مهربان نظام اسلامی و انقلاب اسلامی – که بحمدالله توانسته این همه جوان مؤمن و خوب را در درون خویش پرورش دهد – بهترین استفاده را بکنید.

از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دیدار با دانش‌آموزان

جواب خودارزیابی صفحه 34 فارسی هفتم

گام به گام درس سوم فارسی هفتم صفحه 34 جواب خود ارزیابی ها را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.
 
 

1- امتیازات یک نوجوان و جوان خوب را از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب، بیان کنید.
انسان پرکاری می‌باشد، پارسا و رستگار هست. ایمان قوی دارد، پاکدامن و پر تلاش و با اراده هست. دلی پاک و هوشی بالا دارد. فرصت‌های خوب زندگی را از دست نمی‌دهد و همواره در صحنه‌های مختلف حاضرند.
2- منظور از عبارت «آینده با حرف ساخته نمی‌شود» چیست؟ یعنی ما نباید فقط درباره‌ی آینده مان حرف بزنیم، باید به آن عمل کنیم تا بتوانیم در آینده، موفق شویم. یعنی کار کنیم، آن هم به فرموده رهبر «هوشمند و مؤمنانه» کار کنیم.
3- شما ویژگی‌های برجستهٔ جوان امروز ایرانی را چه چیزهایی می‌دانید؟ دارای ایمان و تقوا، همت و غیرت، صداقت و پاکی و شور فراوان

دانش‌های زبانی و ادبی

نکتۀ اوّل

به مثال‌های زیر توجّه نمایید و دربارهٔ آنها گفت‌وگو کنید.
الف) – آمد
– می‌گویم.
ب) – همهٔ دانش آموزان با دیدن این منظره در کلاس درس
– هنگامی که معلّم فارسی ما با دقّت کتاب را
همان طور که می‌بینید اگرچه مثال‌های بخش «الف» فقط از یک کلمه تشکیل شده‌اند، امّا معنی آنها کامل است؛ در حالی که مثال‌های بخش «ب» شامل چندین کلمه هستند، امّا معنی کاملی ندارند و شنونده را در انتظار می‌گذارند. شما فکر می‌کنید علّت این تفاوت چیست؟
همان‌طور که متوجّه شدید مثال‌های بخش «الف» فعل دارند امّا مثال‌های بخش «ب» فعل ندارند. فعل بخش اصلی معنای جمله و انتقال دهندهٔ پیام است؛ بنابراین «فعل» مهم‌ترین بخش هر جمله است.

نکتۀ دوم

به این جمله‌ها توجّه کنید:
1- جوان و نوجوان ما بااستعداد است.
2- جوان و نوجوان چشمهٔ جوشان نیرو و استعداد است.
1- به شما جوانان این ملّت می‌گویم.
2- به شما جوانان به عنوان فرزندان عزیز و پاره‌های دل این ملّت می‌گویم.
جمله‌های شمارهٔ (1) و (2) هر دو پیام یکسانی دارند امّا جمله‌های دوم زیباتر و دلپذیرتر است.
دلیل زیبایی جمله‌های دوم چیست؟
هرگاه بخواهیم مقصود خود را بیان کنیم، از «زبان» استفاده می‌کنیم امّا وقتی بخواهیم همان مقصود و منظور را زیباتر و تأثیرگذارتر بگوییم، از «ادبیات» بهره می‌گیریم.

– در نوشتن املا به نحوهٔ تلفّظ و مطابقت آن با شکل نوشتاری دقّت شود.
– پس از پایان املا، متن را یک بار دیگر مرور کنید.

جواب کارگروهی صفحه 35 فارسی هفتم

جواب سوالات درس سوم فارسی هفتم صفحه 35 جواب کارگروهی را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.
 
 
 

1- شکفتن گل و دورهٔ نوجوانی را مقایسه کنید. یکی از مباحث مهم دوره‌ی نوجوانی حفاظت نوجوان در برابر معضلات موجود در یک جامعه می‌باشد. هدایت و رسیدگی یک نوجوان تا مرحله به مانند سمپاشی و رسیدگی به گل برای شکوفا شدن می‌باشد.
2- شعری دربارهٔ نوجوانی و جوانی بیابید و در کلاس بخوانید. به عهدهٔ دانش‌آموز

جواب نوشتن صفحه 35 فارسی هفتم

جواب سوال درس سوم فارسی هفتم صفحه 35 جواب نوشتن را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.
 
 

1- در بند چهارم درس «فعل»ها را مشخّص کنید و بنویسید. باز پس گرفته بودند / بود / آمد / گفت / تفاوت کرده است / می‌گفت / باور نمی‌کرد / بتوانند / درست کرده بودند / پس بگیرند.
2- با توجّه به معنی و مفهوم جمله، گزینهٔ صحیح را انتخاب کنید.
الف) اینها چرا……… و پاکدامنی و پارسایی جوانان را نمی‌بینند؟ (سلاح، صلاح)
ب) بحمداللهّ برخورداری از میلیون‌ها جوان دختر و پسر ………افتخار برای ملتّ ماست. (مایع، مایه)
3- برای هر یک از واژه‌های زیر، یک هم خانواده بنویسید.
مقتدر ← اقتدار،قادر             متعال ← تعالی، اعلا،عالی                 نظام ← ناظم، نظم، منظوم                متخصّص ← تخصص، اختصاص

شعر خوانی

توفیق ادب

ای خدا! ای فضل تو حاجت روا   با تو یاد هیچکس نبود روا
قطرهٔ دانش که بخشیدی ز پیش   متّصل گردان به دریاهای خویش
صد هزاران دام و دانه است ای خدا   ما چو مرغان حریصی بی‌نوا
گر هزاران دام باشد هر قدم   چون تو با مایی، نباشد هیچ قدم
از خدا جوییم، توفیق ادب   بی ادب، محروم شد از لطف رب
بی ادب، تنها نه خود را داشت بد   بلکه آتش در همه آفاق زد
    مثنوی معنوی، مولوی

دیدگاهتان را بنویسید