جواب سوالات درس ششم مطالعات هفتم – صفحه 26 . 29 . 30 | گام به گام درس 6 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان فعالیت های بیمه و مقابله با حوادث پاسخ به سوالات درس به درس مطالعات هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه فصل به فصل پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم درس 6 با پاسخ حل درس ششم مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 3:مقابله با حوادث مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 26 مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه 29 مطالعات هفتم
  3. جواب صفحه 30 مطالعات هفتم

تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس ششم صفحه به صفحه را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس 6 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

بیمه و مقابله با حوادث

در ابتدای هر سال تحصیلی، والدین شما پولی را به مدرسه بابت بیمهٔ دانش آموزی می‌پردازند. آیا می‌دانید این کار با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

جواب فعالیت صفحه 26 مطالعات هفتم

گام به گام درس 6 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 26 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.  
 
١- با راهنمایی معلم از مدیریت مدرسه پرس‌وجو کنید و به این سؤال‌ها پاسخ دهید:
الف) بیمه دانش آموزی چه فایده هایی دارد؟ تمام دانش آموزان در طول مدت شبانه روز در داخل و خارج از محیط مدرسه تحت پوشش بیمه هستند و اگر دچار هر گونه حادثه‌ای شدند بیمه، موظف به پرداخت غرامت به آنها و خانواده‌شان می‌شود.
ب) برای گرفتن این بیمه، شما چقدر پول پرداخت کردید؟ 1500 تومان به ازای هر نفر در سال 92
ج) اگر خدای ناکرده حادثه‌ای برای شما پیش بیاید با این بیمه تا چه مبلغی هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنند؟ پرداخت غرامت فوت و نقص عضو در اثر حادثه 945 ریال و پرداخت هزینه پزشکی در اثر حادثه مشمول بیمه تا سقف 100 میلیون ریال.
د) مدت اعتبار این بیمه چقدر است؟ تمام دانش آموزان تحت پوشش در سال تحصیلی و حتی ایام تابستان.

با انجام این فعّالیت پی بردید که اگر برای شما دانش آموزان در مدرسه حوادثی پیش بیاید، مؤسسه‌ای وجود دارد که هزینه‌های ناشی از این حوادث را پرداخت می‌کند. در اینجا، شما «بیمه شونده» هستید و مؤسسه‌ای که شما را بیمه کرده است «بیمه‌گر»، نامیده می‌شود. اکنون دوباره از مسئولین مدرسه بپرسید که بیمه‌گر شما کدام شرکت یا مؤسسه است.

چرا بیمه به وجود آمده است؟

برای هر فرد ممکن است روزهایی پیش بیاید که بیمار، از کار افتاده، بیکار یا باز نشسته شود. همچنین ممکن است در اثر حوادثی چون تصادف، آتش سوزی و…جان و مال افراد به خطر بیفتد. اگر فرد برای چنین روزهایی فکر نکرده باشد با مشکلات و خسارت‌های زیادی روبه‌رو می‌شود؛ زیرا ممکن است یک فرد بتواند خسارت‌های کوچک را جبران کند؛ اما آیا در مورد خسار‌ت‌های بزرگ، چنین امکانی برای همه وجود دارد؟ مؤسسهٔ بیمه، برای جبران زیان‌های مالی و جانی به وجود آمده است.

بیمه چیست؟

بیمه یک قرارداد بین بیمه‌گر و بیمه شونده (بیمه گذار) است. مؤسسه بیمه‌گر، تعهد می‌کند در قبال دریافت حقّ بیمه٭ از بیمه شونده، خسارت‌های ناشی از حوادث معینی را جبران کند. در کشور ما، مؤسسات مختلفی برای بیمه به وجود آمده است. با پرس‌وجو از خانواده و آشنایان و مشاهدهٔ چند نمونه بیمه نامه، برخی از این مؤسسات بیمه‌گر را نام ببرید.
کلیهٔ مؤسسات بیمه زیر نظر «بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران» فعالیت می‌کنند. بیمه مرکزی قوانین و مقررات لازم را برای مؤسسات بیمه تدوین می‌کند و هدایت و نظارت بر فعالیت و عملکرد آن‌ها را به عهده دارد. بیمه مرکزی نظارت می‌کند تا مؤسسات بیمه، وظایف خود را به درستی انجام دهند و مشتریان نیز از نحوهٔ کار آنها رضایت داشته باشند.

انواع بیمه

بیمه انواع مختلفی دارد. بعضی از بیمه‌ها اجباری هستند؛ یعنی طبق قانون افراد باید این بیمه‌ها را انجام دهند. بعضی دیگر از بیمه‌ها اختیاری هستند و افراد، داوطلب می‌شوند که برای حوادث احتمالی از بیمه استفاده کنند. بیمه از نظر خدماتی که به بیمه شوندگان ارائه می‌کند، انواع مختلف دارد:
بیمهٔ بهداشت و درمان، بیمهٔ بیکاری، بیمهٔ عمر، بیمهٔ از کارافتادگی، بیمهٔ روستاییان، بیمهٔ بدنه اتومبیل، بیمهٔ سرنشین خودرو، بیمهٔ آتش سوزی، بیمهٔ منازل مسکونی و… .
* طبق قانون، همهٔ دارندگان وسایل نقلیهٔ موتوری، باید سالیانه خودروی خود را برای حوادث جانی و مالی ناشی از تصادف بیمه کنند تا در هنگام وقوع حوادث، بتوانند برای هزینه‌های درمانی یا خسارت به اتومبیل، از کمک‌های بیمه استفاده کنند.
* همچنین بر طبق قانون، کلیهٔ سازمان‌ها، صاحبان بنگاه‌ها، شرکت‌ها و کارفرمایان، وظیفه دارند همهٔ کارمندان و کارگران خود را در مقابل حوادث ناشی از کار، بیمه کنند.
یکی از انواع بیمه، بیمه‌های مربوط به بهداشت و درمان است. آیا شما و اعضای خانواده‌تان دفترچهٔ بیمهٔ درمان دارید؟ در چه مواردی از این دفترچه استفاده می‌کنید؟ افرادی که تحت پوشش بیمهٔ بهداشت و درمان هستند می‌توانند بخشی از هزینه‌های پزشکی خود را مانند عمل جراحی، آزمایشگاه، خرید دارو و… از طریق بیمه دریافت کنند.

جواب فعالیت صفحه 29 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس ششم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 29 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
٢- روایت زیر را که برگرفته از کتاب داستان راستان استاد شهید مرتضی مطهری است در کلاس بخوانید و ارتباط آن را با این درس توضیح دهید. رابطه‌اش با این درس در این نکته است که در زمان جوانی باید پس‌اندازی برای دوران پیری داشته باشیم که یکی از این اندوخته‌ها همان پرداخت بیمه در ایام جوانی و گرفتن مستمری و عواید آن در دوران پیری است.
پیرمردی نصرانی (مسیحی) عمری کار کرده و زحمت کشیده، اما در آخر عمر کور شده بود و کنار کوچه می‌ایستاد و گدایی می‌کرد. روزی امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب (ع) از آنجا عبور می‌کردند و او را به آن حال دیدند. امام علی (ع) در صدد جست‌وجوی احوال پیرمرد افتادند تا ببینند چه شده که این مرد به این حال و روز افتاده است؟ آیا فرزندی ندارد که او را سرپرستی کند؟ کسانی که پیرمرد را می‌شناختند آمدند و شهادت دادند که این پیرمرد نصرانی است و تا جوان بوده و چشم داشته کار می‌کرده است و اکنون که هم جوانی را از دست داده و هم چشم را، نمی‌تواند کار بکند وذخیره‌ای هم ندارد، به ناچارگدایی می‌کند. امام علی (ع) فرمودند: عجب! تا وقتی که توانایی داشت از او کار کشیدید و اکنون او را به حال خود گذاشته‌اید؟! گذشتۀ این مرد نشان می‌دهد که در مدتی که توانایی داشته کار کرده و خدمت انجام داده است. بنابراین برعهدۀ حکومت و اجتماع است که تا زنده است او را سرپرستی کند. بروید از بیت‌المال به او مستمری٭ بدهید.

جواب فعالیت صفحه 29 مطالعات هفتم

گام به گام درس ششم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 29 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
٣- از خانواده بپرسید و نتیجه را بنویسید و به معلم بگویید.
الف) اعضای خانواده شما از کدام بیمه‌ها استفاده می‌کنند؟ این بیمه‌ها چه فوایدی دارند؟ به عهده دانش‌آموز است و در خانواده‌ها متفاوت می‌باشد ولی می‌تواند شامل موارد ذیل باشد.
بیمه تأمین اجتماعی، بیمه شخص ثالث، بیمه نیروهای مسلح، بیمه روستاییان، بیمه سلامت و…
– فواید این بیمه‌ها در موقع بروز مشکلات مالی و جانی بیمه خسارت‌های لازم را پرداخت می‌کند.
ب) اعضای خانواده شما تحت پوشش چه نوع بیمه‌هایی نیستند؟چرا؟ بیمه سرقت، سفر، منازل، عمر و… چون با این بیمه‌ها آشنا نیستند.
۴- با توجه به موضوع درس بگویید خانواده ها برای جبران خسارت های ناشی از حوادث احتمالی چون زلزله، سیل و آتش سوزی در محل زندگی خود بهتر است چه اقدامی انجام دهند؟ بهتر است خود، خانواده، منزل و محل کار خود را در مقابل حوادثی نظیر زلزله، سیل، طوفان، آتش سوزی و… بیمه کنند تا در صورت وقوع چنین حوادثی بیمه خسارت‌های احتمالی را جبران کند.

واژه‌ها

امدادگر: فردی که برای کمک به افراد حادثه دیده، آموزش‌های لازم را دیده است و در موقع لزوم به کمک آنها می‌شتابد.
کمک‌های اولیه: کمک‌هایی که برای نجات فرد حادثه دیده، قبل از رساندن به مراکز درمانی انجام می‌دهند.
کمیته (کارگروه) بین‌المللی صلیب سرخ جهانی: یک سازمان انسان دوستانهٔ مستقل است که به هیچ دولتی وابسته نیست و حدود ۱۵۰ سال پیش به منظور کمک به آسیب دیدگان حوادث پدید آمده است. این کارگروه که مرکز آن در شهر ژنو سوئیس است، در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران نمایندگی دارد.
ملّیت: تعلق داشتن به یک کشور و ملت
حقّ بیمه: مبلغی که بیمه شونده باید به بیمه‌گر بپردازد تا از مزایای بیمه برخوردار شود.
مستمری: مبلغی که به عنوان کمک هزینهٔ زندگی به فرد نیازمند پرداخت می‌شود.

جواب به کار ببندیم صفحه 30 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس 6 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 30 جواب به کار ببندیم دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
۱- یکی از دو فعّالیت زیر را به دلخواه انتخاب کنید و انجام دهید.
الف) به همراه معلم و هم کلاسی‌هایتان، از دفتر جمعیت هلال احمر محل زندگی‌تان بازدید کنید و گزارشی از گفت‌وگو با اعضای آن را بنویسید.
ب) یکی از امدادگران جمعیت هلال احمر را به کلاس دعوت کنید تا از فعّالیت‌های خودش برای شما توضیح دهد و به پرسش‌های شما پاسخ گوید.
۲- پرس‌وجو کنید بیمه منازل مسکونی چیست و چه فایده‌ای دارد؟ آیا خانهٔ شما بیمه است؟ اگر نه، به بزرگ‌ترها این بیمه را توصیه کنید.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *