جواب سوالات درس هشتم مطالعات هفتم – صفحه 38 . 39 . 40 . 41 . 42 | گام به گام درس 8 کتاب مطالعات اجتماعی هفتم دبیرستان فعالیت های مصرف پاسخ به سوالات درس به درس مطالعات هفتم جواب صفحه به صفحه کتاب و منابع کمک درسی دوره اول متوسطه فصل به فصل پاسخ به کتاب های درسی پایه هفت دبیرستان درسنامه آموزشی مطالعات اجتماعی هفتم بصورت رایگان برای کاربران دانشکده ها قرار داده ایم.

جواب تمام فعالیت های مطالعات هفتم درس 8 با پاسخ حل درس هشتم مطالعات هفتم جواب فعالیت مطالعات اجتماعی پایه هفتم صفحه به صفحه در سایت daneshkadeha میتوانید مشاهده کنید.

خب در این فصل 4: تولید توزیع مصرف مطالعات هفتم با پاسخ ما چه صفحاتی قرار است برای شما قرار دهیم؟

  1. جواب صفحه 38 مطالعات هفتم
  2. جواب صفحه 39 مطالعات هفتم
  3. جواب صفحه 40 مطالعات هفتم
  4. جواب صفحه 41 مطالعات هفتم
  5. جواب صفحه 42 مطالعات هفتم

تمام جواب سوالات مطالعات هفتم درس هشتم صفحه به صفحه را در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید تا انتهای همین مقاله که گام به گام مطالعات هفتم درس 8 با جواب قرار داده شده است را مطالعه کنید.

مصرف کننده کسی است که کالاها و خدمات را به منظور رفع نیازهای خود می‌خرد. اما این خرید و فروش با چه وسیله‌ای صورت می‌گیرد؟ با پول. وقتی شما به فروشنده در ازای کالا پول می‌دهید، او هم با آن پول می‌تواند کالای دیگری بخرد و نیازهای خود را رفع کند. یعنی او به اندازهٔ ارزش کالایی که به شما فروخته است، می‌تواند کالای دیگری بخرد. راستی پول چگونه به وجود آمد؟

سرگذشت پول

در گذشته‌های دور قبل از آنکه پول به عنوان وسیله‌ای برای مبادله مورد استفاده قرار گیرد مبادله به صورت کالا با کالا انجام می‌شد. برای مثال، فردی که چند کیلو گندم اضافی داشت و به پارچه نیازمند بود، گندم را می‌داد و پارچه می‌گرفت. در آن زمان مردم ارزش یک کالا را با کالای دیگر می‌سنجیدند. برای مثال می‌گفتند ۴ کیلو گندم به نیم کیلو پشم می‌ارزد؛ یا ارزش ۳ کیلو گندم مساوی است با ۱ متر پارچه. این نوع مبادله به تدریج مشکلاتی را پدید آورد؛ برای مثال، گاهی شخصی برنج داشت و می‌خواست آن را با کفش عوض کند اما کسی که کفش داشت نیازی به برنج نداشت. به تدریج انسان‌ها پی بردند که بعضی از کالاها مشتریان بیشتری دارند. برای مثال در یک منطقه چای خیلی ارزشمند بود، در یک منطقه دیگر پوست و… به این کالاها، کالاهای واسطه‌ای می‌گفتند و از آن پس مردم کالای خود را به آن کالای واسطه‌ای که خواهان داشت مبادله می‌کردند. این نوع مبادله نیز مشکلاتی ایجاد کرد. بعضی کالاهای واسطه‌ای حجم زیادی داشتند و به مرور زمان فاسد می‌شدند و شخص نمی‌توانست آنها را نگه دارد. کم‌کم بشر به این فکر افتاد که از فلزاتی مانند طلا، نقره، مس و… به جای کالای واسطه‌ای استفاده کند. فلزات کم حجم بودند و فاسد نمی‌شدند. با ضرب سکه پول فلزی پدید آمد. شما در فصل یازدهم با ضرب سکه در زمان هخامنشیان آشنا خواهید شد. بعدها با گذشت زمان برای آسان‌تر کردن معاملات بزرگ، دولت‌ها به چاپ پول کاغذی یا اسکناس پرداختند.

امروزه علاوه بر پول کاغذی از شیوه‌های دیگری نیز برای مبادله استفاده می‌شود. یکی از این شیوه‌ها کارت خرید اعتباری است. خریدار با استفاده از کارت خرید اعتباری خود به ازای مبلغ کالا از پولی که در بانک دارد برداشت و به حساب فروشنده می‌ریزد.

جواب فعالیت صفحه 38 مطالعات هفتم

گام به گام درس 8 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 38 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ١- به نظر شما با توجه به آنچه دربارۀ سرگذشت پول گفته شد کدام شکل مبادلۀ پول بهتر است؟ آیا راه‌های دیگری نیز برای مبادله می‌شناسید؟ بهترین شکل مبادله، خرید کالا با پول است و بهترین نوع آن خرید با کارت‌های اعتباری است. راه‌های دیگر خرید سفارش دادن آن از طریق اینترنت و گرفتن محصول خریداری شده توسط پست و یا زنگ زدن به سوپرمارکت و خرید تلفنی که این گونه خریدها منجر به آلودگی کمتر می‌شود.

حقوق مصرف کننده

هر زمان که شما چیزی می‌خرید مصرف کننده هستید. تولید کنندگان و توزیع کنندگان نیز خود مصرف کننده هستند. مصرف کنندگان حقوقی دارند. برای مثال خریدن کالای سالم و بدون نقص حق مشتری است. از جمله کارهایی که برای رعایت و احترام به حقوق مصرف کننده انجام می‌شود می‌توان به تصویب قوانین و مقررات، برچسب مشخصات کالا و استاندارد اشاره کرد.

۱- قوانین و مقررات:

به منظور حفظ حقوق مصرف کنندگان، قوانین و مقرراتی وضع شده است که تخلّف از آنها موجب جریمه یا مجازات می‌شود؛ برای مثال، طبق قانون اگر کسی در مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی رنگ‌ها و مواد تقلبی به کار ببرد، حتی اگر به مصرف کننده آسیبی نرسیده باشد به زندان محکوم می‌شود. یا کسی نمی‌تواند بدون گرفتن مجوّز، کارگاه تولید مواد غذایی یا سایر کالاها تأسیس کند.

٢- برچسب مشخصات کالا:

تولیدکنندگان موظّف‌اند روی برچسب کالاها اطلاعات و ویژگی‌های آن کالا را بنویسند و در اختیار مشتری قرار دهند. روی این برچسب‌ها اطلاعاتی از قبیل شمارهٔ جواز تولید، نشانی (آدرس) محل کارخانه یا محل تولید، قیمت کالا، موادّ به کار رفته در آن و تاریخ مصرف (در مورد مواد غذایی و بهداشتی) و نکات ایمنی و…درج شده است.

۳- استاندارد:

شاید تاکنون شنیده باشید که این وسیله استاندارد است؛ یا این کالا نشان استاندارد دارد؛ یا فلان وسیله استاندارد نبود و اتفاق بدی افتاد. استاندارد یعنی چه؟ استاندارد کلمه‌ای است انگلیسی به معنی نمونهٔ قابل قبول. تولید کنندهٔ هر کالایی باید یک سری ویژگی‌ها و معیارهایی را برای تولید یک کالا رعایت کند؛ مثلاً در یک ماده خوراکی استاندارد (بیسکویت، رب گوجه، خوشاب (کمپوت)، روغن و…) باید موادافزودنی یا رنگ‌های مجاز و نظایر آن به حدی باشد که به بدن آسیبی نرساند؛ یا در مواد بهداشتی (کرم، شامپو، مایع ظرف‌شویی، صابون و…) موادّ شیمیایی به کار رفته باید به اندازهٔ لازم باشد تا به پوست و بدن آسیب نرساند. استاندارد مربوط به همهٔ کالاها است؛ برای مثال، وسایل الکتریکی و وسایل گرمایشی مانند بخاری اگر استاندارد نباشند ایمنی استفاده کنندگان را به خطر می‌اندازند. در ایران سازمانی به نام سازمان ملی استاندارد ایران وجود دارد. نظیر این سازمان در دیگر کشورهای جهان نیز وجود دارد. این سازمان ابزار لازم برای آزمایش وسایل و کالاها را در اختیار دارد. بیشتر تولیدکنندگان وسیله یا ماده‌ای را که تولید می‌کنند به این سازمان می‌فرستند تا کیفیت آن بررسی شود. اگر کیفیت کالایی توسط این سازمان تأیید بشود اجازه می‌دهد که نشان مخصوص استاندارد را روی آن کالا چاپ کنند. خریدار می‌تواند با توجه به علامت استاندارد به کیفیت جنسی که می‌خرد اطمینان داشته باشد.

جواب سوالات درس هشتم مطالعات هفتم

جواب فعالیت صفحه 39 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس هشتم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 39 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    ٢- با راهنمایی معلّم به طور گروهی تعدادی برچسب از کالاهای مختلف (موادغذایی و نوشیدنی‌ها، لباس، اسباب بازی، لوازم بهداشتی مانند صابون، کرم، شامپو و…) تهیه کنید و به کلاس بیاورید و آنها را بررسی کنید. هر برچسب چه اطلاعاتی دربارۀ کالا به شما می‌دهد؟ اطلاعاتی مانند سال تولید، کارخانه تولیدی، شهر تولید، تاریخ تولید و تاریخ انقضای مصرف، مواد استفاده شده، در محصول و…

دوست داشتید چه اطلاعات دیگری دربارۀ آن کالا داشته باشید؟ سال تولید و فرد تولید کننده اولیه.

۳- به مدت چند هفته به کالاهایی که مصرف می‌کنید دقت کرده و برچسب آنهایی را که نشان استاندارد دارند به کلاس بیاورید. بین دو کالای مشابه که یکی مهر استاندارد دارد و دیگری ندارد کدام را انتخاب می‌کنید؟ چرا؟ کالایی که مهر استاندارد داشته باشد را استفاده می‌کنیم. چون کیفیت آن بهتر است.

مسئولیت‌های مصرف کننده

همان طور که مصرف کننده حقوقی دارد، مسئولیت‌هایی نیز دارد. مسئولیت مصرف کننده، مصرف درست است. گفتیم که مصرف یعنی استفاده از کالا و خدمات به منظور رفع نیازها. این چیز بدی نیست؛ اما باید از مصرف گرایی پرهیز کرد.

مصرف گرایی چیست؟

آیا تا کنون به فروشگاهی رفته‌اید و از آن چیزی خریده‌اید که مورد نیاز واقعی شما نباشد؟ برای مثال شما مدادتراش دارید و به آن نیاز ندارید؛ اما یک نمونهٔ جدید می‌بینید و دوست دارید آن را هم داشته باشید. در دنیای امروز، تولید فقط برای رفع نیازهای انسان صورت نمی‌گیرد. بلکه تولید کنندگان در جهت به دست آوردن سود بیشتر هستند. آنها تولید انبوه می‌کنند و چندان کاری به نیازهای واقعی مردم ندارند. آنها سعی می‌کنند با تبلیغات، کالاهای خود را به فروش برسانند تا سود بیشتری به دست بیاورند. مصرف گرایی یعنی اینکه بدون داشتن نیاز واقعی بخواهیم برای تفریح یا خودنمایی و چشم و همچشمی با دیگران کالاهایی را بخریم. فرد مصرف‌گرا خیلی زود تحت تأثیر آگهی‌های تبلیغاتی یا مُدگرایی قرار می‌گیرد؛ برای مثال عوض کردن هر ساله وسایل خانه برای پیروی از مد. مصرف گرایی به اسراف می‌انجامد.

از نظر دین اسلام، تولید و مصرف کالا برای رفع نیاز انسان است تا او بتواند به کارهای مهم‌تر بپردازد. به همین دلیل اسراف٭ و ریخت وپاش گناهی بزرگ است.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:

اِنَّ المُبَذّرینَ کانوُا اخوانَ الشّیاطین همانا مُبَذرین (ریخت و پاش کنندگان) برادران شیاطین‌اند. (سورهٔ اسراء آیهٔ٢) امام سجاد (ع) در صحیفهٔ سجادیه در یکی از دعاهای خود می‌فرمایند:

…خداوندا، راه‌های صحیح مصرف و اندازه نگه داشتن در معیشت را به من تعلیم فرما و به لطف خود مرا از تبذیر٭ دور کن.

جواب فعالیت صفحه 40 مطالعات هفتم

گام به گام درس هشتم مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 40 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    بحث و گفت‌وگو در کلاس:

۴- جنبه‌هایی از مصرف گرایی را که در محل زندگی‌تان می‌بینید بیان کنید و دربارۀ آنها اظهار نظر نمایید. به عهده دانش آموز است ولی برای نمونه می‌تواند شامل: تغییرات سالانه‌ٔ وسایل، ماشین، خرید وسایل لوکس و غیر ضروری و…

۵- مصرف گرایی چه آسیب‌های اخلاقی برای مردم ایجاد می‌کند؟ مصرف گرایی باعث می‌شود از کالاهایی که در دسترس داریم به نحواحسن استفاده نکنیم و در نگهداری آنها کوشا نباشیم. در نهایت به سمت اسراف سوق داده شویم. باعث راحت طلبی، تجمل پرستی و حتی متمایز کردن خویش از افراد دیگر با در اختیار گرفتن کالاها و خدمات بیشتر دارد تا بدین وسیله شکاف بین خود و سایر گروه‌های جامعه را ایجاد کند و مصرف گرایی سبب شکاف بین طبقات مختلف مردم است.

مصرف و محیط زیست

به اطراف خود نگاه کنید. روزانه مقدار زیادی قوطی کنسرو، بطری‌های نوشابه، پلاستیک موادغذایی و جعبه‌های مقوایی دور ریخته می‌شود. اینها فقط بسته‌بندی کالاهایی است که ما مصرف می‌کنیم. در جوامع امروز، مصرف گرایی به شدت به محیط زیست آسیب رسانده است. انسان‌ها موادّ اولیه را از طبیعت می‌گیرند و با آنها کالا تولید می‌کنند و بعد دوباره به صورت زباله به طبیعت برمی‌گردانند. در گذشته مقدار زباله‌ها این قدر زیاد نبود. اما امروزه با تولید انبوه صنعتی، همه روزه مقدار زیادی زباله تولید می‌شود. زباله‌ها را می‌سوزانند یا در مناطقی از زمین دفن می‌کنند که در هر صورت برای محیط زیست زیان آور است.

نظرهای این افراد را بخوانید و دربارۀ آن‌ها گفت‌وگو کنید. با کدام یک موافق هستید؟ شما چه راه‌حل‌هایی پیشنهاد می‌کنید؟

تاحد امکان از مصرف نایلون و ظروف یک بار مصرف پلاستیکی خودداری کنید. پلاستیک بیش از صد سال در طبیعت می‌ماند و طول می‌کشد تا تجزیه شود. کیسه‌های نایلونی در صورت وارد شدن به آب‌ها موجب خفگی دلفین‌ها، لاک‌پشت‌ها و پرندگان دریایی می‌شوند. ترکیبات شیمیایی نایلون‌ها، خاک‌ها را آلوده می‌کند و از طریق گیاهان به زنجیرهٔ غذایی انسان وارد می‌شود و به سلامت انسان ضرر می‌رساند. برخی از زباله‌ها به دلیل داشتن مواد شیمیایی خطرناک‌اند، مانند باتری‌ها. این مواد خاک‌ها را آلوده می‌کنند و موجب بیماری‌هایی چون سرطان می‌شوند. مادر من به جای گرفتن کیسه پلاستیکی از مغازه‌دار، با خودش زنبیل یا کیسه پارچه‌ای همراه می‌برد تا پلاستیک کمتر مصرف شود. ما سال گذشته مراسم افطاری در مدرسه برگزار کردیم. اما از ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی استفاده نکردیم و از همهٔ بچه‌ها خواستیم یک لیوان و بشقاب و قاشق با خودشان بیاورند. به این ترتیب به حفظ محیط زیست کمک کردیم. ما باید به بازیافت زباله کمک کنیم. ما در خانه یا مدرسه زباله‌های قابل بازیافت را با بقیه مخلوط نمی‌کنیم. کاغذ و مقوا، بطری‌های پلاستیکی، پوست میوه‌ها، قوطی‌های فلزی و شیشه‌ای را از سایر زباله‌ها جدا می‌کنیم تا بازیافت شوند. با عمل بازیافت، از این مواد می‌توان دوباره مواد جدیدی تولید کرد.

جواب فعالیت صفحه 41 مطالعات هفتم

جواب سوالات درس 8 مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 41 جواب فعالیت دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.   

۶- تحقیق کنید این علامت که بر روی برچسب بسته‌بندی برخی کالاها وجود دارد، نشانه چیست؟

سوالات درس هشتم مطالعات هفتم

چرخه‌ی بازیافت – نشانه این است که کالایی که این علامت را دارد بسته‌بندی‌اش به محیط زیست بر می‌گردد و ضرری برای محیط زیست ندارد.

واژه‌ها

کالا: هر محصولی که نیاز یا خواسته‌ای از انسان را برطرف می‌کند و برای مبادله (فروش) تولید شده باشد.

نیاز و خواسته: نیاز چیزهای ضروری برای زندگی انسان است که بدون آنها زندگی سخت یا ناممکن می‌شود؛ مانند غذا و پوشاک و مسکن. اما خواسته نیازهای کم اهمیت‌تر است که دوست داریم داشته باشیم؛ ولی بدون آنها هم می‌توانیم زندگی کنیم مانند توپ، دوچرخه، رایانه و…

مواد خام یا اوّلیه: آن بخش از منابع طبیعی که برای تولید چیزی به کار می‌رود؛ مثلاً چوب ماده اوّلیهٔ کارگاه تولید میز و صندلی است.

کشاورزی: کلیهٔ فعّالیت‌هایی مانند زراعت، باغداری، پرورش دام، مرغداری، پرورش زنبورعسل، صید ماهی و… را شامل می‌شود.

صنعت: تغییر دادن موادّ اوّلیه در کارگاه یا کارخانه به منظور تولید کالا.

خدمات: مشاغلی که در آنها کالایی تولید نمی‌شود، بلکه خدمتی ارائه می‌شود مانند پزشکی، معلمی، پست، آتش‌نشانی و… .

اسراف: زیاده‌روی در مصرف یا استفاده ناتمام از یک چیز و دور ریختن آن.

تبذیر: تلف کردن و بیهوده خرج کردن مال یا ریخت وپاش است. بعضی تبذیر را مترادف اسراف می‌دانند.

جواب به کار ببندیم صفحه 42 مطالعات هفتم

مطالعات اجتماعی هفتم صفحه 42 جواب به کار ببندیم دوره اول متوسطه دبیرستان را میتوانید با پاسخ در قسمت زیر مشاهده کنید.    1- از امروز به مدت یک ماه در هر موردی که صرفه‌جویی کرده‌اید یا از خرید غیرضروری خودداری می‌کنید، آن را یادداشت کنید و به معلم ارائه بدهید.

2- با راهنمایی معلم از یکی از اعضای خانوادهٔ دانش‌آموزانی که در امور تولید یا توزیع و فروش یک کالا فعّالیت می‌کند به کلاس دعوت کنید تا دربارهٔ کار خودش و مراحل و چگونگی آن برای شما توضیح دهد.

پیش از این جلسه، سؤالات خود را روی کاغذی یادداشت کنید.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *