جواب سوالات درس هفتم مطالعات هفتم – صفحه 32 . 34 . 35 . 36 | گام به گام درس 7 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان فعالیت های بیمه و مقابله با حوادث پاسخ به سوالات درس به درس مطالعات هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه فصل به فصل پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم درس 7 با پاسخ حل درس هفتم مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 4: تولید توزیع مصرف مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 32 مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه 34 مطالعات هفتم
  3. جواب صفحه 35 مطالعات هفتم
  4. جواب صفحه 36 مطالعات هفتم

تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس هفتم صفحه به صفحه را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس 7 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

چرا تولید می‌کنیم؟

فعالیت زیر را انجام دهید.

جواب فعالیت صفحه 32 مطالعات هفتم

گام به گام درس 7 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 32 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
١- الف) یک روز خود را مجسم کنید. سپس همۀ کالاهایی٭ را که در یک روز از آنها استفاده کرده‌اید (اعم از خوراک، پوشاک، نوشت افزار، وسایل حمل و نقل و… ) روی کاغذ بنویسید. سپس بگویید:
– اگر این کالاها تولید نشده بودند چه اتفاقی می‌افتاد؟
– این کالاها در کجا و توسط چه کسانی تولید می‌شوند؟
ب) دو مورد از کالاها را انتخاب کنید و بگویید تولیدکنندگان برای تولید آنها به چه چیزهایی نیاز داشته‌اند؟

اکنون که این فعّالیت را انجام دادید، پی بردید انسان برای آنکه بتواند به زندگی خود ادامه دهد، باید تولید کند. از گذشته تا امروز، هیچ گاه ادامهٔ زندگی انسان بدون تولید امکان پذیر نبوده است. تولید محصول به منظور رفع نیازها و خواسته‌های٭ انسان صورت می‌گیرد. محصولی که تولید می‌شود ممکن است کالا باشد مانند کفش، کیف، دفتر، یخچال، تلویزیون و… و یا ممکن است خدمات باشد مانند خدمات پزشکی، آموزش، بیمه، حمل و نقل و…

عوامل تولید

با انجام فعّالیت 1 پی بردید که برای تولید یک کالا به عوامل متعددی نیاز داریم. اما به طور کلی همهٔ عوامل لازم برای تولید را می‌توانیم به سه دسته طبقه‌بندی کنیم:

منابع طبیعی
آنچه در طبیعت وجود دارد مانند آب، خاک، جانوران، جنگل‌ها، معادن (نفت، گاز، زغال سنگ، آهن و…) منابع طبیعی هستند. برای آنکه انسان بتواند کالاها و وسایل مورد نیاز خود را تولید کند باید از امکانات و منابع طبیعی که خداوند در اختیار بشر قرار داده استفاده کند.
سرمایه انسان
برای آنکه از منابع طبیعی استفاده و آن‌ها را به کالا تبدیل کند به ابزار و تجهیزاتی نیاز دارد. این تجهیزات سرمایه نام دارد. منابع مالی، ماشین آلات، ابزار کار و زمین یا ساختمانی که تولید در آنها صورت می‌گیرد و نظایر آن، سرمایه هستند.
نیروی انسانی
اگر کار و تلاش انسان نبود، چیزی تولید نمی‌شد و آدمیان نمی‌توانستند به زندگی ادامه بدهند. به همین دلیل نقش نیروی انسانی در تولید بسیار مهمّ است. برای تولید هر محصولی، نیروی انسانی باید دانش و مهارت لازم را داشته باشد.

پدید آمدن مشاغل و حرفه‌های مختلف

انسان‌ها همواره به صورت گروهی و اجتماعی زندگی کرده و پی برده‌اند که نمی‌توانند به تنهایی همهٔ چیزهای مورد نیاز خود را تولید کنند. در سال‌های قبل خواندید که در گذشته‌های دور با رونق کار کشاورزی تولید محصول زیاد شد. با تولید غذای کافی دیگر همه مجبور به کار کشاورزی نبودند و به تدریج افراد دیگر توانستند به کارهای دیگر بپردازند و در برخی کارها مهارت پیدا کنند. بدین ترتیب تقسیم کار در جامعه بوجود آمد. هرکس تولید یک یا چند کالا را برعهده گرفت و شغل‌های گوناگون پدید آمد. امروزه نیز هیچ‌کس توانایی تأمین همهٔ نیازهای خود را ندارد. فرض کنید یک فرد بخواهد خودش گندم بکارد، آن را آرد کند، نان بپزد، درختان میوه بکارد، دامپروری کند، برای خود و خانواده پشم بریسد و لباس تهیه کند، کفش بدوزد، برای نظافت و شست‌وشو صابون تولید کند، وسایل تحصیل و آموزش خود را تولید کند و… آیا چنین چیزی ممکن است؟ در جوامع امروزی شغل‌ها و حرفه‌های متعدّدی پدید آمده است. هریک از این حرفه‌ها سعی می‌کنند نیاز یا خواسته‌ای را برآورده کنند. به طور کلی مشاغل و فعّالیت‌های اقتصادی را می‌توان در سه گروه عمده طبقه بندی کرد: کشاورزی٭، صنعت٭ و خدمات٭.

جواب فعالیت صفحه 34 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس هفتم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 34 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
۲- به نظر شما کدام یک از عوامل تولید مهم‌ترند؟ چرا؟ مهم‌ترین عامل تولید، تربیت نیروی انسانی مشخص است چون اگر نیروی انسانی وجود نداشت مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی به وجود نمی‌آمد.
۳- به نظر شما اگر بخواهیم تولید امروز را با گذشته مقایسه کنیم کدام عوامل تولید بیشتر تغییر کرده‌اند؟ یک مثال بزنید. سرمایه، ابزارها و ماشین آلات در گذشته بسیار ساده بودند و بخش کوچکی از کارهای انسان را انجام می‌دادند در حالی که امروزه ماشین آلات جدید، پیچیده شده‌اند و بسیاری از کارهای انسان را انجام می‌دهند.
۴- کاربرگۀ شمارۀ (٢) را در کلاس کامل کنید.پاسخ این سوال را در نظرات برای ما ارسال کنید.

کشور ما تلاش می‌کند هم تولیدات خود را افزایش دهد و هم با پیشرفت در علم و فناوری کیفیت تولیدات را بهتر کند تا از نظر اقتصادی وابسته به کشورهای خارجی نباشیم. در این باره در کلاس گفت‌وگو کنید. به نظر شما از چه راه‌هایی می‌توانیم به تولید ملی کمک کنیم؟ چگونه می‌توانیم از تولید کنندگان کشورمان حمایت کنیم؟

جواب فعالیت صفحه 35 مطالعات هفتم

گام به گام درس هفتم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 35 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
۵- بعضی از خانواده‌ها سعی می‌کنند بخشی از نیازهای خودشان را با تولید خود برطرف کنند. اگر در خانواده خودتان یا بستگان و آشنایان چنین کار تولیدی‌ای مشاهده کرده‌اید در کلاس بگویید.
۶- بعضی خانواده‌ها محصولاتی را برای فروش و کسب درآمد تولید می‌کنند. اگر چنین چیزی را مشاهده کرده‌اید در کلاس مطرح کنید.
۷- اگر قرار باشد شما محصولی را تولید کنید چه چیزی را انتخاب می‌کنید؟ چرا؟ اگر مایل هستید دربارۀ این فکر خودتان و عملی کردن آن یک صفحه مطلب بنویسید و به معلم بدهید.
۸- همفکری کنید و طرحی پیشنهاد بدهید. آیا می‌توانید در مدرسه تولیدی داشته باشید؟

توزیع کالاها و خدمات

توزیع در لغت به معنی پخش کردن است. توزیع فعّالیتی است که بین تولید کننده و مصرف کننده رابطه برقرار می‌کند. تولیدکنندگان باید محصولات خود را به دست مشتریان برسانند. به همین دلیل سعی می‌کنند بازارهای مصرف را پیدا کنند. یعنی ببینند در کدام مناطق این کالاها خواهان یا مشتریان بیشتری دارد. همچنین برخی تولیدکنندگان به روش‌های مختلف کالاهای خود را تبلیغ می‌کنند. اغلب واحدهای تولیدی از افراد یا مؤسساتی برای پخش محصولات خود در بازارهای مصرف دور و نزدیک کمک می‌گیرند. این بازارها شامل بازارهای قدیمی در شهرها، فروشگاه‌های چند طبقه و مغازه‌هایی است که در اطراف خیابان‌ها احداث شده است.

بازار در ایران
از زمان ساخت اوّلین شهرها در ایران، یکی از مکان‌های مهم شهر، بازار بوده است. در چند قرن گذشته در اغلب شهرها، بازارها را در مکان‌های پر جنب‌وجوش و در کنار دروازه‌های شهر می‌ساختند. در برخی از شهرهای ایران، بر روی بازارهای بزرگ و پر رونق پوشش و سقفی می‌ساختند تا عابران از آفتاب تابستان و سرمای زمستان محفوظ بمانند. بازارها علاوه بر اینکه محل دادوستد اقتصادی بودند در امور اجتماعی هم نقش مهمی داشتند. برای مثال در هنگام جشن‌ها و اعیاد، بازار چراغانی می‌شد یا در هنگام عزاداری‌ها، مراسم سوگواری در آنجا برپا می‌کردند. در هنگام اعتراض مردم بر علیه حکومت‌های ظالم، مردم در بازار جمع می‌شدند یا بازاریان مغازه‌ها را تعطیل می‌کردند. در اغلب شهرهای قدیمی ایران یک بازار سر پوشیدهٔ قدیمی وجود دارد. آیا تاکنون از این بازارها دیدن کرده‌اید؟
وای برکم فروشان، آنها که وقتی چیزی را با پیمانه یا وزن از مردم می‌گیرند؛ کاملاً حق خود را می‌گیرند؛ ولی وقتی چیزی را تحویل مردم می‌دهند در پیمانه و وزن کمتر می‌دهند. آیا آن‌ها عقیده ندارند که بعد از مرگ زنده خواهند شد و به روز بزرگ رستاخیز ایمان ندارند؟ (سورهٔ مطففین آیات ١ تا ۵)

فروشنده‌ای که می‌خواهد کسب حلال داشته باشد باید از کم فروشی و گران فروشی پرهیز کند. درآمد حاصل از کم فروشی و گران فروشی حرام است. از این آیات قرآن کریم پی می‌بریم کم کردن از حق مردم در هر صورت، گناه و موجب عذاب الهی می‌باشد.

جواب فعالیت صفحه 36 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس 7 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 36 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید. 
 
٩- پرس‌وجو کنید آیا در شهر شما بازار قدیمی یا بازار هفتگی وجود دارد؟ این بازار در کدام منطقه قرار گرفته و چه چیزهایی در آن فروخته می‌شود؟
۱۰- اگر در آینده فروشندۀ کالا یا محصولی باشید، چه نکاتی را رعایت می‌کنید؟ با مشتری‌ها چگونه رفتار می‌کنید؟ کالای خود را به قیمت مناسب می‌فروشیم، به مشتری و انتخاب او احترام می‌گذارم. از فروش محصولاتی که تاریخ مصرف آنها گذشته باشد خودداری می‌کنم. اگر کالا یا محصولی نیاز به توضیح بیشتری به مشتری باشد، با لبخند و روی خوش آن را شرح می‌دهم.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *